LCA
scroll
Det er batteriet, der koster Ny og forbedret eSprinter, som i topudgave får en WLTP-rækkevidde på 440 km.

Det er batteriet, der koster

Man kan få flere dieselmotorer for, hvad et el-batteri til den nye eSprinter koster, uanset om man vælger det store eller lille batteri

Af Jørli Petersen

Mercedes vender frygteligt tilbage med en ny og forbedret el-Sprinter. Forbedret skal forstås som en varebil med større rækkevidde, og det gælder, uanset hvilken version af ny eSprinter man vælger, for fra og med nu kan man bestille den nye eSprinter med enten lille eller større batteri.

Motoren er den samme i alle tilfælde. Mercedes har som mange andre valgt den 204 hestes Bosch motor, der samtidig lægger 400 Nm, og samlet set bør det være tilstrækkeligt til dansk bykørsel. For store varebiler på el er fortsat bedst til bykørsel, hvor man får meget mere ud af hver opladning.

De to batteripakker er på henholdsvis 56 og 113 kWh. Det er meget praktisk den samme batteripakke, man har ganget med to, og når vi ser prisforskellen, kan vi også sætte pris på en gang batteri til en eSprinter, som viser sig at være absolut respektable 181.416 kr.

Der kan købes op til flere dieselmotorer for de penge, og så er det selvfølgelig før moms, så vi har ikke pustet noget op for at få prisen til at fremstå mere voldsom.

Det kan dog ikke udelukkes, at der skulle være en anelse mere udstyr i eSprinter med stort batteri, men det virker ikke sådan, når vi gennemgår materialet fra Mercedes, hvor vi også kan finde en ganske spændende topmodel med læderstue og andet fra delux-afdelingen.

Stor optimisme
Basisprisen for eSprinter med mindste batteri er sat til 401.511 kr. før moms. Samme bil, men med dobbelt så stort batteri og en rækkevidde på 440 WLTP-kilometer koster 582.927 kr. før moms, så man tænker sig nok om en ekstra gang, inden man sætter kryds ved den dyre model.

De 440 km i rækkevidde er præcis det dobbelte af det, man får med det lille batteri, men Mercedes er meget optimistiske med nyheden og skriver blandt andet, at bilen har tilbagelagt en strækning på 475 kilometer fra Stuttgart til München uden en eneste opladning.

Vi tilføjer så, at det sikkert ikke er via den hurtigste rute ad motorvej A8, som er ganske kuperet på store dele af strækningen. Det er sikkert ikke med læs i bilen, og det er helt sikkert ikke en kørsel, der er gennemført om vinteren, hvor man gerne vil have lidt varme i bilen.

Vi kan også tilføje, at eSprinter efter de nye EU-regler for ellerter har en totalvægt på 4,25 t, en vægt, som man må køre på almindeligt 'lille' kørekort. Vi kan også nævne, at eSprinter må køre med 2000 kg på krogen, men frister man tilværelsen og presser den til det yderste, sker der noget meget dramatisk med rækkevidden.

Den nye eSprinter kan allerede bestilles nu. Mercedes oplyser til gengæld ikke noget om tidspunkt for levering, men vi ved, at man starter levering til det tyske hjemmemarked i løbet af foråret, så vi gætter forsigtigt på dansk levering i den tidligere sommer. Noget der ligner juni.

27/5 2024
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?