scroll
En ordentlig kleppert Toyota har manglet en stor varebil siden Dyna blev fortid, men nu er det japanske mærke tilbage i 3,5 ton-klassen.

En ordentlig kleppert

Den nye Toyota Proace Max vejer 3,5 ton og kan angiveligt køre længere på elmotoren. Det sidste skal vi se, før vi tror det, men samlet set er klassens nye, tunge dreng en gevinst for markedet

Af Jørli Petersen

For kort tid siden kunne vi fortælle om hele 12 opdaterede varebiler, hvor en enkelt model kunne betegnes som helt ny. Nyheden var Fiat Doblo. Den store runde med nyheder inkluderer selvfølgelig også det femte hjul på det store samarbejde omkring varebiler, og her er der også en interessant nyhed.

Hvis nogen siger Ducato, er det slet ikke forkert. Nyheden er, at Toyota nu også skal sælge Ducato. Hos Toyota kommer bilen til at hedde Proace Max, og den kan fås i noget, der ligner fuldt modelprogram. Så nu bliver der også noget for opbyggere og Toyota-forhandlere, som, siden den større Dyna forsvandt fra det danske marked, har manglet noget, der var større end Hiace og senere Proace.

Toyota Proace Max adskiller sig på et meget væsentligt punkt fra de øvrige versioner af Ducato. Proace Max leveres med 11 års garanti minus en enkelt dag. Ingen af de fire andre kommer i nærheden af den ordning, og når de øvrige modeller i det store 5-mærke-samarbejde giver deres el-biler større rækkevidde, gælder det selvfølgelig også for Toyota.

Lidt usikkerhed om distancen
Toyotas store varebil i 3,5 ton-klassen får en rækkevidde på 420 WLTP-kilometer. En god tommelfingerregel er dog, at jo større varebil, jo mere usikre bliver virkelighedens tal overfor de teoretiske WLTP-kilometer. Toyota er tilsyneladende blevet forsynet med mundkurv, for Toyota må heller ikke fortælle mere om mekanikken i de opdaterede modeller.

Den ære skal alene tilkomme Peugeot og Citroen, når de præsenterer deres nye model. Når toppen i Stellantis har fortalt den glade nyhed om en 156 hestes elmotor i de nye ellerter, må Toyota selvfølgelig også få lov at pippe fra bagtæppet.

Samtlige tre varebiler hos Toyota får samtidig et let opfrisket design, og selvfølgelig får den lille model, City, samme forbedrede rækkevidde som Berlingo og Partner. De nye teoretiske 330 WLTP-kilometer er et resultat af forbedret teknik til genindvinding af energi under kørsel.

De tre nye Proace-modeller bliver præsenteret på et eller andet tidspunkt i løbet af 2024. Hvis det går, som det plejer, skal de fire andre først have tid til indsalg af nyhederne, hvorefter der bliver biler til overs til Toyota.

21/12 2023
  • Voldsom værdi for pengene

    Voldsom værdi for pengene

    biler-til-byggebranchen ›Dacia Sandero er intet vidunder. Der er ikke mange specifikationer, der skiller sig nævneværdigt ud på positivsiden. Men den er helt indenfor skiven, og til en pris på under 100.000 skal man være ganske uforskammet for at finde noget at klage over
  • En lille Iveco

    En lille Iveco

    biler-til-byggebranchen ›Hyundai er den optimale samarbejdspartner for Iveco, der har brug for effektiv eksekvering. Det udmønter sig blandt andet i en cirka 2500 kilo tung (eller let) varebil, der skal udfordre konkurrenterne
  • Tre nye fra Dacia

    Tre nye fra Dacia

    biler-til-byggebranchen ›Dacia har lanceret hele tre varebiler på benzin – især til virksomheder med begrænset kørselsbehov
  • Fords mindste fristelse

    Fords mindste fristelse

    biler-til-byggebranchen ›Ekstra 20 centimeter i længde og et forbedret varerum kan måske friste flere til Ford Courier
  • Caddy og Connect til efteråret

    Caddy og Connect til efteråret

    biler-til-byggebranchen ›Den nye transporter kommer også i en plug-in hybrid version
  • Selvmodsigelsernes holdeplads

    Selvmodsigelsernes holdeplads

    biler-til-byggebranchen ›Nissan er kun en el-bil. Siger Nissan. Og sender så en dieselbil på markedet. Forvirret? Det er vi også
  • En uortodoks størrelse

    En uortodoks størrelse

    biler-til-byggebranchen ›Den går godt både til erhverv og private, men der er stadig mange spørgsmålstegn ved Kias PBV, som i skrivende stund endnu er i et tidligt stadie
  • Motormysteriet

    Motormysteriet

    biler-til-byggebranchen ›Der er blevet smidt alskens hæder efter Volkswagens Amarok, og det er ganske fortjent. Men hvis man forsøger sig med lidt detektivarbejde, havner man hurtigt i en blindgyde. For hvem har lavet motoren?