
EU-regning på over 360 millioner kroner til danske bilejere
EU indfører krav om årlige bilsyn for biler, der er mere end ti år gamle. Det koster ikke alene dobbelt op for bilsyn, men også den tid, der skal bruges af bilejerne – eksempelvis virksomhederne
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Kenneth Fredslund Petersen fra DanmarksDemokraterne har bedt transportminister Thomas Danielsen (V) oplyse, hvad et forslag fra EU kommer til at koste danske bilejere, hvis biler er mere end ti år gamle.
EU vil nemlig kræve, at biler, der er mere end ti år gamle, skal til syn hvert eneste år.
I EU-Kommissionens forslag foreslås det, at der stilles krav om, at person- og varebiler skal til årligt periodisk syn, når de er fyldt ti år.
Antallet af person- og varebiler i Danamrk, der er ældre end ti år, udgør i dag i alt omkring 1,2 millioner køretøjer - lidt over halvdelen af den samlede danske vognpark af personbiler og varebiler.
Fordobling af omkostninger
Transportministeren henviser til, at synsmarkedet i Danmark er liberaliseret, og de private synsvirksomheder fastsætter derfor selv prisen for det periodiske syn, som i dag ligger på cirka 600 kroner pr. syn:
- Hvis køretøjer, der er fyldt ti år, fremover skal periodesynes årligt - frem for hvert andet år, og der ikke sker ændringer i prisen på periodiske syn, vil det i praksis betyde en fordobling i omkostninger per køretøj.
- Den enkelte køretøjsejer skal betale cirka 600 kroner årligt pr. køretøj i stedet for hvert andet år. Det er således en ekstra omkostning i gennemsnit på cirka 300 kroner pr. køretøj om året, oplyser ministeren.
Tid er penge
De direkte meromkostninger for køretøjsejerne skønnes dermed til cirka 360 millioner kroner årligt, vel at mærke HVIS synsprisen forbliver uændret.
Dertil kommer meromkostninger i form af den tid, som bilejerne skal afsætte til hyppigere syn:
- Disse er ikke medregnet. Fra dansk side vil være fokus på at sikre, at nye regler ikke medfører uhensigtsmæssige administrative og økonomiske byrder, slutter Thomas Danielsen