Aktuelle nyheder om byggebranchen - Biler til byggebranchen

Hilux holder sig i front

Hilux holder sig i front

Toyota Hilux er både konge, dronning og knægt i pick-up klassen – men den tidligere så overlegne position er knap så udpræget som for få år siden.

Del artiklen på

Ingen over og ingen ved siden af legendariske Hilux, der har drevet åbenlys terror på alle konkurrenter siden 1968. Men der er kommet en lille mislyd i hønsegården, for selv om den ny model Hilux fortsat er den model, alle bruger til sammenligning, er den tidligere så overlegne position knap så udpræget, som den var for bare få år siden.

Årsagen hedder miljø og udledning af skadelige stoffer, herunder partikler. De nye Euro 6 normer er både skrappe og krævende. Motorer bliver mindre, mange går helt af produktion, andre forsvinder bare fra det europæiske marked, og de, der holder fast i diesel, begrænser sig til meget få motorer. Hilux er et glimrende eksempel.

Hvor Toyota tidligere havde flere motorløsninger til Hilux, er der kun en enkelt tilbage. En 2,4 liters med 150 HK og 400 Nm og sagt kort og kontant, så er den tilbageværende motor et grænsetilfælde til Hilux - især når man er en legende og skal forsvare sin position som den absolutte nummer et.

Hilux har nærmest opfundet og defineret 1-ton klassen. Det vil sige en bil med åbent lad, der kører med et ton under åben himmel, men biltypen skal også kunne mere end det. Den skal også stikke af med en stor trailer, jo større jo bedre, og så skal bilen også kunne købes med 4-hjulstræk, som skal give bilen mulighed for at køre i vanskeligt terræn.

Nyeste udgave af Hilux klarer det sidste til UG med kryds og slange, legenden klarer sig også uden problemer under langt de fleste daglige opgaver, men den lille svaghed, den første krakelering i den fine position, er bilens egenskaber med tungeste læs og den tunge trailer på krogen. Her er der markant forskel fra den tidligere Hilux 3,0 - og nu siger vi noget grimt - Hilux overgås med flere længder af den nye Ford Ranger, der løber med 3500 kg på krogen uden det mindste lille grynt.

Små forskelle

Hilux fås med trailerkapacitet op til 3500 kg, men det er kun model Extra Cab med 4-hjulstræk, der må køre med 3500 kg, resten hedder 3200 kg, og lægger man samtidig et ton på ladet, har vi nået bilens absolutte maksimum, hvis det skal være nogenlunde brugbart og omgængeligt.

Den Hilux, der snart kan fejre modellens 50 års jubilæum, er den naturlige udvikling af en tidligere model, men også en bil, der har visse overraskelser. Nyeste Hilux har fået en endnu kraftigere ramme end nogensinde, og man kan vel godt kalde det overdrevet, for selve rammen har aldrig været en svaghed hos Hilux. Kun hvis vi taler om rust, som tidligere var alle bilers værste fjende, og man kan godt påstå, at rust var det eneste, som for alvor kunne få has på en Hilux.

Den seneste udvikling er små justeringer af bilens mål. Hilux er blevet lidt længere, højden er aftaget, ladet er bredere, akselafstanden er uændret, mens til- og nedkørselsvinkler i terræn er forbedret. Alt i alt er der tale om små forbedringer, som sammen med en kraftigere ramme har fristet Toyota til at pudse lidt på opsætning af undervogn.

-jørli

Læs mere om Biler til byggebranchen

8/5 2017