Aktuelle nyheder om byggebranchen - Biler til byggebranchen

Mercedes frikender Renaults 1,6 liters motorMercedes Vito er en af de meget almindelige varebiler i Danmark, men de færreste tænker på, at motoren i Vito er en Renault-motor.

Mercedes frikender Renaults 1,6 liters motor

Bilproducenter indkalder dog knap 800.000 Mercedes-biler med dieselmotorer af nyere dato til tjek pga. såkaldt ’ikke relevant software'. 2000 er på danske plader

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Det er ikke kun VW, der har problemer med udledning af partikler. Flere tyske bilmærker er kommet i søgelyset, og fra en kedelig sort tåge over Wolfsburg, bredte sig kort før sommerferien det der ligner en mindre tyk dieselos over det sydlige Tyskland, hvor ingen ringere end Mercedes, er blevet hvirvlet ind i en sag om ulovlig software i en række dieselbiler.

Mercedes afviser imidlertid, at man har gjort noget forkert.

Det var tyske Spiegel, der var først med den for Stuttgart så kedelige nyhed - at der var fundet det som indtil videre er beskrevet som ’ikke relevant software i motorstyringen på Mercedes Vito.

Kort tid efter kunne Bild am Sonntag følge op på sagen - den er også gal med C-klasse og GLC, oplyste det tyske medie. Og selv om Mercedes benægter nogen som helst form for urent trav, har man omgående strakt våben, så nu indkalder man knap 800.000 dieselbiler alt i alt. 2000 af de mange biler er forsynet med danske nummerplader, så det kan komme til at knibe med at få tid på et Mercedes værksted de kommende måneder.

Mercedes tager kontakt til de berørte ejere, og BygTek kan nu supplere rækken af biler, der risikerer indkaldelse.

Der er fundet ’underlig’ software i følgende biler: Mercedes Vito 1.6 diesel (OM 622) og 2.2l diesel (OM 651). Mercedes C-klasse og GLC’en med firecylinders diesel.
Den omfattende indkaldelse berører også individuelle modeller i serierne E-Coupé, S-Class, G-Class og ML eller GLE, og i skrivende stund er det udelukkende køretøjer med Euro 6b emissions-standard, der står til indkaldelse, hvilket omsat til helt almindelig dansk betyder dieselmotorer af nyere dato.

Motorer fra Renault
Den grimme mistanke om urent trav hos Mercedes risikerede at være meget mere omfattende end som så, for når Mercedes Vito er indblandet, kan det også være Renault, Opel, Nissan og Fiat, der pludselig bliver hængt ud for urent trav, for den 1,6 motor der findes i blandt andet Vito, er en Renault motor. Og selvom Mercedes ikke er vilde med at indrømme det, så er alle små dieselmotorer i Mercedes en Renault-motor, og den fremtidig opdeling mellem de to mærker er følgende:

Renault tager sig af de små maskiner, mens Mercedes klarer alt det sjove (læs store).

Det store spørgsmål i kølvandet på den tyske dieseltåge over Stuttgart er derfor: Er både motor og motorstyring et 100 % Renault produkt? Eller laver Mercedes selv ændringer og tilføjelser til det oprindelige Renault styreprogram? For selvom der er tale om to biler, kan man med lidt godt vilje godt tale om en lidt forskellige oplevelse af motorpakken i biler fra de to mærker. Hvor meget der skyldes valg af udveksling og øvrig afstemning af hele den tekniske pakke, er dog vanskeligt at afgøre ved spredte testkørsler.

Mercedes tilpasse motorerne
I en forespørgsel fra BygTek indrømmer Mercedes på en lidt kringlet måde, at man selv piller i motorstyringen, selv om ydelserne kan være ens når man læser tekniske oplysninger.

Florian Hofman fra Daimler skriver følgende til BygTek: The basic Renault engine has been adapted to the requirements of our Mercedes-Benz models, - hvilket betyder, at Mercedes betragter Renaults motor som noget basis, og man tilpasser motoren til noget der både tilfredsstiller Mercedes og deres kunder, som ikke bryder sig om, at der ligger en Renault motor i den fine nye bil med stjerne på næsen.

På den måde er Renault og alle de andre, der benytter Renaults 1,6 liters motor, indtil videre frikendt. Ingen grimme dieseltåger over en af de mest almindelige danske varebiler, så Renault, Fiat, Nissan og Opel kan ånde lettet op.

Læs mere om Biler til byggebranchen

6/8 2018