bygma
bygma
scroll
Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder Alle automatkasser til Amarok er Fords 10-trins automatgear. Det ligner overkill, når denne gearkasse sættes efter en 3-liters diesel.

Offentlig piskning af pickup-glade virksomheder

Bedste pickup i 2023 var for fjerde gang på 12 år – Amarok, er stadig en forrygende bil, men man får også lov at betale for den

Af Jørli Petersen

Volkswagen Amarok henter bunkevis af priser. Den nye Amarok er kåret som årets bedste pick-up for fjerde gang i løbet af en kortere årrække – første gang var i 2011.

Volkswagen og Ford har arbejdet mere end tæt sammen om ny Amarok og Ranger, men bilerne er mere forskellige, end man normalt ser for biler med samme ophav.

Det er tydeligt, at Volkswagen satser på det professionelle marked. Amarok er diesel, og diesel med en 3-liters V6’er på toppen af bjerget. Tilsat Fords 10-trins automatkasse spiller Volkswagen på alle de strenge, der forvandler en pick-up til et meget tungtvejende arbejdsredskab, som i tidens løb er tilsat bunkevis af sikkerhed og komfort.

Amarok fås med 2-liters TDI med 170 og 205 HK, hvor V6’eren lægger 240 HK fra det sagte brummende maskinrum. Faktisk er det så roligt, at man dårligt kan tro, motoren kan hidse sig op over noget som helst, og der er rigelig med rå trækkraft fra de tre versioner, hvor momentet strækker sig fra 405 til 600 Nm.

Træk på alle fire er en selvfølge for en bil som Amarok, men det er umuligt at holde Toyota Hilux ude af en sammenligning, og hvis man snævrer feltet af pick-up modeller helt ind til det absolut minimale, er det netop et spørgsmål om Amarok eller Hilux.

Årets bedste
Her står Hilux umiddelbart stærkere. Men det gælder kun for de små modeller. Toyota har en 150 hestes diesel i bunden af modelprogrammet, men de 150 HK er hentet fra en 2,4 motor. Det stikker det, Volkswagen tilbyder med Amarok. Det ser ganske anderledes ud, hvis vi ser på topmodellerne, hvor Toyota nøjes med en 2,8 liters 4-cylindret med 204 HK, mens Amarok slår alle konkurrenter med 3-liters V6 og 240 næsten voldsomme dieselheste.

Men hvad så med Ford, er det logiske spørgsmål. Her er der en tydelig forskel på de to mærker, der dyrker et stadigt tættere samarbejde. Ford satser tydeligt på fritidsfolket, hvor Volkswagen målretter sine biler mod den professionelle køber.

Vi skylder vel også at sige lidt om pris på den pick-up, der er kåret som 2023s bedste af en international jury.

Volkswagen Amarok koster fra 330.000 kr før moms. Toyota sælger deres billigste Hilux til 320.000 kr før moms, men som det altid gælder biler med gule plader og beregnet til erhverv, bliver bilerne solgt med en eller anden form for rabat, så de officielle priser er kun vejledende.

Det er de statslige strafafgifter for at køre denne type bil desværre ikke. Man skal have et behov for at have en pick-up i flåden, for man bliver flået to gange om året i det, der ligner offentlig piskning af de virksomheder, der har behov for en pick-up.

15/1 2024
  • Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    Næsten 1.000 bilister snuppet i fartkontroller syd for Vejlefjordbroen

    biler-til-byggebranchen ›995 bilister i høj fart på Østjyske Motorvej E45 kan se frem til at modtage en bøde efter tre kontroller syd for Vejlefjordbroen. Vanvidsbilist taget om natten med 229 km/t
  • Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    Førerløse busser ser dagens lys i Schweiz

    biler-til-byggebranchen ›Fremtiden er nu. Der er store perspektiver i transportmidler, der kan køre uden chauffør, og i Schweiz byder velkommen til de første førerløse busser, der kan køre 30 kilometer i timen
  • Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    Storebæltsbroen skal være barriere for ubetalte kilometerpenge

    politik ›Regeringen foreslår med finanslovforslaget at afsætte ekstra næsten seks millioner kroner til at indkøbe mere kontroludstyr for at styrke kontrollen med den kilometerbaserede vejafgift
  • En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    En amerikanertruck, der får det til at rykke i samtlige elastikker

    biler-til-byggebranchen ›Næsten uanset hvor store forventninger man har til Teslas Cybertruck, bliver man ikke skuffet. Bilen er designet, så den kan køre på enhver planet, den går fra 0 til 100 på 2,7 sekunder, og den styrer intelligent udenom vejhuller, den er stødt på før
  • En skjult nyhed

    En skjult nyhed

    biler-til-byggebranchen ›Den nye Caddy fra Volkswagen er der ikke så mange dikkedarer ved. Eneste bemærkelsesværdige er en benzinmotor, der også kan køre på naturgas. Går alt, som præsten prædiker, varer det ikke længe, før den kan købes i Danmark
  • Offroad på el

    Offroad på el

    biler-til-byggebranchen ›Hvor meget offroad får man egentlig med en ellert? Det skal Mercedes’ nye G-klasse give svaret på, og med 580 hestekræfter og et solidt batteri er der da grund til optimisme, selvom den eldrevne motor som altid har sine begrænsninger
  • Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    Hvis man virkelig vil en elektrisk varekasse, er Sprinter et godt og dyrt bud

    biler-til-byggebranchen ›Træk på op til alle fire hjul, øget sikkerhed og en ganske høj pris over den halve million er noget af det, man kan få i den nye Mercedes Sprinter
  • Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    Sætter alle andre pick-up trucks i skammekrogen

    biler-til-byggebranchen ›Teslas Cybertruck er nærmest eventyragtig, og selvom man skal have den store pung op af lommen, får man meget for pengene