Aktuelle nyheder - Biler til byggebranchen

Årets Varebil i Danmark 2020: Plug-In til topsJuryformand Andreas Lang Hedegaard (th.) og Tom Maxmølris fra Ford Motor Co. DK, der hilser med tidens corona-måde.

Årets Varebil i Danmark 2020: Plug-In til tops

BygTeks favorit var VW Transporter, som vi lige nu betegner som tidens bedste varebil i klassen omkring 3000 kg totalvægt. Men det blev altså ikke årets vinder

Del artiklen på

Af Jørli Petersen

Årets Varebil i Danmark 2020 skulle have været afholdt i foråret, men som bekendt lukkede alt ned med corona, også bilfabrikkerne, og siden den store nedlukning er der talt på knapper, set på forsamlingsforbud og ikke mindst kandidater, for det har selvfølgeligt været vigtigt, at alle de vigtige nyheder kunne deltage i årets kåring.

Hvis man vurderer årets kandidater, ligner det er tyndbenet udvalg af nyheder, og det er det også. Netop i 2020 kunne stort set alle varebiler have stillet til start, men det har også været vigtigt at få et par af de nye typer varebil med til start. Så vi skulle helt frem til september, før årets vinder kunne kåres, og den sidste af årets kandidater blev først udstyret med prøveplader en halv time efter den afsluttende gruppetest var indledt.

Årets tre største nyheder og dermed årets største favoritter var klar til start, og det blev også de tre forhåndsfavoritter, der delte podieplaceringerne mellem sig:

Den første PHEV
Årets Varebil i Danmark 2020 er Ford Transit PHEV, så i teorien er Ford Transit den første plug-in hybrid til at vinde en dansk titel – og så alligevel ikke, for Transit er ikke det, vi forstår ved en plug-in.

Denne meget anderledes Transit kører som en permanent el-bil. Uanset hvor meget motoren hyler under klappen, er det elmotoren, der trækker Transit. Batteripakken i Ford Transit PHEV er begrænset, det samme er bilens rækkevidde, når den kører på ren el, og for at få det hele til at gå op, har Ford lagt en benzinmotor i Transit, hvor motorens opgave alene er at producere energi til drift af bil og til opladning.

Princippet i Ford Transit PHEV er det samme, som er gældende for biler af typen fuel-cell, brintbil eller andet udtryk for en bil, der altid kører på el, og skal vi være meget nærtagende, er Ford Transit PHEV ikke den første bil af denne type til at vinde en danske titel: Den første bil var Opel Ampera, der blev kåret som Årets Bil i Danmark 2012.

Årets nummer to i 2020 er en kraftig opdateret VW Transporter, mens årets nummer tre godt kan tåle betegnelsen årets mest brugbare nyhed for købere anno 2020 og -21.

Endelig var sidste års vinder igen i duel om danske stemmer, for det var først i år, at Toyota fik lov at sælge Proace City, så ret beset var det over forventning, at sidste års vinder kunne klare en placering som nummer fire.

Renault havde hentet deres første rene elektriske Master til Danmark, men bilen ankom i sidste sekund og kunne kun testes uden læs. Og med en rækkevidde på begrænsede 120 km var det op ad bakke for Master ZE. Endelig var søstermodellen til Master til stede i traditionel udgave, for når Renault har en ny Master, har Opel også en ny Movano, som forsvarede den traditionelle type kassevogn i klassen op til 3500 kg totalvægt.

Vores vinder
Som altid er det forbundet med stor risiko at være favorit hos BygTek. Når vi vurderer årets nyheder og giver point til de bedste af de bedste, går vi efter det, vi betragter som det generelt bedste køb for dagens brugere.

Vi måler og vejer den varebil, der kan købes her og nu, og vi vurderer det, vi mener er den bedste bil det næste år, hvor vi igen skal stilling til de bedste af de bedste. Vi har selvfølgelig stor opmærksomhed på fremtidens teknik og muligheder med disse biler, og når vi ikke har ny Transit PHEV som nummer et på BygTeks liste over årets  bedste nyheder, er det fordi, at bilen har begrænsninger og kun kan skaffes i begrænset antal.

Derfor var vores favorit VW Transporter, som vi lige nu betegner som tidens bedste varebil i klassen omkring 3000 kg totalvægt, og den er så god, at vi giver topkarakter.

Vi løfter på hatten og placerer Ford Transit PHEV som årets nummer to. Vi ved, at der er masser af fremtid i den ide, der ligger bag denne Transit, men Transit Custom PHEV ikke er en egentlig topløsning, når vi tæller alle fordele og mindre gode fordele sammen. Ford Transit PHEV er stadig under udvikling – denne type bil bliver løbende udviklet – og måske er den gode løsning klar allerede, når næste års vinder skal kåres. Vi ved, at flere biler er på vej, og blandt kommende nyheder er der ægte fuell-cell biler, der også kaldes brintbiler.

Vi havde Nissan NV300 som årets nummer tre. Med en plads som nummer tre er det også en tredjeplads til Renault Trafic og Fiat Talento – alle tre er samme bil, og måler vi NV300 på rene forbedringer, burde bilen måske have været kåret som årets højdespringer. For der er en verden til forskel fra den tidligere NV300 m.fl. med den tidligere 1,6 diesel til dagens bil med 2-liters diesel, og vælger man Nissan blandt de tre muligheder, får man i tilgift fem års garanti.

Årets Varebil i Danmark 2020
1. Ford Transit PHEV 74
2. VW Transporter 56
3. Nissan NV300 32
4. Toyota Proace City 29
5. Renault Master ZE 23
6. Opel Movano 11

Sådan stemte BygTek
1. VW Transporter 10
2. Ford Transit Custom PHEV 7
3. Nissan NV300 4
4. Opel Movano 3
5. Toyota Proace City

Læs mere om Biler til byggebranchen

14/9 2020