Aktuelle nyheder om byggebranchen - Biler til byggebranchen

Summa summarum for ProAce

Summa summarum for ProAce

Toyota ProAce er en af trillingerne, der vandt ’Årets Varebil 2017’ - forskellig fra sine søskende og samtidig Toyotas første kåring i Danmark

Toyota er selvfølgelig glade for titlen, men de er også glade for at være tilbage i den boldgade, hvor Toyota tidligere har været suveræne og populære topsælgere, med legendariske HiAce, hvis eneste fjende var rust.

Nu har vi også fået den store, lyder det seneste reklamebudskab fra Toyota. Det betyder, at Toyota nu har fuldt modelprogram: Fra den mindste og korteste 1,6 til den største og længste 2,0 med 180 heste, og det samme gælder for de to øvrige bilmærker fra fabrikken i det nordfranske, Citroen Jumpy og Peugeot Expert. Men selv om de i praksis sælger den samme bil, henvender de sig til to forskellige kundegrupper.

Toyota har traditionelt stået stærkt hos store og små håndværksfirmaer af enhver art. De to øvrige har større succes med at sælge biler til store flådeejere, men grænserne er blevet mere flydende i løbet af de år, hvor Toyota ikke havde en naturlig efterfølger til HiAce, men Toyotas velrenommerede forhandlernet, deres service på værksteder og vel også en bedre garanti på den bil - som de øvrige to mærker mener kun kan oppebære en to-års garanti - tæller vel også på plussiden for Toyota. Det vigtigste element er dog som altid pris, og hvis ikke Toyota kan følge med de to søskende på prisen, er kampen afgjort på forhånd, men lige nu ser der ud til at være dødt løb på alt det med pris, for leasingaftalerne ligner hinanden til forveksling.

Det stærke kort
Toyota er naturligvis glade for at få fuldt program, men det var den korte udgave af ProAce, der tippede det tætte kapløb om Årets Varebil i Danmark til Toyotas fordel.

Ingen konkurrent har en kompakt og så veltilpasset varebil til moderne bytrafik. de øvrige modeller er mere en standardvare, og som køber eller kommende leasingtager, skal man også være opmærksom på bilens noget besynderlige totalvægte, der svinger kraftigt fra model til model.

Den naturlige vægtklasse for en ProAce type er lige omkring 3000 kg, men mange ProAce modeller med tilhørende søskende kommer slet ikke i nærheden af de tre runde ton, og det er et klart handicap.

Motorprogrammet er noget helt andet. Her disker de tre PSA-biler op med en bred motorpalet med både 1,6 og 2,0 motorer, hvor flere konkurrenter nøjes med at voldtage en stakkels 1,6’er, så stort plus til Toyota m.v., og vi benytter lejligheden til at udpege vor klare favorit i hele programmet; en ProAce super kort med totallængde på 460 cm og den motor, der ligger i denne testbil, en 2-liters med 120 HK.

Man kan undre sig over, at modelprogrammet rummer en 1,6’er med 115 HK og en 2-liters med 120 HK, men vi er ikke et sekund i tvivl. Vælg 2,0.

Det mindre gode
Før vi rykker frem med mere generel kritik af det nye modelprogram, sætter vi en tyk streg under det næste store plus for ProAce m.v., der også var stærkt medvirkende til den danske gevinst, nemlig bilens generelle køreegenskaber.

ProAce m.v. er bilen i 3-ton klassen med tidens bedste køreegenskaber, så titlen til ProAce er hentet ved hjælp af den kompakte model, det brede motorprogram og bilens køreegenskaber.
Selvfølgelig er der også fejl og mangler ved ProAce. Nogle er endda ganske seriøse, og det hele handler om alt det inde i bilen. Vi kunne godt drømme om lidt større sidespejle, vi kunne især godt tænke os kopholdere, der kan bruges til andet end den klassiske 33 cl aludåse. Hvis man er udstyret med et ægte håndværker kaffekrus, kan man kun sætte kruset i sidelommen - og helt ærligt - den var ikke gået, hvis Fiat havde været med i udvikling af den nye model.

Godt nok laver italienerne kaffe i meget små kopper, men de har forstand på kaffe og ved, at der skal være et sted til store krus og lignende.

Men vi er slet ikke færdige endnu. Næste kritikpunkt for trillingerne er bilens sæder. Er man uheldig og kun skal transporteres i en ProAce, sidder man rent ud sagt gebrækkeligt. ProAce m.v. har klart de dårligste forhold for de stakkels medkørende. Førersædet er bedre, men det kan stadig gøres bedre. Vi fremhæver gerne, at man kan tilkøbe et skillerum med større hældning, hvilket giver forbedret indstillingsmuligheder for førersædet, og dermed er vi fremme ved det sidste og måske mest alvorlige kritikpunkt. For den udbygning af instrumentpanelet hvor gearstangen er placeret, er udformet på en sådan måde, at det er umuligt for høje danskere at sidde bare nogenlunde komfortabelt, og er man noget over dansk gennemsnit, er det i praksis umuligt at køre en ProAce længere end fem kilometer, før man får krampe i de komprimerede lemmer.

Hermed har vi lagt op til de mest påtrængende områder til forbedring, når bilen skal opdateres om føje år. Indtil videre er ProAce Årets Varebil i Danmark 2017 på godt og mindre godt og med plads til forbedring.

Toyota ProAce 2,0D 120 L1T2 kort
Motor: 2,0-liter 4-cyl
6-trins gearkasse
122 HK v. 3750 o/m
340 Nm v. 2000 o/m
0-100 km/t: 13,3 sek
Tophastighed: 169 km/t
ECE-snit: 18,9 km/l
Kørevægt: 1808 kg
Totalvægt: 3100 kg
Trailer: 750/2500 kg
CO-2: 139g/km
Pris: fra 149.433 kr. ekskl. moms
Pris for testbil: 195.073 kr. ekskl. moms

-jørli

Læs mere om Biler til byggebranchen

7/8 2017