
Toyota med en brint-teaser
Japanerne har løftet sløret for sin tredje generation brint. Konkret har de udviklet det, man kan kalde en ny type brændselscelle
Af Jørli Petersen
Der er et bilmærke, som for alvor kan noget med brint. Vi behøver dårligt nok skrive navnet Toyota, der udefra set ligner den absolutte førertrøje i brintudvikling, og nu kommer der endnu en nyhed fra Toyota. Japanerne har netop løftet sløret for generation tre, når det gælder brint.
Det nye brintsystem er først og fremmest beregnet til lastbiler, varebiler og entreprenørmaskiner.
Nyheden er mangedelt. Det handler om lavere priser, bedre stabilitet og bedre økonomi, og vi tager nyheden fra en ende af.
Toyota har udviklet det, de kalder en ny type brændselscelle. Den nye type har samme holdbarhed som det, vi kender fra dieselmotorer i lastbiler, og så er tonen for alvor slået an.
Vi gætter på, at mærker som Mercedes og Iveco kigger spændt med på sidelinjen.
Vi taler om højere effekt eller det, vi både kalder antal heste og ikke mindst rå trækkraft, og det sidste er vigtigt, for det er el-motoren, der driver hjulene, hvor brændselscellen udelukkende skal producere elektricitet ud fra den medbragte mængde brint.
Der er også nyt, når det gælder tankindholdet. Rækkevidden for en lastbil med samme størrelse tank er med den nye generation øget med 20 %, det er 12 kilometer på literen i stedet for 10 - billedligt talt.
Generelt mener Toyota, at omkostningerne er nedsat med en tredjedel med den nye generation brint.
Den nye brændselscelle - lad os kalde det en motor for nemheds skyld - sættes i produktion næste år. Første års forventer Toyota at producere 100.000 enheder.
Der er ikke oplyst noget om varianter, kraftige og endnu mere kraftige varianter. Der er heller oplyst, om man lægger ud med at producere til lastbiler eller varebiler.
Men vi venter med spænding på en udmelding, for Toyota har sagt pænt nej-tak til den brint, der tilbydes fra Stellantis – læs Opel.
En mere kompakt løsning i generation tre er selvfølgelig interessant, ligesom Toyota ikke siger noget om den nye type brint til personbiler.
Så fortsat mange ubesvarede spørgsmål i kølvandet på en rigtig god nyhed.