Aktuelle nyheder om byggebranchen - Biler til byggebranchen

Trillinger på toppenFra Venstre Anders Tystrup Toyota DK, Hanne Sørensen Peugeot DK, Trine Krastrup Citroen DK og MKD’s repræsentant Thomas A Petersen yderst t.h.

Trillinger på toppen

Fransk-japanske trillinger nappede prisen som årets bedste varebiler - traditionen tro bød afgørelsen på gedigne overraskelser og enkelte skuffelser

Del artiklen på

Citroen Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace er kørt med titlen Årets Varebil i Danmark 2017. De fransk-japanske trillinger nappede titlen i et meget tæt opgør med VW Crafter, og den tætte afgørelse til de mestendels fransk-udviklede trillinger, kan især være vundet på grund af det meget brede udvalg af biler, som de tre mærker havde kørt frem til bedømmelse.

Toyota har været et dominerende bilmærke i mange år, men den danske titel til Proace, er den første rigtige Årets Bil titel til det japanske 112 procents bilmærke.

VW Crafter var kun repræsenteret i en absolut topudgave med alt i udstyr, mens en placering som nummer tre til Ford Transit, nok skyldes et alt for begrænset udvalg af modeller. Et helt nyt Transit program, som i år skulle vurderes ud fra en model Custom med 130 hestes motor og automatgear, kan have kostet Ford en hel del point.

Og så er vi her på Bygtek meget overrasket over, at en af vores absolutte topfavoritter, - Hyundai H350, slet ikke nåede frem blandt de fem nominerede biler. Endnu engang kan importørens valg af bil have haft en meget afgørende indflydelse på det endelige resultat.

Af uransagelige årsager, havde Hyundai valgt at lade sig repræsentere af den mindste model H350, som man meget ærligt præsenterede i en standardudgave uden mængder af udstyr. Vi er meget sikre på, at en Hyundai H350 i topudgaven havde klaret sig betydeligt bedre.

Favoritten tabte
Bygtek havde slet ikke Nissan Navara blandt de sidste fem til finalerunden. Vores bud på årets bedste nye pick-up, er - på trods af bilens mangler - den nye Toyota Hilux, som kan køre med fuldt læs uden at gå i knæ. Her synker en Nissan Navara tydeligt i knæ, selv om bilen kun er læsset med en tredjedel af det tilladte læs. En fuldt læsset Navara med en stor trailer på krogen, vil køre med næsen pegende direkte mod en dansk forårshimmel.

Sidste bil blandt de fem nominerede er Kia Niro. Her havde vi valgt Hyundai Ioniq, som er teknisk identisk med Kia Niro, selv prisen er den samme, og vores valg skyldes alene bilens opbygning og skillerum. Foruden at være mindre grimt, er vi også ganske sikre på, at skillerummet i Ioniq er stærkere.

Alt tyder på, at det skillerum Kia sætter i Niro ligner en meget kraftig konstruktion, men i virkeligheden tror vi ikke det holder til ret meget, så blandt feltets to hybridbiler, valgte vi kombinationen af det mere diskrete og mere sikre.

Årets Varebil i Danmark 2017
Placering
1 Citroen Jumpy m.v 51
2 VW Crafter 49
3 Ford Transit 39
4 Nissan Navara 25
5 Kia Niro 11
Citroen Jumpy m.v. består af Citroen Jumpy, Peugeot Expert og Toyota Proace.
Bygtek 's nominerede
Citroen Jumpy m.v.
Hyundai H350
Hyundai Ioniq
Toyota Hilux
VW Crafter
Sådan stemte Bygtek
Citroen Jumpy m.v. 10
Ford Transit Custom 7
VW Crafter 4
Nissan Navara 3
Kia Niro 1

-jørli

Læs mere om Biler til byggebranchen

27/4 2017