Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Branchedirektør: Trafikken styres af små kongeriger isoleret i hver deres siloBranchedirektør Henrik Friis fra Danske Anlægsentreprenører (Foto: Ricky John Molloy)

Branchedirektør: Trafikken styres af små kongeriger isoleret i hver deres silo

Henrik Friis fra Danske Anlægsentreprenører efterlyser en bedre koordinering af trafikken i Hovedstadsområdet

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Det danske motorvejsnet har oplevet en markant trafikvækst, og de nyeste tal fra Vejdirektoratet viser, at der i 2017 blev kørt 4,1 procent flere kilometer på de danske motorveje end året før.

Det skyldes blandt andet, at når nye motorvejsstrækninger åbner, flytter en del af trafikken fra de mindre veje over på motorvejene, og nogle af de største stigninger ses på motorvejsnettet i Hovedstadsområdet, Trekantsområdet og ved Aarhus.

Det har fået transportminister Ole Birk Olesen (LA) på banen med et budskab om, at der fra 2020 skal bygges flere veje for at løse trængselsproblemerne.

Nødvendig prioritering
Det er en melding, der glæder direktør Henrik Friis fra Danske Anlægsentreprenører, som siger til BygTek, at det er nødvendigt at prioritere vejene højere.

Kritikerne hævder, at jo flere veje, der bliver anlagt og udbygget, jo mere stiger trafikken, men det argument for at undlade vejinvesteringer køber Henrik Friis ikke:

- Man kan jo ikke bare lukke hele Danmark ned. Det, der driver væksten og arbejdsmarkedet, er, at vi kan transportere os selv og har en god mobilitet. Den kollektive trafik har, trods meget store investeringer, ikke formået at løse mere af transporten, og der bruges i dag 75 procent af trafikinvesteringerne på jernbanen og kun 25 procent på vejene. Persontransporten på jernbanen udgør kun 8 procent af den samlede transport, mens cirka 90 procent foregår på vejene, siger Henrik Friis.

Lettest og mest effektivt
Han er ikke mod en effektiv, kollektiv trafik, men det må ikke ske ved at nedprioritere vejinvesteringerne:

- Folk bruger deres biler, fordi det nu engang er det letteste og mest effektive. Bremser vi mobiliteten på vejene, kan virksomhederne ikke få den kvalificerede arbejdskraft, de har brug for. Det bremser væksten og i sidste ende velfærden. Ser man på de igangværende projekter, er der afsat omkring 129 milliarder kroner til jernbanen og kun 39 milliarder kroner til vejene. Det harmonerer ikke med, hvordan folk transporterer sig. 10 gange så mange bruger vejene, så der er en enorm disharmoni mellem, hvad man bruger på jernbane og veje i forhold til, hvordan folk transporterer sig, siger Henrik Friis videre.

Ikke dygtige nok
Danske Anlægsentreprenørers direktør siger direkte, at de, der planlægger den kollektive trafik, ’ikke er dygtige og effektive nok’:

- Der investeres i nye signalsystemer, som ikke fungerer, og der er problemer med organiseringen af den kollektive trafik. Der er også problemer med DSB’s diesellokomotiver. Togdriften fungerer ikke i forhold til de mange penge, der bruges på den, siger Henrik Friis.

Absurd og grotesk
Han kalder den nuværende situation, hvor de intelligente trafiksystemer på motorvejsnettet rundt om Hovedstadsområdet for ’helt absurd og et paradoks’:

- De elektroniske vejtavler på Ring 3 fungerer ikke, fordi der ikke er råd til at anvende dem. De vil kunne gøre trafikken langt mere smidig, men politikerne har slukket for systemet, selv om det kun koster få millioner kroner at drive det om året. Men af en eller anden årsag kan man ikke finde ud af at afsætte penge til at få systemet til at fungere. Hvis man ville, kunne det startes igen i morgen, siger Henrik Friis til BygTek.

Man tror det er løgn
Man tror, det er løgn, men København skal være vært for en international konference om intelligente trafiksystemer, og så har politikerne af økonomiske årsager slukket det eneste intelligente system, der findes der, hvor konferencen skal holdes:

- De intelligente trafiksystemer skulle bredes ud i hele hovedstadsområdet, så der blandt andet kommer ’grønt lys bølger’. Det vil skabe en mere lind strøm af trafik ind og ud af København. Det er lavt hængende frugter, der kunne høstes inden for et halvt år, og det koster ikke ret mange penge, siegr Henrik Friis.

Snakker ikke sammen
I andre lande er der også en overordnet myndighed, som står for HELE trafikafviklingen. Men i hovedstadsområdet er det delt op på en række forskellige myndigheder:

- Der foregår ingen koordinering mellem DSB, Movia og kommunerne. De snakker ikke sammen, fordi de er små ’kongeriger’ i hver deres silo, slutter Henrik Friis.

Han opfordrer til, at der etableres en langsigtet investeringsplan for hele infrastrukturområdet baseret i en ny infrastrukturfond, som rækker helt til 2040.

Læs mere om Byggeri

14/2 2018
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBetonstøbningBIMBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsprofilerBygningsrenoveringCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKvisteLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningOptimering af arbejdsgangePavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSokkelrenderSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder