Bygma Yellow Week
Bygma YELLOW WEEK
Brug lærlinge som god reklame

Brug lærlinge som god reklame

Virksomheder, der påtager sig et socialt ansvar for at uddanne de unge, kan bruge det i deres markedsføring

Af Dan Bjerring

Det er ingen hemmelighed, at det især er de mindre virksomheder i bygge- og anlægsbranchen, der påtager sig ansvaret som uddannelsessteder.

Men noget tyder på, at mange mindre håndværkervirksomheder ikke forstår, at deres uddannelsesansvar kan bruges som en positiv ting, når de skal markedsføre sig i lokalsamfundet.

Det vil Dansk Håndværk nu gøre noget ved:

- Selvfølgelig gælder det først og fremmest om via sine opgaver at vise, at man som håndværker sætter kvaliteten højest. ’Mund-til-mund’ er nu engang den bedste anbefaling, man kan få, siger direktør Morten Frihagen til BygTek.

En historie for de lokale medier
Han påpeger samtidig, at de mindre firmaer alt ofte ikke er bevidste om, at de ved at tage et uddannelsesansvar over for de unge i lokalsamfundet kan sikre sig positiv omtale blandt forbrugerne, og måske endda også med en historie i de lokale aviser:

- ’Vi uddanner fremtidens håndværkere - vi tager lærlinge’ er en vigtig oplysning, firmaerne kan bruge såvel i deres annoncer, på deres firmabiler, fakturaer og eventuelle hjemmesider. Det kan også bruges ved opslag på de sociale medier – eksempelvis Facebook – der binder mange lokalsamfund sammen som informationskilde, siger Dansk Håndværks direktør videre

Danmarks fremtid
Det gælder altså om at fortælle både forbrugere og lokale virksomheder, at når de vælger den lokale håndværker med lærlinge, er de samtidig med til at sikre unge fra det lokale område en erhvervsuddannelse og dermed en fremtid som håndværker.
- Som forbruger er der flere faktorer, der kommer i spil, når jeg skal vælge en virksomhed til at løse en opgave i hjemmet. Men jeg må da indrømme, at jeg giver virksomheder, der uddanner de unge, en første prioritet. Men de skal jo huske at gøre opmærksom på det, og jeg oplever da også, at flere og flere mindre virksomheder har en hjemmeside, som de kan bruge til formålet og vise, at de tager et ansvar for det danske samfunds fremtid,slutter Morten Frihagen.

21/2 2018