scroll
Forældede synsregler for påhængskøretøjer er et stort miljø- og omkostningsspildFormand for Materielsektionen Stine Egsgaard

Forældede synsregler for påhængskøretøjer er et stort miljø- og omkostningsspild

Ressourcespildet ”løber også helt af sporet” i forbindelse med virksomhedsopkøb og fusioner i eksempelvis byggebranchen

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ifølge Materielsektionen er der allerede skrappe krav til de danske virksomheder om løbende vedligeholdelse af påhængskøretøjer under 3500 kilo som letvogne, maskintrailere og trailerlifte.

Derfor sker der både et miljø- og et omkostningsspild, når synsloven kræver, at de partout skal synes igen ved et ejerskifte.

Når et fem år gammelt påhængskøretøj under 3500 kilo skifter ejer, sker der det, at den nye ejer skal syne letvognen, maskintraileren eller trailerliften.

- Det lyder muligvis meget rimeligt, men i praksis er der tale om et krav i synsloven, som medfører et omfattende miljø- og omkostningsspild i danske virksomheder, siger Stine Egsgaard, som er formand for Materielsektionen..

Mere bøvlet end man tror
For det første er virksomhederne i forvejen underlagt love og regler, der pålægger dem at vedligeholde deres påhængskøretøjer i denne kategori.

For det andet kan det være meget mere bøvlet at syne et påhængskøretøj, end man umiddelbart skulle tro:

- Miljø- og omkostningsspildet sker over hele landet, når virksomheder køber og sælger ældre påhængskøretøjer til hinanden. Det er også en jævnlig og tilbagevendende gene for alle de leasingselskaber, som leaser letvogne, maskintrailere og letvogne på 60 måneders kontrakter.

- Det samme gælder for deres leasingtagere. For leasingen sker typisk via finansielle leasingkontrakter, så når leasingtageren efter de 60 måneder, på papiret, overtager påhængskøretøjet, kommer synsloven igen med et krav om et syn, siger Stine Egsgaard.


Ressourcespild løber helt af sporet
Hun slår fast, at ressourcespildet ”løber også helt af sporet” i forbindelse med virksomhedsopkøb og fusioner i eksempelvis byggebranchen:

- Så kan det være hundredvis eller tusindvis af påhængskøretøjer, der nu skal synes igen. Og det er absolut ikke en simpel manøvre. For påhængskøretøjerne står jo ikke på rad og række foran synshallen, når de skifter ejer.

- Uanset om påhængskøretøjerne ejes eller lejes, befinder de sig typisk over hele landet - i garager og på byggepladser. Når det så er hundredvis af køretøjer, som skal synes igen, må den købende virksomhed først sende medarbejdere - ofte i store og tunge lastbiler - ud over hele landet, som så kan koble påhængskøretøjet på lastbilen og køre det til den nærmeste synshal.

- Når synet så er forbi, skal påhængskøretøjet køres tilbage til byggepladsen eller kunden, der anvender det. Til sidst vender lastbilen om og sætter kurs tilbage mod sin oprindelsesdestination, siger Materielsektionens formand.

’Cirkus’ i omdrejninger
Hele cirkusset bliver sat i omdrejninger, fordi synsloven jo kræver, at påhængskøretøjer under 3500 kilo skal synes, når de skifter ejer.

På trods af at gældende regler alligevel sikrer, at virksomhederne har serviceret og vedligeholdt dem inden for det seneste år:’

- Sådan var det også, da Renta Group i 2023 fusionerede med Del-Pin. Det kostede mange millioner kroner i administration, løntimer til chauffører og synsgebyrer at syne alle de påhængskøretøjer, som nu kom under et nyt CVR-nummer.

- Derudover forstyrrede det selvfølgelig også hele driftsscenariet på et skrøbeligt tidspunkt for organisationen, slutter Stine Egsgaard.

19/9 2024