Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Første broetape på Ringsted-Femern Banen er afsluttetDet var en festdag, da det nye vejanlæg i Eskilstrup på Falster blev indviet i går.

Første broetape på Ringsted-Femern Banen er afsluttet

Banedanmark har rundet den første store milepæl i opgraderingen af Ringsted-Femern Banen

Arbejdet med 18 vejbærende broer er netop afsluttet på Lolland og Falster for at gøre plads til kørestrømsanlæg og et ekstra spor. Arbejdet er en del af en samlet opgradering af ca. 100 broer på hele strækningen.

Milepælen blev markeret torsdag eftermiddag ved indvielsen af et nyt vejanlæg i Eskilstrup på Falster med taler af borgmestrene fra Guldborgsund og Lolland kommuner, John Brædder og Holger Schou Rasmussen og projektdirektør for Ringsted-Femern Banen, Jens Ole Kaslund.

Opgraderingen af broerne, der finansieres af A/S Femern Landanlæg, er en del af det samlede Femern Bælt-projekt, som også omfatter kyst-kyst-forbindelsen mellem Rødby og Femern.

- Det er en stor milepæl for Banedanmark og for projektet Ringsted-Femern Banen, at vi nu har afsluttet arbejdet med de første synlige tegn i landskabet på en mere moderne jernbane fra Ringsted til Holeby. Når banen er klar, vil det give passagererne en mere attraktiv jernbane hele vejen fra Ringsted til Holeby, siger projektdirektør for Ringsted-Femern Banen i Banedanmark, Jens Ole Kaslund.

Til gavn for udviklingen
Hos Sund & Bælt, hvis datterselskab Femern Landanlæg finansierer opgraderingen af de danske jernbaneanlæg, er man også godt tilfredse med, at den første broetape på den 115 km lange strækning mellem Ringsted og Holeby er afsluttet.

- Det er glædeligt, at vi nu er kommet i gang med at udbygge jernbanen frem til den faste forbindelse på dansk side, så vi om få år kan begynde at se de første gevinster for de rejsende på strækningen til gavn for den lokale og regionale udvikling, siger teknisk direktør i Sund & Bælt, Lars Fuhr Pedersen.

Vil give markante tidsbesparelser
Arbejdet med de resterende broarbejder, der tæller i alt ca. 80 broer, starter op i løbet af foråret 2017. Samtidig påbegyndes jord- og afvandingsarbejder på de første delstrækninger og ombygningen af seks stationer.

Opgraderingen af de 18 broer på Lolland og Falster er en del af den daværende regerings vækstpakke fra 2013, hvor flere forberedende anlægsaktiviteter var fremrykket, inden selve anlægsloven for Femern Bælt-forbindelsen og de danske landanlæg blev vedtaget i 2015.

Ringsted-Femern Banen vil sammen med den nye bane mellem København og Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på ca. en time. I dag er rejsetiden lidt over halvanden time.

Femern Bælt-projektet er Danmarks største infrastrukturprojekt med et samlet budget på godt 62 mia. kr.

-los


Læs mere om Byggeri

10/3 2017
AfskærmningAlu stigerArbejdsmiljø-koordineringBetonelementerBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring pladerBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygherrerådgivningBygningsafsætningBygningsrenoveringCarportanlægCykeloverdækningFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerGrøn energiHurtig porteIndustriporteJordvarmeKabelkanalerKalkudfældnings fjernerKranerLamellerLandinspektørLejderLimtræLofterMalingMaskinstyringMultistigerOmbygningPanelerPerforerede panelerPortautomatikPorteRådgivningRenovering - ombygningRullestilladsSandwichpanelerSaxliftSkruefundamenterSkure og modulerSpieringskranSportsløsningerStålåseStålprofilerStigerStilladserStukSyre erstatningSøjlerTapetTeleskopstigerTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonTræbroerUni rensVarmepumperVægbeklædningVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder