Google kan afsløre svindel med garantiordninger
Dansk Håndværk anvender den moderne teknologi til at afsløre de klamphuggere, som svindler med garantiordning
Del artiklen påAf Dan Bjerring
De fleste af håndværkernes kunder foretrækker en håndværker, som er dækket af en garantiordning.
Det betyder til gengæld også, at andre håndværkere fristes til at anvende et garanti-logo eller skilte med en garanti, de ikke har. Men det kan ifølge direktør Morten Frihagen i Dansk Håndværk blive dyrt at snyde kunderne på den måde. Dansk Håndværk holder nemlig øje med
hvem, der reklamerer med deres garantiordning:
- Når vi støder på virksomheder, der ikke er med i ordningen, sørger vi for at få standset den ulovlige markedsføring, oplyser Morten Frihagen.
Google Lenz afslører svindlerne
Det er den moderne teknologi - og ikke mindst de it-værktøjer der er blevet tilgængelige for alle - der giver mulighed for at afsløre langt flere syndere end tidligere.
Dansk Håndværk anvender Google Lenz. Ved at billedsøge finder man ikke bare billeder, men også de netsider, der kun har et grafisk billede af Dansk Håndværks garanti-logo eller medlemslogo:
- Vi søger eksempelvis efter dem, der indenfor et sidste halve år har placeret et garantilogo i forbindelse med deres virksomhed på nettet – uanset om det er på deres egen netside, Facebook eller i andre sammenhænge. Så sent som i forrige uge afslørede det en virksomhed, som brugte en blandet bunke af logo, de ikke havde ret til, forklarer direktøren.
Risiko for afsløring er langt større
Når en virksomhed tidligere blev grebet i at ’pynte sig med lånte fjer’, var det, fordi en søgning på nettet fandt de virksomheder, der med tekst havde skrevet, at de var dækket af “Dansk Håndværk Garanti” eller var “medlem af Dansk Håndværk”. Men hvis virksomheden i stedet havde indsat et billede, der viste garanti-logoet, kom de ikke frem.
Nu har teknologien gjort risikoen for at blive afsløret langt større.
Klamphuggere
Og det kan få store konsekvenser at se stort på reglerne. Dansk Håndværk tager nemlig overtrædelser meget alvorligt:
- Det er vores indtryk, at de virksomheder, der helt bevidst snyder med oplysningerne om en garantiordning, også er dem, der ser stort på andre krav til godt håndværk. Det kan ikke alene give kunden en rigtigt dyr oplevelse, men også smitte negativt af på de seriøse virksomheder, der er dækket. Derfor tager vi de nødvendige skridt, indtil forholdene er bragt i orden – også selvom det til sidst kan ende med et sagsanlæg, forklarer Morten Frihagen.