
Havn på Christiansø renoveres med respekt for traditionelle byggemetoder
Fæstningen Christiansø fra 1684 var oprindeligt en af verdens første flådebaser. Forsvarsministeriet, der står for drift og administration af øerne, har besluttet, at indlede et stort tømrerarbejde
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Det lille stræde mellem Christiansø og Frederiksø danner en naturlig skærgårdshavn, hvor der i sin tid er anlagt kajkanter, så skibe kan lægge til kaj.
I den indre havn består konstruktionen af såkaldte ”tømmerkister”, som er trærammer beregnet til stenfyldning under vandoverfladen.
I årenes løb er den gamle trækonstruktion under vandet nedbrudt flere steder i havnen, og det har ført til revner i overfladen.
Flere dykkerundersøgelser og en undervandsregistrering har vist, at nedbrydningen af træet nu har nået et niveau, som kræver rekonstruktion og udskiftning af tømmeret.
Skal tage hensyn til fredninger
Projektet omfatter en restaurering af kajen på fire forskellige delområder i havnen - både på Christiansø og Frederiksø, men det skal ske under væsentlig hensynstagen til stedets fredninger.
Der skal blandt andet udføres en rekonstruktion af tømmerkisterne af egetræ under vandet, og over vandoverfladen skal kajkanternes stensætning genetableres med de eksisterende tilpassede granitblokke.
Alle blokke mærkes, så de kan placeres samme sted igen. Der anvendes samme traditionelle byggeteknik, som de oprindelige kajsektioner er opbygget af.
Projektet omfatter også en restaurering af slæbestedet ved beddingen og etablering af en midlertidig afstivning af svingbroen mellem Christiansø og Frederiksø.
Sleipner sejler med stort gods
Christiansøfarten, som er færgeforbindelsen til Gudhjem på Bornholm, sejler mandskab og mindre gods til byggeriet, mens orlogsfartøjet ’Sleipner’ sejler større godsmængder til Christiansø – senest egetræstømmer og 100 tons mørtel.
Arbejder udføres primært fra vandsiden fra en stor flåde på 18 x 45 meter for at genere færdsel mindst muligt under arbejdet.
Øgruppen er et eftertragtet udflugtsmål og gæstes årligt af op mod 45.000 turister, men de nærmeste områder på land bliver afspærret med byggepladshegn, så alle kan færdes sikkert i havneområdet.
Store krav til logistik
Projektleder Anders Fritzen fra Etablissement- og Terrænkommandoens Kompetencecenter (ETK) fortæller, at projektets kompleksitet ikke mindst skyldes de mange interessenter, arbejder i vand og de skrappe krav med hensynstagen – både til eksisterende brugere, turister og de omfattende fredninger, som præger hele øgruppen.
Samtidig stiller logistikken høje krav til planlægning, da al transport til og fra øen skal tilpasses både vejrlig og sejladser:
Originale byggemetoder
- Renoveringen sker med respekt for de originale byggemetoder og materialer. På den måde bevarer vi ikke kun funktionaliteten i havnen, men også stedets autentiske udtryk og kulturhistoriske værdi.
- Det er vigtigt for os, at byggeriet gennemføres nænsomt og med så få gener som muligt – og vi håber, at besøgende ser det som en unik mulighed for at opleve håndværk og historisk restaurering på nært hold, siger projektlederen.
ETK er bygherre på projektet med kajrenovering, MT Højgaard Danmark er hovedentreprenør og Fogh og Følner Arkitekter A/S har byggeledelse og totalrådgivning.