Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Infrastrukturen er kørt ud på valgkampens sidelinie

Infrastrukturen er kørt ud på valgkampens sidelinie

Dansk Infrastrukturs direktør efterlyser, at politikerne ikke bane i ord, men også handling, erkender infrastrukturens væsentlige betydning for Danmarks fremtid

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Kort før folketingsvalget blev udskrevet, præsenterede regeringen sammen med Dansk Folkeparti en infrastrukturplan, som man håbede ville blive et væsentligt spørgsmål i valgkampen.

Sådan er det ikke gået, og i Dansk Folkeparti forbander man nok den dag, partiets transportordfører, Kim Christiansen, fik sin helt egen omfartsvej ved Mariager.
Men for branchedirektør Henrik Friis i Dansk Infrastruktur har valgkampen også vist, at ’infrastrukturen er totalt glemt’:

- Det er en katastrofe, når vi ser, hvordan trængslen næsten eksploderer i øjeblikket, sagde han til BygTek ved Dansk Byggeris Årsdag.

Jernbanen skal på rette spor
Henrik Friis efterlyser her og nu investeringer i både veje og jernbane, mens regeringens og DF’s oplæg først ville investere fra 2023:

- Socialdemokraterne er ikke kommet rigtigt ud af busken. De fremlagde en oversigt over projekter i januar, men det var uden årstal. Vi ved altså ikke, om der går fire-fem år, før det sker noget. Det er alt for sent. Der er først og fremmest, når vi taler den kollektive trafik, behov for at få jernbanen på ’rette spor’. Signalprogrammet sejler, og der er netop – oveni en i forvejen forsinkelse på ni år – meldt om nye udskydelser på både s-banen og fjernbanerne. Elektrificeringen er udskudt, og materiellet er ved at falde fra hinanden. Det handler ikke om en ’timeplan’ mellem København-Odense-Aarhus og Aalborg, så folk ikke bliver ved med at flygte fra jernbanen, siger Dansk Infrastrukturs direktør.

Vejere klarer 90 procent af transporten
Han slår fast, at der ikke er plads til flere på vejene, og hverken DSB eller BaneDanmark kan løse den opgave:

- Vejene løfter 90 procent af transportarbejdet, mens jernbanen næsten er nede på kun syv procent efter at have været på cirka ni procent. Vejene er derfor alt afgørende, og vi skal både have udbygget vejnettet og investere i ITS – Intelligent Trafik Styring – til at dirigere trafikken på vejene langt bedre. Der er vi også bagud. Vi bruger ikke for mange ressourcer på vejene, men jernbanen får det hele til at tippe i stedet for at løfte mere af transportarbejdet, siger Henrik Friis videre.

Lyt til hele interviewet med Henrik Friis på nedenstående link
http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3602&T=Infrastrukturen sat i valgkampens skammekrog

Læs mere om Byggeri

21/5 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder