Aktuelle nyheder - Byggeri

Metropolnettværk skaber nye byggemuligheder i hovedstadskommunerTransportminister Benny Engelbrecht

Metropolnettværk skaber nye byggemuligheder i hovedstadskommuner

Forsøgsordningen skal give viden om effekterne af at etablere større byggerier langs BRT-buslinjer

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Bek og transportminister Benny Engelbrecht, er ansvarlige for en forsøgsordning, hvor kommunerne i hovedstadsområdet har kunnet søge om mulighed for at opføre større byggerier ved de såkaldte ’BRT-linjer’, som er hurtigbuslinjer i egne kørebaner. BRT-linjer er kendetegnet ved høj frekvens, øget komfort og højere kapacitet i forhold til almindelig busdrift.

Ifølge Kaare Dybvad Bek skal de fem kommuner, der bliver en del af forsøgsordningen, give viden om effekterne af at etablere større byggerier langs BRT-linjer:

- Denne forsøgsordning vil åbne nye byggemuligheder, som kan bidrage til en positiv udvikling i flere byområder uden for de centrale dele af hovedstadsområdet, siger ministeren blandt andet.

Metropolnetværk
Benny Engelbrecht henviser til, at en stor del af investeringerne i ’Infrastrukturplan 2035’ tilfalder hovedstadsområdet, hvor ambitionen er at skabe et mere sammenhængende kollektivt trafiknet - Metropolnetværket. ’

Der er BRT-løsninger på linje 200S og 400S en vigtig del af Metropolnetværket, fordi projekterne blandt andet kan binde en række S-togslinjer sammen og derudover medvirke til at flytte flere fra bilerne over i den kollektive transport:

- Jeg glæder mig derfor til at følge projekterne, også nu hvor flere kommuner har fået betinget tilsagn om stationsnærhed på de to linjer, siger transportministeren.

Effekter af BRT-linier
Forsøgsordningen skal bidrage til viden om effekterne af at etablere BRT-linjer med dertil hørende tildeling af stationsnære byggemuligheder.

Eksempelvis skal forsøgsordningen være med til at belyse, om de mange daglige brugere af nyt byggeri kan understøtte overflytningen fra bilen til BRT i højere grad, end det allerede forventes at være tilfældet uden stationsnærhed.

Kommunerne har kunnet søge om mulighed for at kunne opføre større byggeri med mange daglige brugere ved op til tre standsningssteder og på tre BRT-linjer. Altså ved i alt ni standsningssteder.

Større byggerier med mange daglige brugere kan eksempelvis være store kontorkomplekser eller hotel- og konferencecentre.

Betingelser for endeligt tilsagn
På baggrund af ansøgningerne er det besluttet, at Hvidovre og Rødovre Kommuner får betinget tilsagn om stationsnærhed ved alle tre ansøgte BRT-stop på linje 200S (Avedøre Holme, Hvidovre Hospital og Rødovre Centrum), ligesom Ballerup, Gladsaxe og Høje-Taastrup Kommuner får betinget tilsagn om stationsnærhed ved ét af de ansøgte BRT-stop på linje 400S i hver af de tre kommuner, i alt tre stop.

Et endeligt tilsagn kan opnås, når en række betingelser er opfyldt, herunder at der er truffet bindende beslutninger om finansiering, placering, anlæg og drift af BRT-linje

Læs mere om Byggeri

22/10 2021
AfskærmningAlu stigerBeslagBrancheforeningBrandstigerByggerådgivningByggestyringBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentreprenørIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMontageskinnerMultistigerNye arbejdsopgaverOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentreprenørTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.