Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Sådan får du glade kunder- Flere og flere kunder ser ikke kun på prisen, men ønsker også rådgivning om f.eks. energiforbrug, design, indeklima, vedligeholdelse osv. som en del af servicen, lyder det fra Årets Tømrer 2018.

Sådan får du glade kunder

Med en håndfuld tommelfingerregler kan du nemt at lave et tilbud, der giver det optimale udgangspunkt for at opnå et godt resultat, som giver tilfredshed og måske endda ekstra opgaver til firmaet

Del artiklen på

At den gode aftale kan være nøglen til et velfungerende projekt, glade kunder og i bedste fald mersalg, er noget, som mange håndværkere kan nikke genkendende til. Spørger man salgschef hos Velfac, Peer Bertelsen, er der flere ting, du med fordel kan være opmærksom på.

Helt grundlæggende handler det dog om at give de rigtige informationer og den rette inspiration på de bedst mulige tidspunkter, så boligejeren føler sig i trygge og professionelle hænder helt fra starten.

Vis mulighederne for løsninger
Frem for alt kan du mindske risikoen for at ramme skævt og skulle lave om i tilbuddet, når du fra starten sikrer dig, at kunden er fuldt informeret om valgmulighederne og har fået tilstrækkelig vejledning om, hvilke beslutninger der skal træffes mht. farver, størrelser, designs mv. Hos Velfac har man derfor gode erfaringer med, at de kommende bygherrer gør brug af vinduesproducentens fysiske udstillinger eller digitale udtryksguide, og dermed får syn for sagen.

- Selv om det er en smagssag, hvilken type udtryk og funktion man foretrækker, kan det ofte være svært at afgøre, hvad der vil matche boligen bedst. Ved hjælp af fysiske udstillinger og digitale guides kan boligejeren selv opleve mulighederne inden for bl.a. klassisk og moderne look, energihensyn, bæredygtighed samt mange andre aspekter, der er værd at overveje, når der skal bygges nyt eller renoveres. På den måde kan det være et godt redskab i forhold til at bringe kunden endnu tættere på den endelige købsbeslutning, påpeger Peer Berthelsen.

Salgschefen suppleres af Sune Lander fra Lander & Gerlach, der er Velfac VinduesMester og som ved awardshowet Årets håndværker blev kåret til Årets Tømrer i 2018 og var tæt på at løbe med prisen igen i år. Sune Lander oplever generelt, at kunderne kvitterer for høje faglige ambitioner og stort engagement, når det gælder råd og vejledning.

- Flere og flere kunder ser ikke kun på prisen, men ønsker også rådgivning om f.eks. energiforbrug, design, indeklima, vedligeholdelse osv. som en del af servicen. Der er ingen tvivl om, at denne form for ekstra kvalitet høster anerkendelse hos kunderne, lyder det fra Sune Lander.

Skab tryghed om tidsplanen
Ifølge Peer Bertelsen handler forvandlingen fra tilbud til aftale ikke mindst om at sikre en god forventningsafstemning tidligt i forløbet. Du kan med andre ord styrke dine chancer for at lande opgaven og dermed mindske spildtiden på tilbud, der ikke bliver til noget, når du fra starten får afstemt forventningerne med kunden.

Her er selve planlægningen og tidshorisonten et godt sted at starte: Hvornår kigger du forbi og snakker om opgaven? Hvornår sender du tilbud? Hvor lang tid vil der gå, før du kan gå i gang? Hvor længe vil arbejdet tage – og under hvilke forudsætninger? Samt ikke mindst: Hvornår og hvordan skal betalingen falde?

- Når du fra starten giver klar besked om tidsplanen, er det med til at mindske usikkerheden hos boligejeren og øge tilliden til dig, hvilket igen er med til at øge dine chancer for at lande opgaven. Her er det f.eks. også en god idé at få snakket om, hvordan eventuelle uforudsete hændelser, som måske kan medføre forsinkelser, skal håndteres.

Vær specifik og undgå misforståelser
Sådan lyder det fra salgschefen, som påpeger, at jo mere specifikt du udformer dit tilbud, jo nemmere er det for kunden at vurdere det – og jo færre uafklarede spørgsmål, misforståelser og efterfølgende stridspunkter åbner du op for.

Drejer opgaven sig f.eks. om vinduesmontage, kan du med fordel være hurtig mht. at specificere, hvilke udstyrspakker vinduerne har, hvilke montagearbejder der er inkluderet, stillads, lift, evt. rengøring og oprydning før og efter arbejdet etc. Derudover er det vigtigt, at du snakker med din kunde om det arbejde, der kan være ’rundt omkring’ selve opgaven. Faktisk kan det være en god ide at have en liste klar med de ekstraopgaver, som måske kan komme på tale, så du hurtigt kan svare kunden tilbage, hvis vedkommende spørger ind til det.

- Forventer du eks., at murværket skal repareres efter fjernelsen af gammel fuge og anlæggelsen af ny, eller at der skal males indvendigt efter montagen? Ved at afklare alt dette sikrer du, at boligejeren får et godt udgangspunkt for at sammenligne sine tilbud på andre parametre end bare prisen. Derudover får du selv et godt udgangspunkt for måske at lande flere opgaver i tillæg til selve opgaven – og det er jo som regel kærkomment, uanset hvor travlt man har, runder Peer Bertelsen af.

-jhn

Læs mere om Byggeri

21/6 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerListerLofterMalingMaterielopbevaringOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder