Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Sådan rådgiver du dine kunder

Sådan rådgiver du dine kunder

ANNONCE: At være den rådgivende part er ofte en opgave, som fagfolk bør tage på sine skuldre. Men får du givet dine kunder råd på den bedst mulige måde, hvor du har kundens behov og ønsker i fokus?

Del artiklen på

Vi sætter i dag fokus på, hvordan du på bedste vis rådgiver dine kunder i beslutningsprocessen omkring alt fra renovering til komplette ombygninger af boligen.

Der kan findes mange grunde til, at kunderne takker nej til tilbud. Det gælder derfor om at sætte sig i kundens sted. På denne måde formår vi at skabe en bredere forståelse for de værdier, som kunderne vægter højt. I sidste ende handler det nemlig ikke kun om at tjene penge til firmaet men i stor grad også om at kunne forstå, hvilke værdier kunderne vægter højest.

Et afslag kan skyldes mange ting

Den mest udbredte måde at takke nej til et byggetilbud er grundet prisen, men faktisk er der en masse andre faktorer, som kunderne ofte glemmer, når de udelukkende kigger på sidste side i tilbuddet.

At skulle starte et nyt bygge- eller renoveringsprojekt er altid dyrt, men ofte behøver det faktisk ikke at være prisen, som er afgørende for, hvorvidt kunden bør takke ja eller nej. Selvfølgelig er det op til den enkelte kunde at vurdere, om økonomien tillader at påbegynde et renoveringsprojekt, men der kan være andre aspekter i et afslag, noget vi som håndværkere bør skabe en større forståelse for, og derved nemmere kunne reagere, og ikke blot notere en kunde som tabt.

Ofte har kunden fået en tilladelse af banken til at undersøge priserne på et projekt, hvilket er meget normalt, da det er de færreste, som har pengene stående på kontoen blot i tilfælde at man pludselig skal have renoveret eller bygget ud. Ift. til renoveringen, så kan det faktisk nogle gange give mening at tænke over hvorvidt at udgifterne til lånet kunne være tjent ind ved en mindsket varmeregning.

Umildbart er det for forbrugeren tilstandsrapporten som afgør hvorvidt man ønsker at skifte noget. Der kan dog være områder af huset, hvor det kan give god mening at renovere eller forbedre, til trods for at det ikke står i tilstandsrapporten, men det er selvfølgelig en individuel sag for sag til sag.

Der findes også forbrugere, som har valgt at undlade en tilstandsrapport, hvilket ofte skyldes at prisen på disse er steget ret kraftigt over de seneste år. Det er dog vigtigt at vi som professionelle formår at skabe ideen om, at en tilstandsrapport er en god ting overfor kunderne, fordi det kan give kunderne en dybere indsigt og forståelse for hvordan situationen er.

Trods høje priser på tilstandsrapporter, så findes der også sider hvor du kan sammenligne priserne på tilstandsrapporter, hvilket kan være en smart ting at undersøge forinden.

Det kan være svært som privatperson at tyde hvad det koster at lave en K1, K2 eller K3 bemærkning i tilstandsrapporten og nogle af dem er kun kosmetiske imens andre er direkte skadelige hvis de ikke bliver udbedret. Få derfor en fagmand til at vurdere hvad det vil koste at udbedre skaderne og hvor stor sandsynligheden er for følgeskader.

Man kan undres – men det bør du ikke

Som fagmand kan man ofte undre sig over tankegangen hos kunder ift. planerne omkring renovering. Vi kender vigtigheden af at holde sit hjem i orden, da konsekvenserne har rimelig høje priser, men vi bliver ofte mødt af en vurdering fra kunderne om at det ikke er nu at man ønsker at renovere boligen eller blot ikke finder det vigtigt nok.

Problematikken for os opstår, når man så opdager næste gang du besøger kunden, at de har brugt penge på at købe et nyt TV, måske skinner det lidt ekstra om armen, da det helt nye ur fremstår flot – men det er en vurderingssag den enkelte kunde tager, hvilket vi ikke bør stille spørgsmålstegn ved. Det vigtigste, vi kan gøre, er at tænke rationelt ift. vores viden om emnet, hvorefter vi blot kan rådgive og give vores bedste anbefalinger.

Læs mere om Byggeri

17/8 2018
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBetonstøbningBIMBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsprofilerBygningsrenoveringCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKvisteLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningOptimering af arbejdsgangePavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder