Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Slamsugning er langt fra Polle fra SnaveJobbet kræver digital og teknisk forståelse samt menneskelig forståelse, da man tit er ude hos folk i en kritisk situation. Ret langt fra fordommene om den lille tykke mand og toiletterne, siger Lars

Slamsugning er langt fra Polle fra Snave

Det kræver både teknisk snilde og stor menneskekundskab at arbejde som slamsuger, fortæller Lars Fuglsang der efter 28 år gør op med fordommene om branchen

Del artiklen på

Når man som slamsuger kommer ud til et hjem, hvor kælderen pludselig står under vand, er der også mennesker, der skal tages hånd om. Det kan være arvestykker og andre kære ejendele, der pludselig er oversvømmede, og det kan af og til få folk til at reagere kraftigt.

Det ved 52-årige Lars Fuglsang fra FKSSlamson alt om. Han har kørt som slamsuger siden 1990 og er nu afdelingsleder for FKSSlamson i Randers.

- Vi kommer ud til alt lige fra kolonihavehuse til store villaer og godser. Problemerne er de samme, man skal jo hjælpe folk. Det kan være gamle mennesker, der græder, eller folk der bliver hysteriske, fordi de ikke kan overskue situationen. Det kan være nogle sørgelige tilfælde, men andre gange står folk også med tårer i øjnene, når vi har fået løst problemerne, og det viste sig slet ikke at være så slemt, fortæller han.

Praktisk erfaring gav lederstilling
Selvom Lars Fuglsang elskede livet som slamsuger – eller spuleoperatør som det hedder, når man har fået certifikat til en spulebil – valgte han alligevel for lidt over et år siden at gå til ledelsen med et ønske om en omplacering. Jobbet er fysisk krævende, og han begyndte at føle sig lidt brugt efter at have kørt i så mange år. Samtidig kunne han ikke se sig selv stå bag en slamsuger som 60-årig. At han så skulle blive afdelingsleder kom som lidt af en overraskelse for ham.

- De kunne godt se, at den praktiske erfaring, jeg har, kunne være en fordel, og så har jeg nogle kontorkollegaer, der lærer mig det administrative, siger Lars Fuglsang, der roser firmaet for at være lydhøre over for de ansattes ønsker, hvis de gerne vil prøve noget andet.

Elsker uforudsigeligheden
I dag arbejder han rent administrativt. Han kører stadig ud og kigger på opgaver og kan også give en hånd, hvis det er nødvendigt, men tiden som chauffør har han lagt bag sig. At være slamsuger er dog stadig et spændende og udfordrende job, siger han.

- Noget af det bedste er uforudsigeligheden. Man ved lidt om, hvad dagen starter med, men ikke hvordan den slutter, og man kommer ud til en masse forskellige mennesker og virksomheder. Der er ikke to dage, der er ens, siger han. Jobbet giver desuden en stor kontaktflade af mennesker. Både folk man bare møder en enkelt gang, og så de steder hvor man kommer igen og igen gennem årene.

Adspurgt om det værste ved jobbet, svarer Lars Fuglsang: arbejdstiderne, men trækker det i sig igen med et ”aj”. At arbejdstiderne er skiftende er bare en del af spillereglerne som slamsuger. Hvis omstændighederne kræver det, må arbejdet gøres færdigt. Sådan er det bare.

På vej til Færøerne
Oplevelserne fra Lars Fuglsangs år som slamsuger går fra opgaverne i Fru Hansens kælder til enorme olieraffinaderier i Norge og fabrikker i Polen. Inden længe skal FKSSlamson til Færøerne for at løse opgaver der.

- Mange forbinder jobbet som slamsuger med en, der kører og spuler toiletter, men det er kun en del af arbejdet. Folk har en tendens til at tro, det er en slags andenrangsarbejde. Og det er ikke det job, der står allerhøjest på scorelisten. Den skal man lige knække og sige, det er altså det, jeg gør, lyder det fra Lars Fuglsang, der gerne vil gøre op med fordommene:

- Nogle forventer, at en slamsuger er en lille tyk mand, som kører rundt i beskidt tøj og renser toiletter. Når vi så kommer med vores udstyr, siger de, ’ wow, det ser godt nok teknisk ud’. Men der er fordomme hos folk. Der er penge i lortet, høhø, og Polle fra Snave.

Mere og mere digitalt
Arbejdet som slamsuger har gennem Lars Fuglsangs år i branchen kun gået en vej. På samme måde som for de fleste andre fag bliver mere og mere styret af computer.

- Det er gået fra at være et job, hvor man primært skulle være god med sine hænder, til job, hvor man skal kunne gebærde sig i den digitale verden. Der er mere og mere teori, og det stiller også større krav til chaufførerne, der kører ud alene, fortæller Lars Fuglsang.
Derfor fordrer jobbet digital forståelse, teknisk forståelse samt menneskelig forståelse, da man tit er ude hos folk i en kritisk situation. Ret langt fra fordommene om den lille tykke mand og toiletterne.

-jhn

Læs mere om Byggeri

21/2 2018
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBetonstøbningBIMBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsprofilerBygningsrenoveringCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKvisteLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningOptimering af arbejdsgangePavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder