Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Sænket havnetunnel dukket op igen

Sænket havnetunnel dukket op igen

Løsningen af de næste 100 års biltrafik-flaske-halse i Københavnsområdet kan stå færdig Grundlovsdag 2024 - vel at mærke uden direkte udgifter for den danske stat

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Arkitekt Peter Wimmelmann Larsen, der er projektkoordinator for den gruppe, som ønsker en havnetunnel i form af en sænketunnel på langs ad Københavns Havn, har på ny rettet henvendelse til Folketingets Transportudvalg for at få politikerne til at genoverveje muligheden af en sænketunnel i stedet for det projekt, der vil involvere store dele af Amager på en negativ måde og med stor sandsynligvis medføre store borgerprotester.

Han skriver til folketingspolitikerne, at der reelt intet er sket de seneste ni år i forhold til det københvanske havnetunnelprojekt, og at det skyldes, at ’embedsmændene ikke vil miste magt og fordi politikkerne ikke vil acceptere/tillade private initiativer’.

Nøl får konsekvenser
Han mener, at nøleriet får konsekvenser ved næste kommunevalg ved, at Socialdemokratiet mister overborgmesterposten.

- Enhedslisten samt SF vil gøre alt for at gøre København til ’den gamle by København’, uden biltrafik/lastbiltrafik. Det vil med stor sandsynlighed medføre at familier på sigt flytter væk fra København, og København ikke mere vil være dynamoen for hele Danmarks økonomi og dermed grundlaget for danskernes velfærd, skriver han blandt andet.

Han henviser til tal fra 2015, der viser, at pendlerne spildte 16,7 millioner timer i kø, og
at det tal vil stige til 33,4 millioner timer i 2035.

Ifølge Ekspertgruppen om Fremtidens Mobilitet vil trængslen i hovedstaden vokse med 149 procent frem mod 2030, hvis der ikke kommer bedre vejkapacitet, smartere regulering eller nye teknologier.

Nu begynder det at gøre ondt
Han peger på, at Københavnertunnelen ApS den 16. juli 2009 indleverede et OPP-Projektforslag til Folketingets Trafikudvalg med en privatfinansieret løsning:

- Nu begynder det at gøre rigtigt ondt. Men løsningen af de næste 100 års biltrafik-flaske-halse i Københavnsområdet kan stå færdig Grundlovsdag 2024, vel at mærke uden direkte udgifter for den danske stat, hvis politikerne i Folketinget vil. Indtil nu har de ikke villet. Det er søreme et stort ansvar folketingspolitikerne påtager sig ved at lade stå il, skriver Peter Wimmelmann Larsen.

Mange fordele
Han peger på følgende fordele ved et tunnelprojekt på langs ad havnen:

- Rensning af partikler og kvælstofforbindelser i Københavnertunnelen og tilslutnings
tunnelerne til Hillerødmotorvejen og Holbækmotorvejen.

- Mindst 1½-op til 5½ milliarder kroner i besparelser på miljø/transporttid pr. år.

- 5,8 kilometer boret tilslutningstunnel fra Hillerødmotorvejen ved ring II, til Københavnertunnelen med uhindret trafik, på Borups Allé, Bispeengbuen, Ågade, Åboulevard, Gyldenløvsgade og H.C. Andersens Boulevard, i byggeperioden.

- Skabelsen af en ny 26,5 hektar grøn kile/park med stillegader på Borups Allé, Bispeengbuen, Ågade, Åboulevard, Gyldenløvsgade og H.C. Andersens Boulevard.

- Værdiforøgelse på cirka 9,7 millikarder kroner af 9.654 boliger/erhverv i forbindelse 40 hektar nye kiler/parker med stillegader.

- Store besparelser ved håndtering af skybrudssikring på overfladen.

- Åbning af Ladegårdsåen.

- Nedrivning af Bispeengbuen, salg af byggeretter for ½ - 1 milliard kroner.

- 5,2 kilometer boret tilslutningstunnel fra Holbækmotorvejen ved Vigerslevvej til
Københavnertunnelen.

- Skabelsen af en ny 13,5 hektar grøn kile/park med stillegader, på Folehaven, Ellebjergvej
og P. Knudsens Gade.

- Undersøisk Park and Ride anlæg med 6000 personbil pladser og 500 bus pladser med
”Peoplemover” til Hovedbanegården/Cityringen.

Finansiering
Projektet tænkes udført som betalingstunnel uden direkte udgifter for Staten, Københavns
Kommune og Frederiksberg Kommune.

Projektet kan udbydes med en koncessionsperiode på 50 år - som Vejdirektoratets OPP med KMG - Kliplev Motorway Group

Samlet overslagspris, i 2007 priser for hele tunnelsystemet, inklusive undersøisk 'park
and ride' anlæg ved Hovedbanegården - 35 milliarder kroner.

Læs mere om Byggeri

25/6 2018
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBetonstøbningBIMBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsprofilerBygningsrenoveringCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKvisteLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningOptimering af arbejdsgangePavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSokkelrenderSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder