Aktuelle nyheder om byggebranchen - Indeklima

Skolerne har intet gjort ved det dårlige indeklimaBørn med lange skoledage skal ikke sidde i usunde lokaler, lyder det fra Realdania

Skolerne har intet gjort ved det dårlige indeklima

Indeklimaet i landets skoleklasser er mindst lige så dårligt, som det var i 2014, viser ny rapport. Blandt andet har mere end 90 procent af skoleklasserne et CO2-niveau, der er højere end det, myndighederne anbefaler

Dårligt indeklima har længe været et problem. Senest viste en stor undersøgelse fra 2014 - det såkaldte Masseeksperiment - at 60 % af alle skoleklasser havde CO2-niveauer over de anbefalede 1000 ppm. Konklusionerne i den nye rapport peger på, at indeklimaet ikke er forbedret siden.

Det er Realdania, der har igangsat og finansieret rapporten. Undersøgelserne er foretaget af DTU og Alexandra Instituttet.

Fokus på skolerenoveringer - men ikke på indeklima
I perioden 2007 til 2014 brugte kommunerne omkring 18 mia. kr. på renovering og opførelse af nye folkeskolebygninger. De penge er for størstedelen gået til energirenovering, og i det hele taget er der flere grunde til, at indeklimaet ikke prioriteres, når der renoveres, forklarer lektor Jørn Toftum fra DTU.

- Vi ved, at mange skoler har et stort efterslæb, når det gælder vedligehold. Derudover har kommunerne fokus på energirenovering, når de skal renovere. Det kommunale anlægsloft og nye indretningsbehov som følge af den nye folkeskolereform tvinger kommunerne til at prioritere. Men det løser ikke skolernes indeklimaproblemer, der er så store, at noget skal gøres. Det er vi nødt til at tage alvorligt, siger Jørn Toftum.

Børn skal ikke sidde i usunde lokaler
For mange kommuner står skolerenoveringer højt på to-do-listen også i de kommende år. Ifølge Realdanias projektleder Lene Wiell Nordberg er opgaven derfor at sikre, at der i renoveringsprojekterne også tages hensyn til indeklimaet.

- Vi vinder ikke noget ved at gøre det til en kamp mellem investeringer i energirenovering og investeringer i indeklima. I stedet skal vi blive bedre til at sikre, at indeklimahensyn tænkes med, når der alligevel renoveres af andre årsager. På den måde får vi dobbeltværdi ud af investeringerne - og i sidste ende sundere børn, der ikke skal sidde i usunde lokaler i lange skoledage.

Den enkelte lærer står med indeklima-ansvaret
Læs mere om rapportens konklusioner i faktaarket herunder: Bl.a. om at det ofte er den enkelte lærer, der kommer til at stå med ansvaret for skolernes indeklima, da der ikke sker en fælles koordineret indsats.

Alle konklusionerne i rapporten indgår som del af Realdanias grundlag for fremtidige indsatser inden for initiativet Børnenes indeklima.

- Jhn

Se hovedkonklusionerne fra rapporten her: https://realdania.dk/samlet-projektliste/skolernes-indeklima/nyheder/pm-ny-rapport-fokus-paa-indeklimaet-i-skolerenoveringer_14032017

Link til hele rapporten: https://presscloud.com/file/93/935212949333509/Rapport_Indeklima_i_skoler_FINAL.pdf



Læs mere om Indeklima

14/3 2017