Rambøll vandt udbud på AmagermotorvejenFoto: Vejdirektoratet

Rambøll vandt udbud på Amagermotorvejen

Vejdirektoratet har valgt Rambøll som totalrådgiver på udbygning af Amagermotorvejen, som forventes at stå klar i 2029

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Udbuddet af opgaven som totalrådgiver på Amagermotorvejens udbygning er nu afsluttet, og Rambøll er valgt til at varetage rådgiverrollen på projektet.

Rambølls tilbud lød på 97,7 millioner kroner for opgaven, som primært omfatter detailprojektering af den kommende udbygning af Amagermotorvejen.

Bedre fremkommelighed
Projektet skal forbedre fremkommeligheden på Amagermotorvejen og adgangen til blandt andet Avedøre Holme.

Derudover skal støjgenerne for boligområderne langs strækningen reduceres.
Fra motorvejskryds Avedøre i vest til Kalvebodbroerne i øst omfatter udbygningsprojektet parallelle fordelingsveje, som på størstedelen af strækningen bliver tosporede.

Fra fordelingsvejene vil der være forbindelse til to fulde tilslutningsanlæg ved Gammel Køge Landevej og Avedøre Havnevej, samt to halve tilslutningsanlæg med forbindelse til Helseholmen og Hammerholmen på Avedøre Holme.

Udvides fra seks til otte spor
De to halve tilslutningsanlæg skal især aflaste tilslutningsanlægget ved Avedøre Havnevej, som dag spiller en central rolle for fordelingen af trafik til og fra Hvidovre, Avedøre Holme, Valbyområdet.

På Kalvebodbroerne og den resterende strækning frem til tilslutningsanlæg 20 København C udbygges motorvejen fra seks til otte spor.

Grøn midterrabat forvandles til betonautoværn
På Kalvebodbroerne inddrages nødsporet til kørespor, mens der på den resterende strækning etableres otte spor plus nødspor af hensyn til trafiksikkerheden og trafikafviklingen.

For at begrænse arealinddragelsen i Natura 2000-området øst for motorvejen foreslås den nuværende seks meter brede, grønne midterrabat erstattet af et tp meter bredt betonautoværn.

26/2 2025