Aktuelle nyheder om byggebranchen - Træ

Skoleskibet bliver bedre end nyt

Skoleskibet bliver bedre end nyt

Skoleskibet Georg Stage II bliver renoveret fra inderst til yderst og har bl.a. fået nyt teaktræsdæk, mens al træ- og messinginventar er renoveret

Del artiklen på

Af Louise Skjellum Strøbech

Der er gang i den på Assens Skibsværft, hvor skoleskibet Georg Stage II har ligget siden september sidste år. Frem til starten af juni skal det 83 år gamle skib gennemgå sidste del af en omfattende renovering, der har fundet sted over flere omgange siden 2015.

- Der er virkelig tale om en totalrenovering denne gang: Vi har haft alt pillet ud: Inventar, møblement, maskinrum. Stålskroget er sandblæst både ind- og udvendigt, noget er udskiftet, og skroget er efterfølgende malet. Inventaret er nænsomt renoveret, malingen er slebet af de gamle fine møbler, som er blevet malet på ny. Og så er der lagt nyt dæk, fortæller projektleder og skibsinspektør Bjarne Møldrup Kristensen fra Moeldrup Marine Consulting.

Teaktræet til det 200 m2 store dæk er leveret af Copenhagen Hardwood, der kalder teak ’helt fantastisk pga. det naturlige olieindhold, harpikssyre og resistensstoffer, der udover kiselindholdet gør at træet er yderst holdbart under ugunstige forhold. Til brug i nærheden af saltvand er teak suverænt den mest holdbare træsort.’


Træet er handlet i små partier
De 2000 løbende meter teak, der er brugt til det nye dæk, kommer fra Burma. Træet er indkøbt af Møller & Jochumsen Bådebyggeri, der bl.a. har rådgivet skibsværftet om udskiftningen af det gamle teaktræsdæk, der har fungeret upåklageligt de sidste 83 år.

- Vi har handlet små partier teak ind gennem flere år, for prisen på teak afhænger af efterspørgsel og kursen på den amerikanske dollar. Hvis vi pludselig bestilte 200 m2 teak, ville prisen stige, fortæller Erik Jochumsen, der selv har nummereret hver enkelt planke, der er savet op i forskellige længder, så samlingerne på dækket ikke ligger på samme sted. Eksempelvis er der brugt 28 planker i 3,20 meter. Korteste planke er på 1 meter og længste er på 5 meter. De fleste planker er 70 mm tykke og 125 mm brede, oplyser Erik Jochumsen.

- Det er en stort opgave, der kræver akkuratesse. Alle limninger og propper skal stå snorlige, og skibstømrerne kan ikke lige komme bagefter og rettet op på det, for da er skibet ude og sejle. Når dækket er lagt og proppet, skal der lægges tjæret hamp, som overhældes med kultjære, i mellemrummene mellem plankerne (kaldet kalfatring, red.). Dækket skal kalfatres ad tre omgange for at forhindre, at der trænger vand igennem, oplyser Erik Jochumsen. Han tilføjer:


- Teak er træ nr. 1 til sådan en opgave. Det eksisterende dæk kunne have ligget i flere år endnu, hvis ikke det havde været for skroget, der skulle renoveres pga. rust mange steder. Selvom det kunne have ligget i mange flere år, var det også godt slidt de steder, hvor man færdes mest. Georg Stage er jo et brugsskib, der sejler på havene, og dækket bliver vasket en gang om dagen, mens det er på togt.


Arbejdet med at renovere Georg Stage II varer i denne omgang fra september 2017 til 1. juni 2018. Det har været et stort arbejde, hvor størstedelen af skibets inventar er afmonteret, renset for maling og lak og derefter malet igen. Det nye dæk dækker kun ca. 20 % af den samlede entreprise. Assens Skibsværft ønsker ikke at oplyse summen på entreprisen, men direktør for Georg Stage Asser Amdisen har udtalt, at det ’er et anseligt tocifret millionbeløb, der ikke ligger i bunden af skalaen’.

1. juni sejler skibet til Holmen i København, 3. juli påmønstrer et nyt hold elever og 10. juli begynder togtet.

- Det kan de godt glæde sig til, for skibet bliver faktisk bedre end dengang, det blev bygget, siger skibsinspektør Bjarne Møldrup Kristensen.


Skoleskibet Georg Stage II, der er et stålskib rigget som en 3-mastet fuldrigger, blev bygget på Frederikshavn Værft og søsat i 1934. Skibet er 36 meter langt (54 meter inkl. bovspryd), 8 meter bredt og har en dybgang på 4 meter. Masterne er 30 meter høje, skibet kan sejle med en maxhastighed på 10 knob og har en tonnage på 281 BT-84 NT. Skibet har 20 sejl og ca. 7000 meter tovværk fordelt på 210 tovender. Hvert år tager skoleskibet på et flere måneder langt togt, hvor 63 unge mennesker får en indføring i livet til søs.

Georg Stage II afløste i 1935 det oprindelige Georg Stage-skib fra 1882, der sank d. 25. juni 1905, da det blev påsejlet af den engelske damper Ancona i Hollænderdybet. 22 elever druknede. Skibet blev dog hurtigt bjærget og repareret efter katastrofen, og fortsatte derefter sejladsen som dansk skoleskib indtil 1934. (kilde: www.georgstage.dk)


Georg Stage II er løbende vedligeholdt, men i 2015 blev en omfattende renovering sat i gang startende med forskibet. Desværre viste opholdet på Assens Skibsværft dengang, at der var større problemer end først antaget. Derfor er man nu i gang med at renovere agterskibet og midterskibet og bl.a. lægge nyt teaktræsdæk.

Projektet er støttet af A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Augustinus Fonden, Aktieselskabet Dampskibsselskabet Orients Fond, Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Hempel Fonden, Knud Højgaards Fond, Henning G. Kruses Fond og en lang række mindre donorer.

louise@odsgard.dk

Læs mere om Træ

14/5 2018