Danmark-Valby: Bygge- og anlægsarbejder
2018/S 183-413304
Udbudsbekendtgørelse
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
58182516
Carl Jacobsens Vej 39
Valby
2500
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Duedahl Jensen
Telefon: +45 41701036
E-mail: chdje@bygst.dk
NUTS-kode: DK011
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.bygst.dk
Del II: Genstand
Skatteforvaltningen, Aarhus - totalentreprise
Regeringen har besluttet at SKAT bliver erstattet af syv nye specialiserede styrelser med hver deres kerneopgave. Den del af "Amtsgården" i Aarhus, der skal huse medarbejdere fra Toldstyrelsen, Motorstyrelsen og Skattestyrelsen. Projektet omfatter renovering og ombygning af ca. 11 500 m2 og udbydes som totalentreprise.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling i henhold til § § 61-66 i lov nr. 1564 af 15.12.2015 (Udbudsloven).
Lyseng Alle 1, 8270 Højbjerg.
Regeringen har besluttet at SKAT bliver erstattet af syv nye specialiserede styrelser med hver deres kerneopgave. Den del af "Amtsgården" i Aarhus, der skal huse medarbejdere fra Toldstyrelsen, Motorstyrelsen og Skattestyrelsen. Projektet omfatter renovering og ombygning af ca. 11 500 m2 og udbydes som totalentreprise.
Udbuddet gennemføres som et udbud med forhandling i henhold til § § 61-66 i lov nr. 1564 af 15.12.2015 (Udbudsloven).
Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet.
Blandt egnede ansøgere vil Bygningsstyrelsen lægge vægt på kvaliteten af de i punkt III.1.3 nævnte referencer set i forhold til den udbudte opgave.
Der henvises til udbudsmaterialet.
Ansøger skal udfylde det elektroniske ESPD. ESPD'ets xml-fil skal uploades på RIB. Se nærmere om dette i punkt III.1.1 og VI.3.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i denne udbudsprocedure, såfremt ansøger er omfattet af en eller flere af de i udbudslovens § 135-136 obligatoriske udelukkelsesgrunde og de i udbudslovens § 137 stk. 1, nr. 1-5 nævnte frivillige udelukkelsesgrunde.
Ansøger skal aflevere ESPD'et som en del af ansøgers ansøgning. ESPD'et indeholder ansøgers erklæring i henhold til de af Bygningsstyrelsen opstillede betingelser for deltagelse i udbuddet.
Erklæringer som er givet på anden vis end via ESPD'et tages ikke i betragtning. Går flere ansøgere sammen i et konsortium, skal hver ansøger i konsortiet vedlægge et individuelt ESPD. Såfremt en ansøger baserer sig på andres økonomiske/finansielle formåen og/eller teknisk/faglige formåen, skal hver enkelt af disse også vedlægge et individuelt ESPD.
Se desuden punkt II.2.14) – for yderligere om ESPD'et.
Baserer ansøger sig på andres formåen og/eller har underrådgivere opfordres ansøger til at uploade et supplerende dokument, hvor ansøger beskriver sammenhængen mellem de involverede virksomheder. Det vil sige, at det bør fremgå klart, hvem der er ansøger, og hvem ansøger baserer sig på både for så vidt angår økonomisk formåen som teknisk formåen. Herudover kan ansøger med fordel beskrive, hvilke opgaver disse virksomheder forventes at varetage.
Såfremt ansøgeren baserer sin ansøgning på andres formåen i henhold til punkt III.1.2 og punkt III.1.3 (fx en underleverandør), skal ansøgeren godtgøre, at ansøgeren råder over de pågældende ressourcer under et eventuelt kontraktforløb (eksempelvis ved en støtteerklæring), jf. Udbudslovens § 144, stk. 2. Støtteerklæring eller anden dokumentation indhentes senest inden kontraktindgåelse. Det vil ikke være muligt at udskifte den pågældende underleverandør uden den ordregivende myndigheds forudgående skriftlige tilladelse. Se desuden punkt VI.3 vedrørende indhentelse af dokumentation.
ESPD'et er et afleveringskrav, jf. denne udbudsbekendtgørelses punkt II.2.14). Råd om udfyldelse af ESPD'et findes i Konkurrence- og forbrugerstyrelsens vejledning om ESPD:
https://www.kfst.dk/media/46438/espd-dokumentation-og-ecertis.pdf
Den økonomiske aktør skal i relation til økonomisk og finansiel kapacitet udfylde følgende i afsnit B i del IV i ESPD'et:
(a) Samlet årsomsætning:
- Ansøgeren skal angive sin samlede årsomsætning for hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
(b) Finansielle nøgletal:
Under dette punkt i ESPD'et skal ansøger oplyse soliditetsgraden for de seneste 3 regnskabsår.
Soliditetsgraden beregnes som virksomhedens samlede egenkapital i forhold til virksomhedens samlede aktiver, udregnet i procent. Soliditetsgraden udregnes således: (Samlede egenkapital/samlede aktiver) x 100 = soliditetsgrad.
Soliditetsgraden skal fremgå af boksen "Nøgletal". I boksen "Beskrivelse" skal ansøger både oplyse, hvilken egenkapital ansøger har samt værdien af de samlede aktiver, så ordregiver kan se soliditetsgradens beregningsgrundlag.
Ansøgerens samlede årsomsætning skal have været mindst 150 000 000 DKK i hvert af de 3 seneste disponible regnskabsår. Såfremt den økonomiske aktør er en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. konsortium) eller man baserer sig på andres formåen, skal minimum én af aktørerne opfylde dette krav.
Som mindstekrav kræves en soliditetsgrad på mindst 15% i hvert af de seneste 3 disponible regnskabsår.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes soliditetsgraden som ansøgerens og disse andre enheders samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent. De støttende enheder skal i dette tilfælde afgive en støtteerklæring, jf. nærmere punkt VI.3.
Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes soliditetsgraden som virksomhedernes samlede egenkapital i forhold til deres samlede aktiver, udregnet i procent.
Hvis ansøgeren direkte eller indirekte har ejerandele i den støttende enhed eller vice versa, beregnes soliditetsgraden på grundlag af virksomhedernes konsoliderede regnskabstal. Det samme gælder, hvis én sammenslutningsdeltager har direkte eller indirekte ejerandele i en anden sammenslutningsdeltager. De pågældende virksomheder skal i dette tilfælde afgive de oplysninger i ESPD’et, der er nødvendige for at foretage en korrekt beregning.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen, hæfter ansøgeren og de pågældende enheder for kontraktens gennemførelse, jf. udbudslovens § 144, stk. 6. De støttende enheder skal i deres støtteerklæring, jf. punkt VI.3, bekræfte denne hæftelsesforpligtelse.
Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders tekniske og faglige kapacitet, skal disse enheder hver især (og uden brug af støttevirksomheder) have en soliditetsgrad på mindst 15% i det seneste disponible regnskabsår.
Ansøgeren skal udfylde følgende i ESPD'ets del IV, afsnit C:
— Ansøgeren skal levere en referenceliste med beskrivelse af op til 5 af ansøgers væsentligste referencer på lignende opgaver inden for de seneste 5 år. Der ønskes særligt referencer, der demonstrerer erfaring med renovering og ombygning udført i hovedentreprise eller totalentreprise med minimum tilsvarende kompleksitet.
For hver enkelt reference ønskes oplysninger om opdragsgiver, samlet kontraktsum inkl. optioner, kontrakttidspunkt samt en kort og konkret beskrivelse af opgavens karakter samt ansøgerens rolle og funktion i forbindelse med det udførte arbejde.
Såfremt ansøgeren baserer sin ansøgning på andres formåen (f.eks. en underleverandør), skal ansøgeren godtgøre, at ansøgeren råder over den pågældendes ressourcer under et eventuelt kontraktforløb (eksempelvis ved en støtteerklæring), jf. Udbudslovens § 144, stk. 2. Støtteerklæring eller anden dokumentation indhentes senest inden kontraktindgåelse. Det vil ikke være muligt at udskifte den pågældende underleverandør uden Bygningsstyrelsens forudgående skriftlige tilladelse.
Ansøgeren skal anvise mindst 3 reference, der ligner den udbudte ydelse.
Kontrakten udføres i henhold til ABT93 med Bygningsstyrelsen tilføjelser, jf. udbudsmaterialet.
Bygherren tegner og betaler all risks og brand- og stormskadeforsikring for projektet, hvor totalentreprenøren har en selvrisiko på 50 000 DKK. Entreprenøren skal have en erhvervs- og produktansvarsforsikring med en dækningssum på min. 15 000 000 DKK.
Der henvises i øvrigt til udbudsmaterialet.
Del IV: Procedure
Del VI: Supplerende oplysninger
Prækvalifikationen afholdes digitalt via internetportalen Byggeweb Udbud. Dette medfører, at anmodninger om prækvalifikation og opfyldelse af udvælgelseskriterierne alene kan ske via Byggeweb Udbud. Spørgsmål vedrørende anvendelse af Byggeweb Udbud kan rettes til RIB A/S, tlf.: 35245250, support@rib-software.dk
Udbudsnummeret i Byggeweb Udbud er TN757581A med navn "Skatteforvaltningen, Aarhus".
Har ansøgeren allerede et RIB login:
1) Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg login og følg vejledningen;
2) Login ved at taste dine personlige brugerkoder;
3) I Personligt område vælg boksen Søg efter udbud;
4) Indtast RIB udbudsnummer TN757581A og tryk søg;
5) Udbuddet "Skatteforvaltningen, Aarhus" fremkommer, og vælg OK;
6) Åbn udbuddet ved at vælge rib-software udbud og "Skatteforvaltningen, Aarhus" i oversigten;
7) Følg anvisning på skærmen, som guider fra starttidspunkt og frem til færdig ansøgning om prækvalifikation.
Mangler du et RIB login:
1) Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg udbud og følg vejledningen;
2) Vælg Ny bruger og følg vejledning.
Har du mistet dine personlige brugerkoder:
1) Gå til internetadressen http://www.rib-software.dk og vælg Login, og tryk Glemt brugernavn/
Password og følg vejledning.
Support:
- Såfremt der er tekniske spørgsmål til afvikling af udbuddet i rib-software udbud, kan rib support vederlagsfrit kontaktes på enten +45 35 245 250 eller support@rib-software.dk
Ansøger skal være opmærksom på, at det er på ansøgers eget ansvar, i god tid og indenfor afleveringsfristen at sikre sig adgang til udbudsportalen samt orientere sig om kravene for konditionsmæssig aflevering af ansøgningen.
Udbudsportal og aflevering:
- Udbudsportalen består af udbuddets supplerende materiale, og et sæt afleveringskrav.
Ansøges der som et konsortium, hvor dokumentation fra flere virksomheder skal indgå som en del af den fælles ansøgning, er det nødvendigt i forhold til RIB, at konsortiet udpeger én repræsentant, som uploader materiale for konsortiemedlemmerne.
ESPD:
- Ansøgerne skal udfylde og uploade ESPD'et (Det fælles europæiske udbudsdokument) i RIB.
Ansøgeren skal downloade ESPD'et (Xml-fil) i RIB. Xml-filen kan kun åbnes via eESPD hjemmesiden (https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome). Som ansøger skal man først vælge Jeg er en økonomisk aktør, og dernæst Importere ESPD'et. Efter ansøgeren har udfyldt ESPD'et på eESPD-hjemmesiden, uploader ansøgeren dennes xml-filen under afleveringskravet: ESPD i RIB, alternativt som en PDF. Hvis ansøgeren forsøger at åbne xml-filen ved at dobbeltklikke på filen, virker den ikke. For nærmere oplysninger omkring anvendelsen af ESPD henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning: https://www.kfst.dk/media/46438/espd-dokumentation-og-ecertis.pdf
Som dokumentation for opfyldelse af de valgte udelukkelsesgrunde i ESPD'et, vil følgende blive krævet af den vindende tilbudsgiver inden kontraktindgåelse:
— serviceattest eller tilsvarende dokumentation – ansøger opfordres til at indhente disse i god tid.
Dokumentation for opfyldelse af økonomisk formåen:
— Soliditetsgrad: som dokumentation for de i ESPD'et oplyste tal for soliditetsgrad accepteres revisorpåtegnede årsregnskab eller andet revisorpåtegnet dokument, som indeholder de krævede oplysninger.
Dokumentation for teknisk formåen:
— Referencer: som dokumentation for de i ESPD'et oplyste referencer accepteres oplysninger om kontaktpersonernes navne, telefonnumre og e-mail. Således at ordregiver kan få bekræftet referencerne hos disse.
Øvrig dokumentation:
— dokumentation for ansvarsforsikring er tegnet og betalt,
— dokumentation for konsortiedannelse – såfremt det er relevant,
— Støtteerklæringer – såfremt det er relevant.
Ordregiver udelukker en tilbudsgiver såfremt denne ikke er i stand til at fremsende dokumentation.
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i EU Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk