Dansk Håndværk: Stram udbudsloven op
Når offentlige udbud deles op, er det ofte de små virksomheder, der kommer med det bedste bud. Byggeriet arbejder primært med hovedentrepriser, og det er et problem, mener Dansk Håndværk
Mindre virksomheder med under 50 ansatte får overordnet set en stor del af de offentlige opgaver, hvilket dokumenterer, at de leverer det bedste produkt til den rigtige pris. Det påpeger en ny analyse fra Forbruger- og Konkurrencestyrelsen, der viser, at små virksomheder vinder godt 30 % af kontrakter med en kontraktværdi på 10-15 mio. kr. og godt 14 % af kontrakter med værdi på 75-100 mio. kr.
Men på byggeområdet har de små det svært. Her deles kontrakterne nemlig ikke op, sådan som de bør ifølge udbudsloven. Og den logiske konsekvens er, at samfundet derfor går glip af besparelser, fordi man afholder de små fra at komme med det bedste tilbud.
Derfor anbefaler Dansk Håndværk nu, at politikerne strammer udbudsloven, så ordregivere ikke kan slippe forbi kravet om at dele deres udbud op, ved blot at begrunde det med at de ’vurderer, at opgaven løses mest hensigtsmæssig af en enkel hovedleverandør’.
- Tallene viser sort på hvidt, at udbud i hovedentrepriser skulle være det økonomisk mest fordelagtige, i mange tilfælde, er direkte forkert. Alligevel oplever de lokale virksomheder, at man slipper af sted med at udbyde på en måde, der ganske enkelt forhindrer dem i at få del i opgaverne, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.
Kræv en klar begrundelse
Udbudsloven kræver, at udbud så vidt muligt skal deles op. Og kan det ikke lade sig gøre, kræver det en klar begrundelse for, hvorfor det ikke kan ske.
- Men i øjeblikket accepterer konkurrencemyndighederne, at den begrundelse blot er en sætning om, at udbyder ’vurderer at det er mest hensigtsmæssigt at bruge en enkelt hovedleverandør’. Nu viser konkurrencestyrelsens egen analyse altså, at det i mange tilfælde vil være forkert. Derfor må vi insistere på, at konkurrencestyrelsen enten griber ind overfor manglende uddybning af begrundelsen for ikke at dele et udbud op - eller at politikerne stammer lovteksten, så det bliver tydeligt, at der skal mere end blot en standardsætning til for, at udbudsmaterialet bliver lovligt, lyder det fra arbejdsgiverdirektøren.
- Skatteyderne er bedst tjent med, at de små virksomheder kan byde ind på samfundets opgaver - det understreger analysen tydeligt. Og det var også politikernes klare ønske da de lavede udbudsloven. Men så længe den nuværende fortolkning accepteres sker det ikke, lyder det fra Morten Frihagen.
-los