Aktuelle nyheder - Byggeri

Det forsømte folketingsår for den danske infrastruktur

Det forsømte folketingsår for den danske infrastruktur

Det er sandt at sige ikke meget, der er sket på transportområdet, efter at Socialdemokratiet har overtaget regeringsmagten.

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen ser tilbage på det forgangne folketingsår, som ’det tabte år’, når det gælder den danske infrastruktur:

- Det er de forspildte muligheders år, og det er både skuffende og overraskende, fordi de fleste partier kørte en meget høj profil i valgkampen på infrastrukturområdet og behovet for at udbygge den danske infrastruktur. Venstrefløjen talte naturligt nok især om jernbaner, mens vi hos de blå partier og Socialdemokratiet talte meget og længe om veje. Socialdemokratiet lavede endda et meget omfattende oplæg med stort set samtlige tænkelige vejprojekter i Danmark, så forventningerne hos vælgerne var store efter valget, sifger Kristian Pihl Lorentzen til BygTek.

Skuffende tøven fra regeringen
Ifølge Venstres ’Mr. Vej’ er der gået et år uden, at er har været holdt et eneste forhandlingsmøde om den danske infrastruktur:

- Og det værste er, at der heller ikke er optræk til det lige om hjørnet. Tværtimod signalerer transportministeren, at vi nok skal hen i 2021, før der kommer nogen som helst forhandlinger. Det skuffer mange, og jeg ved, at ikke mindst mange fagforeningsfolk er skuffede, fordi de kan se deres medlemmer blive afskediget i entreprenørfirmaerne. Det sker i en situation, hvor vi har hårdt brug for de projekter, som kunne anlægges. Jeg oplever også skuffede borgmestre, der ikke kan få færdiggjort deres kommunale planlægning, fordi det ikke bliver truffet beslutninger på statsligt niveau. Og så er der selvfølgelig de mange virksomheder, der er skuffede, fordi infrastrukturen er helt afgørende for deres vækstmuligheder og investeringer, siger Kristian Pihl Lorentzen videre.

God måde at stimulere økonomien på
Han erkender, at de seneste måneder har infrastrukturen ikke været højt på den politiske dagsorden, og at det også kan skyldes coronaens hærgen:

- Men så håbede vi på, at i kølvandet på Conan kunne vi blandt andet bruge den til at trække gang i nogle investeringer. Det vil være en rigtig god måde at stimulere økonomien på, hvis vi bygger nogle veje og andre ting, vi alligevel skal bruge penge på. Men heller ikke det har regeringen vist vilje til, selv om Venstres formand har foreslået det for mange uger siden, siger den rutinerede transportordfører.

Grydeklare projekter
Kristian Pihl Lorentzen slår fast, at der ligger en række projekter, der kunne sættes hurtigt i gang:

- Der er masser af grydeklare projekter, som også er meget påtrængende. Nogle af dem er der faktisk anlægslov på, andre er VVM-undersøgelsen færdig, og de kan hurtigt besluttes, så vi kan lave en anlægslov og komme i gang med projekteringen. Vil man have nogle projekter, der kan gennemføres hurtigt, måske allerede i det kommende efterår, kunne man gå i gang med nogle af de støjværn, der skal laves, og anlæg af støjsvag asfalt. Der er også cykelstier, der hurtigt kan realiseres. Der er masser af gode og relevante projekter at gå i gang med, men der sker intet, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Ville ryge dem ud af hulerne
Han siger til BygTek, at de blå partier har forsøgt at presse regeringen og ’ryge dem ud af hulerne’, dels gennem en forespørgselsdebat, hvor der var bred enighed om at det er et meget vigtigt område:

- Det sagde i hvert fald regeringen, men i øvrigt vil de ikke gøre noget. Det var et antiklimaks på selve konklusionen. Vi har også haft et beslutningsforslag, hvor vi prøvede at pålægge regeringen at invitere til forhandlinger i hvert fald i efteråret, men det bliver ved snakken, når der er kamera på. Når det kommer til realiteterne, er det svært for de røde partier at bide på og være med til at presse regeringen til, at der sker noget. Det store dyr i åbenbaringen er Togfonden, der er en knast, som martrer regeringen. Der er en ufinansierede fase i Togfonden, hvor der mangler 15 milliarder kroner, fordi pengene fra Nordsøen blev væk, på grund af de meget lave oliepriser, siger ordføreren.

Politisk varm kartoffel
Netop Togfonden er en specielt politisk varm kartoffel for regeringen, fordi venstrefløjen stædigt holder fast i Togfonden, selv om pengene ikke er der:

- Vi andre har det jo sådan, at hvis det viser sig af en eller anden grund, at pengene er væk, så revurderer vi vores planer. Men det anfægter åbenbart ikke venstrefløjen, at pengene er væk. De mener, at man bare kan tage dem på Finansloven. Det har jeg svært ved at se. Vi er i en tid efter coronan, hvor der bliver brug for hver eneste øre, vi kan skrabe sammen. Vælger man vitterlig at lukke hullet i Togfonden med penge fra Finansloven, bliver der er langt færre penge til nødvendige vejprojekter, slutter Kristian Pihl Lorentzen.

Hør hele interviewet med Kristian Pihl Lorentzen på nedenstående link

http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3948

Læs mere om Byggeri

30/6 2020
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.