
København vil udvides med en by på størrelse med Esbjerg
Danmarks Naturfredningsforening (DN) sår i en henvendelse til Folketinget voldsom tvivl om økonomien og realismen omkring det prestigefyldte Lynetteholmprojekt
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Der peges over for politikerne i Folketinget på, at de forudsatte trafikinvesteringer ”ikke giver grundlag for den udbygning med boliger og arbejdspladser, der forudsættes i aftalen”.
Ifølge DN er det et gennemgående træk i planerne for Lynetteholmen, at man ”ikke har foretaget en kvalificeret vurdering heraf”:
- Det er dybt problematisk. En utilstrækkelig fysisk infrastruktur vil medføre en meget mindre byudvikling, som igen vil betyde markant færre indtægter fra salg af byggeretter, påpeges det blandt andet.
Skrøbelig metroøkonomi
Den eksisterende metro har allerede en skrøbelig økonomi, hvor det er tvivlsomt om den allerede eksisterende metrogæld kan tilbagebetales, som forudsat via byggeretter:
- Samlet betyder det, at projektet kan blive en stor økonomisk belastning for København, der kan få betydning for byens grønne omstilling når det gælder eksempelvis efterlevelse af de planetære grænser, realisering af Københavns langsigtede klima- og miljømål, klimatilpasning – og skabelse af nye rekreative muligheder for mennesker og plads til natur i byen, lyder konklusionen.
Mangler seriøs vurdering
DN sætter ligeledes spørgsmålstegn ved, om de forudsatte trafikinvesteringer fysisk er tilstrækkelige til det antal beboere og arbejdspladser der forudsættes:
- Allerede med Transportministeriets strategiske miljøvurdering af ”plan for byudvikling og infrastruktur til Østhavnen”, herunder Lynetteholm, gik det galt. Ministeriet forudsatte en udbygning af Østhavnen til 66.000 indbyggere og 54.300 arbejdspladser.
- Men der blev ikke gennemført en seriøs vurdering af, om den planlagte infrastruktur (Østlig Ringvej, metro og cykelforbindelser) havde fysisk kapacitet nok til at kunne betjene den nye by, der primært skulle etableres på opfyld ude i Øresund, noterer DN.
Antal indbyggere skruet op
Med aftale om byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm fra i år 2025 sker der to markante ændringer i forhold til den strategiske miljøvurdering fra august 2022:
- Antallet af indbyggere i Østhavnen er skruet op fra 66.000 til 80.000 indbyggere og infrastrukturen er skåret ned til en kapacitetsmæssig endnu ringere discountløsning - M5 mellem Østerport Station og Lynetteholm er fjernet og Østlig Ringvej er skrumpet ind til en stump vej mellem Nordhavn og Lynetteholm, konkluderer DN.
- Planerne for Østhavnen og Nordhavnen indebærer en by på størrelse med Aalborg og for Østhavnen (Lynetteholm, Refshaleøen og Kløverparken) alene en by på størrelse med Esbjerg. De ville åbenlyst ikke kunne klare sig med en infrastruktur, som forslået i planerne…