Medarbejderne skal selv betale for udeblivelse ved snestorm
Dårligt vejr er under ingen omstændigheder undskyldning for at blive hjemme med forventning om fuld løn
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Vejret har været voldsomt de seneste dage, og visse dele af landet er hårdt ramt af snestorm.
Men selv om myndigheder og andre opfordrer til at blive hjemme, fraråder udkørsel og arbejd hjemmefra, så betyder det ikke, at det er virksomheden, der skal betale medarbejdernes løn.
Det er medarbejderens eget ansvar at komme på arbejde – uanset vejrlig.
Chefjurist i Dansk Håndværk, Susanne Oldenburg, erkender, at det kan være fysisk umuligt at komme frem, fordi veje er lukkede, eller tog og busser ikke kører.
- Men man skal have forsøgt at komme af sted, også selv om medier og vejpersonel gør meget ud af historier om vejret, forklarer hun.
Medierne bør tøve en kende
Susanne Oldenburg opfordrer medierne til at tænke sig om, når de bliver grebet af situationen og rydder sendefladen for at bringe historier om vejret:
- Det er nemlig den ansattes ansvar at møde på arbejde. Når vejudsigten lover sne eller storm, så bus og tog bliver indstillet, bør man på forhånd have forsøgt at finde andre måder at komme frem på. Må man give op, kommer man desuden selv til at betale for de manglende timer, med mindre man kan aftale et alternativ med sin arbejdsgiver, oplyser chefjuristen.
Brug en feriefridag
Det kan være umuligt at komme frem til arbejdsstedet, og i den situation er det vigtigt, at man kontakter sin arbejdsgiver:
- De fleste chefer vil jo være forstående, og i nogle jobs kan man derfor aftale at arbejde hjemmefra. Det er dog de færreste håndværkere, der kan vælge den løsning, fordi de jo arbejder fysisk på eksempelvis en byggeplads. De kan i stedet bede om lov til at bruge en feriefridag, afspadsere eller arbejde over på et andet tidspunkt, lyder rådet fra chefjuristen.