Slut med unødvendig tomgang
Startup-virksomheden Clevertrack har udviklet en teknologi, som intelligent kan læse data på biler og maskiner. Meningen er bl.a. at reducere store maskiners tomgang på byggepladser
Af Tine Maria Kristiansen
Det er hverken godt for klima- eller brændstofregnskabet, når maskiner holder i tomgang. Virksomheden Clevertrack har derfor udviklet en flådestyringsplatform, som hjælper entreprenører med at nedbringe deres spildte motortimer.
- Vi specialiserer os i læsning af data på biler og maskiner, siger Mike Bonet Clar, som er stifter af virksomheden.
Han forklarer, at Clevertrack differentierer sig fra andre flådestyringsvirksomheder ved at tilbyde et standardiseret system, som samler alle maskiner på byggepladserne – uanset type, alder og mærke.
- Som entreprenør kan det være svært at få det fulde overblik over sin flådes tomgangsprocent. Typisk har man forskellige maskiner, som opererer i forskellige systemer, siger Mike Bonet Clar og forklarer:
- Vi læser data fra hele flåden, så man på den måde har mulighed for at kende sin samlede tomgangsprocent.
Analyserer data
Ifølge Mike Bonet Clar kan det dog være svært at gøre noget ved sin tomgangsprocent, hvis ikke man ved, hvornår spildet sker. Derfor analyserer virksomheden også på den indsamlede data.
- Ved at inddele tomgangen i sessioner kan vi se, hvordan spildet fordeler sig. Det er den indsigt, vi også giver adgang til gennem vores platform, siger Mike Bonet Clar og uddyber:
- Når løsningen er installeret i maskinen, starter et on-boarding forløb. Her klæder vi kunden på til at anvende systemet med løbende sparring og rådgivning.
Skal ændre på kulturen
En ting er dog at kende sine tomgangsprocenter, en anden er at ændre på kulturen ude på pladserne. Derfor har Clevertrack også udviklet en auto-sluk funktion, som ikke kan omgås. Ifølge Mike Bonet Clar er det et udbredt problem, at mange maskinførere slår maskinernes egen auto-sluk funktion fra.
- Med vores teknologi giver vi ledelsen den fulde kontrol, så de i samspil med maskinførerne selv kan bestemme, hvor længe deres maskiner må stå i tomgang, siger han og tilføjer:
- Det fantastiske er, når en kunde får monteret vores løsning, og vi efter en måned eller to tænder for auto-sluk-funktionen og kan vise, hvilken forskel teknologien gør. Vi har cases, hvor vi halverer tomgangsprocenten på virksomhedens maskiner, hvilket jo kan blive til rigtig mange spildte motortimer, dieselforbrug og serviceintervaller, hvis man har mange maskiner, som er i gang hver dag.
En opsigelse satte gang i iværksætterdrømmen
I dag er det to år siden, at Mike Bonet Clar startede virksomheden sammen med sin kollega, Jan Hansen.
Begge var netop blevet opsagt fra deres stillinger i en flådestyringsvirksomhed, som var blevet solgt:
- At stå uden arbejde var det helt rigtige for os på det tidspunkt. Det gav os nemlig muligheden for at starte forfra og følge vores drøm om at bygge en ny flådestyringsplatform op fra bunden, som i højere grad passede de behov, vi havde observeret, at kunderne havde, siger Mike Bonet Clar og forklarer, at Jan Hansen, som er uddannet softwareingeniør, udviklede teknologien bag platformen, mens han selv med en baggrund indenfor salg fik ansvaret for kundedelen.
- Vi manglede en, der kunne stå for den interaktive og visuelle del af produktet. Og der var vi så heldige at få en meget dygtig webudvikler, Mads Sastakauskas Østergaard, med ombord, som i dag også er medejer af virksomheden, forklarer Mike Bonet Clar.
- Vi er meget stolte af, at vi i de første to år har kunnet formå at opnå de resultater, som vi har gjort. Vi har indgået samarbejde med nogle af Danmarks største virksomheder, og det har lykkedes os - uden bank og investorer - at vækste med et overskud allerede i det første regnskabsår. Samt at fordoble vores omsætning i andet regnskabsår, siger Mike Bonet Clar.
Clevertrack tilbyder forskellige flådestyringsløsninger på abonnement. I 2021 var virksomheden finalist til Årets IoT-løsning med deres autosluk-funktion. Foto: Clevertrack.