left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Teglproducent nyder godt af digitalisering

Teglproducent nyder godt af digitalisering

Den danske teglproducent Egernsund Tegl har lyttet til byggebranchens opråb, og har oprustet digitalt – Det har bragt bedre styr på produktion, leveringstid og langt færre telefonopkald pr. ordre

Del artiklen på

I dagens mediebillede er der stort fokus på, at byggeriet herhjemme halter efter på IT - omend man ser konturerne af en digital omstilling. Senest var Dansk Byggeris direktør Michael H. Nielsen i Børsen-artiklen 'Byggebranchen er bagud på it' ude med budskabet om, at det bør forbedres, da en højere digitaliseringsgrad vil effektivisere processerne i virksomhederne, hvilket igen kan gøre dem mere konkurrencedygtige og øge indtjeningen.

Noget tyder på, at Michael H. Nielsen rammer plet i sin karakteristik af de fordele, mere digitalisering bringer med sig. I hvert fald hvis man skæver til den sønderjyske teglproducent, Egernsund Tegl. I 2017 investerede virksomheden i et nyt IT-system, som har optimeret ordreprocessen markant.

Bedre styring
Med sit nye IT-system kan Egernsund Tegl nu styre, præcis hvornår murstenene skal være klar og giver besked i dét øjeblik, ordren skal afhentes på ét af virksomhedens værker.
Entreprenørvirksomheden Ingcon A/S, der valgte Egernsund Tegl som leverandør til sin nylige opførelse af Københavner-bydelen Grønttorvet, har oplevet effekten af teglværkets digitalisering:

- Vi har samarbejdet med Egernsund Tegl omkring forskellige projekter henover de seneste 2,5 år. Vi har mærket, hvordan kommunikations- og koordineringsniveauet blot er blevet højere og leveringstiden lavere. Samarbejdet har altid været godt og helt uden problemer, men i dag er teglværkets koordinering mellem egen produktion og vores murermestre helt fantastisk, udtaler Anders Bidstrup, partner hos Ingcon A/S.
Fra 22 til 0 ugers levering

Færre telefonopkald
Direktør hos Egernsund Tegl, Peter H. Thomsen, fremhæver, at virksomhedens investering i IT-systemet (der hedder Navision) har været et uvurderligt redskab til altid at kunne levere tegl til tiden:

- Før var der op til 22 ugers leveringstid på mange af vores produkter. Det tal er nu nede på 0 for de fleste produkter. Det betyder, at vi er blevet langt bedre til ikke at 'oversælge' vores tegl. Før kunne vi risikere at sælge flere tegl, end vi kunne nå at producere og levere til aftalt tid. Pga. det nye system er denne risiko stort set elimineret, udtaler direktøren.

Tegl-direktøren forklarer desuden, hvordan digitaliseringen har været med til at effektivisere arbejdsgangene og sikre, at der bruges færre interne ressourcer:

- Før brugte vi 6,2 opkald pr. ordre, og nu bruger vi blot ét. Vores nye system betyder nemlig, at der på enkel og automatisk vis koordineres mellem alle de forskellige forsyningskæder. Jeg er ikke i tvivl om, at de effektiviserede arbejdsprocesser er med til at gøre os mere konkurrencedygtige.

-jhn

Læs mere om Byggeri

13/3 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder