isover
scroll
Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til Zoomlion-lifte kan på fire-fem timer oplades fra 30 til 80 %.

Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

Efter 30 år med forurenende diesellifte i sortimentet går den familieejede liftudlejer Horsens Lift all-in på grøn omstilling. På tre år er virksomheden med 400 køretøjer tæt på at have omlagt hele liftparken til el

Fremtidens køretøjer er i stigende grad eldrevne, og grøn omstilling er højt på dagsordenen i byggebranchen.

Liftudlejeren Horsens Lift har satset stort på at følge med tiden, og på tre år er virksomheden meget tæt på at have udskiftet hele sin dieseldrevne liftpark med eldrevne alternativer.

– Vi er efterhånden oppe på, at 80 % af vores lifte kører på el. I løbet af det næste års tid siger vi farvel til de sidste dieselhakkere i vores katalog, og derefter kan vi kalde os en 100 % eldreven virksomhed, fortæller Esben Jensen, der er teknisk chef og ejer af Horsens Lift.

Den lille familieejede virksomhed har i 30 år solgt og udlejet dieseldrevne sax- og bomlifte fra et bredt sortiment af fabrikater.

Nu skal der satses massivt på de eldrevne maskiner, der tilbyder et støjfrit og miljøvenligt alternativ til de gængse støjende og forurenende diesellifte. Særligt er modellerne fra Zoomlion faldet i god jord hos udlejeren.

– Vores Zoomlion-lifte kan på fire-fem timer oplades fra 30 til 80 %, og jeg anbefaler generelt, at sjatlade liftene i løbet af dagen, når man for eksempel går til pause. Ellers bør det være fast kutyme at sætte liften til opladning ved fyraftenstid, så den er fuldt opladet næste morgen, siger Esben Jensen.

Stigende efterspørgsel
Omstillingen til de miljøvenlige modeller sker i lyset af de mange nye krav, som bliver sat til byggebranchen i disse tider. Flere kommuner har i de seneste år skærpet kravene for grønt byggeri.

Herunder har Københavns Kommune sagt helt stop for udlejningen af dieseldrevne lifte til byens byggerier for at skubbe til den grønne dagsorden.

– Vi er som familie og som virksomhed lige så interesserede i at bidrage til en grønnere verden som så mange andre fornuftige mennesker. Men det er naturligvis også efterspørgslen, der har skubbet på de senere år.

- Det er faktisk sådan, at flere bygherrer slet ikke tillader dieseldrevne lifte længere. Og de kommunale myndigheder er også opmærksomme på, at byggepladserne bliver mere og mere eldrevne, fortæller Esben Jensen.

Mens branchen bevæger sig mod en grønnere fremtid, har Esben Jensen på egen krop erfaret de reaktioner, omvæltningen kan have på kunderne i den traditionsrige byggebranche.

– Vores kunder er generelt glade for de eldrevne maskiner, men jeg havde da en enkelt utilfreds kunde for nylig, som insisterede på at leje en dieseldrevet lift. Det havde vi ikke på lager i den pågældende periode, og han måtte tage sig til takke med en eldreven.

- Da kunden kom tilbage en måneds tid senere, havde piben fået en anden lyd. Nu ville han kun have en el-lift, fortæller Esben Jensen.

-dc

10/7 2024
  • Diesel var i går

    Diesel var i går

    entreprenoer ›Ny publikation fra Center for Offentlig-Privat Innovation giver et sjældent indblik i, hvordan 18 offentlige bygherrer arbejder målrettet for at udfase dieselmaskiner og fremme den grønne omstilling i bygge- og anlægssektoren
  • Den høje pris giver mening

    Den høje pris giver mening

    entreprenoer ›Det er ikke nødvendigvis en billig omgang at få specialfremstillet nye maskiner, men for Dansk Overfladebelægning har det været alle pengene værd
  • Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    entreprenoer ›Da Frøslev Træ skulle skifte fra hybrid- til eldrevne trucks, kom en aftale om fire Linde el-trucks i hus efter god indbyrdes sparring med leverandør N.C. Nielsen
  • Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    entreprenoer ›Komatsu-dozeren D71PXi-24 støjer mindre og er helt lukket for støv. Det giver større arbejdsglæde for Bo Pindborg, der har kørt dozer i årevis
  • Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    entreprenoer ›Materielsektionen slår et slag for, at entreprenørbranchen bør være opmærksom på at vælge maskiner og lifte med et kontrolmærke, som har gennemgået grundige årlige eftersyn hos et blåstemplet værksted
  • Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    entreprenoer ›Når uheldet er ude i bygge- og anlægsbranchen, kan det gå rigtig galt. Derfor er det afgørende, at information om livsfarlige fabrikationsfejl på lifte og entreprenørmaskiner bliver delt til alle hurtigst mulig, mener brancheforeningen Materielsektionen
  • Som at stå på et dansegulv

    Som at stå på et dansegulv

    entreprenoer ›En 28 meter tysk PB Platforms-saxlift hjælper til, når Gartnerbyen, der er en ny bydel i Odense, skal etableres
  • Video: Se bro over E45 blive skilt ad

    Video: Se bro over E45 blive skilt ad

    nedrivning-og-miljoesanering ›Se, hvordan det gik for sig, da Vejdirektoratet rev en 900 ton tung bro ned over E45 Østjyske Motorvej hen over en nat. Arbejdet var minutiøst planlagt og tiltrak flere nysgerrige borgere