Aktuelle nyheder - EntreprenørMateriel

Hejs på Storebælt skal renoveresHejsmontør Martin Simonsen (tv.) og servicemontør Mikael Rude Vagner, som er vendt tilbage til Ajos blandt andet for at være med til at renovere hejs på Storebælt.

Hejs på Storebælt skal renoveres

SPONSORERET INDHOLD: Ajos har installeret hejs i to af pylonerne på Storebælt i 1996, men nu er tiden kommet for en omfattende renovering

Del artiklen på

Hvis man skal til tops i pylonerne på Storebælt, er der to valgmuligheder. Enten kan man vælge trappen til tops i det 254 meter høje ene tårn, eller man kan vælge en hejs/elevator til ca. 10 meter før toppen og nøjes med trappetrin det sidste stykke i det andet af hver af pylonerne.

Hejs fra 1996
Ajos a/s installerede hejs i to af tårnene i 1996 for at gøre det lettere og hurtigere at nå toppen af pylonerne for de servicefolk, der fx skal servicere el-udstyr og målerudstyr. Og selvfølgelig benyttes hejsene også, når der skal sættes lys på de berømte juletræer.

Michael Rude Vagner er én af de to rutinerede hejsmontører, der har fået opgaven med at renovere de to hejs på Storebælt. Han har været ansat af Ajos i 20 år afbrudt af en pause hos en kollega i branchen.

- Jeg vendte tilbage til Ajos blandt andet for at få udfordringen med de to hejs på Storebælt og for at arbejde med Alimak-hejs. Det er hejsenes Rolls Royce, som forhandles, udlejes og serviceres af Ajos.

Er ikke nedslidte
De to hejs på Storebælt er ikke nedslidte, men renoveres primært for at sikre reservedelsforsyningen også i fremtiden. Hejsene fungerer fint og løser deres opgave, så der er tale om rettidig omhu fra Storebæltsforbindelsen A/S.

- Hejsene er specialbyggede til at fungere i pylonerne, men for os er opgaven med at renovere selve hejsene ikke specielt besværlig. Vi har skiftet motor og gear i toppen af den ene 241,7 meter høje hejs. Det er besværligt arbejde, fordi vi skal køres til og fra pylonerne, og det afhænger en del af vejr og øvrige forhold, om vi kan bringes og hentes til tiden, siger Michael Rude Vagner, der foreløbig har brugt næsten 10 uger på at renovere det ene hejs.

- Hejsene på Storebælt er ikke standard. De er bygget til pylonerne, og det er også derfor, vi er to mand med en masse rutine på opgaven.

Garanti for reservedele i 20 år
De næste 20 år frem garanterer Ajos reservedele til de renoverede hejs. Ajos har i øvrigt løst serviceopgaverne på de to hejs siden opbygningen i 1996. Det betyder, at der har været montører fra Ajos i de to tårne hvert kvartal.

Hejsene i de to tårne er fra Alimak og bygget til formålet. De er forsynet med frekvensomformere, så de kører med bløde stop ligesom en normal elevator i et hus.

Ajos har et betydeligt udvalg af både dobbelte og enkelte hejs på lager alle sammen indkøbt hos svenske Alimak. De anvendes typisk som byggehejs, men der monteres også en del til industri-formål og til alternative formål. Således er ni redningselevatorer i Københavns Metro monteret af Ajos.


Læs mere om EntreprenørMateriel

13/12 2018
EntreprenørmaskinerArbejdsteltBelysningBrancheforeningByggepladsindretningByggestrømDræningGummihjulslæsserHavnerenoveringHejsHydrauliske pumperKapsaveKontorvogneKranerLagerhalLandmålingLasereLifteLiftudlejningMaskinstyringMaterielopbevaringMinigraverMinilæsserNaturgenopretningNedbrydnings-robotterNedskæring og demonteringOpvarmningOverdækningOversvømmelserPavillonerPresenningRendegraverRullestilladsSalg af lifteSandafretter til minigraverSaxliftSemimobilkranerStigerStilladserTårnkranerTeleskoplæsserTelthalUddannelseUdlejningVakuumløfterVejesystemerTilføj dit firma her.
Send en mail.