isover
scroll
Her skubbes en million ton jord til rensning om åretDen nye Komatsu D65PXi-18-dozer skubber jord rundt hos Nordic Waste syd for Randers. Først blev en dozer af andet mærke skiftet til Komatsu. Om kort tid skiftes også den anden maskine til en Komatsu.

Her skubbes en million ton jord til rensning om året

SPONSORERET INDHOLD: Ny Komatsu-dozer spiller med musklerne når miljøvirksomheden Nordic Waste ved Randers renser forurenet jord og gendanner værdifulde råstoffer

Der skubbes jord i store mængder en halv snes kilometer syd for Randers. Omkring en million ton om året. Af dem vaskes omkring 600.000 ton i to vaskeanlæg, som er de eneste af deres art i Danmark. Foruden at den forurenede jord renses, vaskes de forurenende dele ud og kan gendannes som værdifulde råstoffer.

Det er virksomheden Nordic Waste, der står for den storstilede vask af jord. Firmaet modtager alle typer, hvorfra der kan recirkuleres råstoffer. Den forurenede jord screenes, og Nordic Waste henter det ud, som har potentiale til genbrug. Resten bliver på arealerne ved Randers, hvor selskabet har en gammel lergrav, som nu fyldes op igen.

- Når det er sket engang ude i fremtiden, har vi en aftale om, at Randers Kommune overtager arealerne og gør dem til rekreativt område, fortæller Christian Ø. Nielsen, som er Nordic Wastes direktør for Miljø & Drift.

Men indtil videre handler det om jordrensning i den store målestok. Totalt er området på 90 hektar med ressourcecenter, vaskeanlæg og jordtip. Nordic Waste udnytter i øjeblikket omkring 30 hektar.

Eksterne vognmænd ruller ind ad porten på Gammel Aarhusvej, hvor virksomheden Leca fra starten af 1960’erne og frem til 2018 udvandt råstoffer til produktion af letklinker, som kunne blive til vægelementer og isolering. Hvor lastbiler tidligere kørte Lecas produkter ud, kører lastbiler nu alle typer jord og sand ind til rensning hos Nordic Waste.

Ny maskinkraft
Inde på anlægget skubber en ny Komatsu D65PXi-18 dozer rundt med jordmængderne, når lastbilerne har læsset dem af. Og om kort tid får den selskab af nok en Komatsu-doser af nøjagtig samme type, fortæller formand Lars Sejersen.

- Vi kørte tidligere med dozere af et andet mærke, men mente, at det måske var tiden at skifte. Så Scantruck leverede en ny D65PXi-18. Den har kørt helt efter forhåbning og forventning. Derfor har vi besluttet at udskifte også vores anden dozer, så vi fremover kommer til at køre med to Komatsu D65PXi-18 dozere, siger han.

- Nordic Waste vendte tilbage lige i starten af januar og fortalte, at firmaet var så godt tilfreds med den første dozer, at vi godt kunne sende bud efter en mere. Den venter vi at kunne levere allerede medio marts, fortæller distriktschef Carsten Frederiksen hos Scantruck.
På årsbasis tager Nordic Waste imod en million ton klasse 2-jord, og det kræver naturligvis solid maskinkraft at håndtere. Noget af jorden kommer i vaskeanlægget og renses til genanvendelse, mens andet bruges til at fylde op, hvor der tidligere er gravet kæmpe mængder ler.

Intelligent styring
De 22 ton tunge Komatsu D65PXi-18 topper listen over dozere i Danmark. De har Komatsus egen fabriksmonterede, intelligente maskinstyring som standard. Det er også Komatsus egen Stage V-motor, der ligger i maskinrummene og sørger for masser af power fra 220 heste. I kabinerne på de to dozere hos Nordic Waste kan maskinførerne glæde sig over blandt andet fuldt justerbart sæde med luftaffjedring integreret kamera bag på maskinen og lavt støjniveau.

Nordic Waste har omkring 30 medarbejdere, som klarer de daglige opgaver, men totalt har selskabets ejer væsentligt flere på lønningslisten. Det er shipping- og logistikvirksomheden SDK Freja, der er den direkte ejer af Nordic Waste, og SDK Freja er en del af den internationale koncern USTC – United Shipping & Trading Company – med små 4000 medarbejdere på verdensplan.

En båndbredde på 915 mm og 220 Komatsu-heste i motorrummet sørger for, at dozeren kommer ubesværet rundt på det store areal, hvor Nordic Waste renser forurenet jord og afleverer den tilbage til industrien som genvundne råstoffer

26/1 2023
  • Diesel var i går

    Diesel var i går

    entreprenoer ›Ny publikation fra Center for Offentlig-Privat Innovation giver et sjældent indblik i, hvordan 18 offentlige bygherrer arbejder målrettet for at udfase dieselmaskiner og fremme den grønne omstilling i bygge- og anlægssektoren
  • Den høje pris giver mening

    Den høje pris giver mening

    entreprenoer ›Det er ikke nødvendigvis en billig omgang at få specialfremstillet nye maskiner, men for Dansk Overfladebelægning har det været alle pengene værd
  • Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    entreprenoer ›Da Frøslev Træ skulle skifte fra hybrid- til eldrevne trucks, kom en aftale om fire Linde el-trucks i hus efter god indbyrdes sparring med leverandør N.C. Nielsen
  • Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    entreprenoer ›Komatsu-dozeren D71PXi-24 støjer mindre og er helt lukket for støv. Det giver større arbejdsglæde for Bo Pindborg, der har kørt dozer i årevis
  • Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    entreprenoer ›Materielsektionen slår et slag for, at entreprenørbranchen bør være opmærksom på at vælge maskiner og lifte med et kontrolmærke, som har gennemgået grundige årlige eftersyn hos et blåstemplet værksted
  • Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    entreprenoer ›Når uheldet er ude i bygge- og anlægsbranchen, kan det gå rigtig galt. Derfor er det afgørende, at information om livsfarlige fabrikationsfejl på lifte og entreprenørmaskiner bliver delt til alle hurtigst mulig, mener brancheforeningen Materielsektionen
  • Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    entreprenoer ›Efter 30 år med forurenende diesellifte i sortimentet går den familieejede liftudlejer Horsens Lift all-in på grøn omstilling. På tre år er virksomheden med 400 køretøjer tæt på at have omlagt hele liftparken til el
  • Som at stå på et dansegulv

    Som at stå på et dansegulv

    entreprenoer ›En 28 meter tysk PB Platforms-saxlift hjælper til, når Gartnerbyen, der er en ny bydel i Odense, skal etableres