Isover
scroll
Nyt flagskib fra Sennebogen klar hos ScantruckVed transport kan maskinen flyttes på en blokvogn som komplet maskine. Alternativt kan bælter og kontravægt afmonteres.

Nyt flagskib fra Sennebogen klar hos Scantruck

SPONSORERET INDHOLD: Sennebogens nye teleskopkran - model 6103E - er bygget til at håndtere alt, der er stort og tungt

Med den nye 6103E har den tyske producent Sennebogen lanceret en teleskopkran, der både er alsidig, effektiv og kraftfuld. Den har en løftekapacitet på op til 100 ton og en maksimal bomlængde på 62 meter, hvilket gør den relevant for alle kranfirmaer, der kan bruge et alternativ til lastbilkraner og mobilkraner. Også i den danske byggebranche og i industrien.

- Maskinens størrelse taget i betragtning er det selvfølgelig ikke en, der er aktuel for de fleste virksomheder herhjemme. Men den vil være et perfekt match på store byggepladser til eksempelvis håndtering af store betonelementer, siger Lasse Weber, produktchef for Sennebogen i Scantruck, der importerer og forhandler Sennebogens kraner i Danmark.
Smidig og fleksibel

Sennebogen har i forvejen teleskopkraner, der dækker spektret fra 16-130 ton. Dog har der i noget tid været et hul mellem 70 og 120 ton, men det er nu effektivt lukket med 6103E.
En teleskopkran har flere fordele sammenlignet med de førnævnte kranløsninger. Den er ikke afhængig af udlagte skinner eller køreplader, og den skal heller ikke nivelleres, før den kan tages i anvendelse.

- Det har stor betydning, at man som kranfører ikke først skal bruge tid på at forberede underlaget, før man kan tage kranen i brug. Sennebogen 6103E er bygget til at arbejde i råt terræn. Den står solidt på sine brede bånd, og så kan den køre med byrde på armen. Det gør den mere smidig og mere fleksibel i forhold til eksempelvis en mobilkran, understreger Lasse Weber.

Fordele i nyt Pin Boom system
Når teleskopkranen skal fragtes, sker det på en blokvogn, som så mange andre af byggepladsens maskiner. Maskinen kan fragtes i hel tilstand, hvor den har en maksimal bredde på 3,5 meter. Har man behov for det, kan kontravægt og bælter afmonteres inden transport, og derved er 6103E kun tre meter bred. Ved ankomst til byggepladsen kan maskinen samle sig selv uafhængig af andre maskiner.

Som følge af sin størrelse og formåen spiller sikkerhed selvfølgelig en vigtig rolle på den nye 6103E. Kabinen er tiltbar op til 20 grader, så man kan holde øje med emnet, man håndterer. Desuden sikrer kameraer bagud og på maskinens højre side et godt overblik over de ellers blinde vinkler. Begge er standardudstyr.

Kraftige lamper på undersiden af bommen og oven på kabinen sikrer endvidere et godt oplyst arbejdsområde døgnet rundt. Maskinen er derudover udstyret med en Cummins motor på 6,7 liter, som yder 186 kW og efterlever de skrappeste emissionskrav.

- 6103E har et nyt Pin Boom system, der styres af kun ét hydraulisk stempel og et internt låsesystem for hver sektion. Det gør bommen lettere, og det er en af forklaringerne på, at systemet kan anvendes under belastning. Hele vejen igennem består maskinen af gennemtestede komponenter. Den er en understregning af tysk kvalitet, når den er absolut bedst, siger Lasse Weber.

18/3 2022
  • Diesel var i går

    Diesel var i går

    entreprenoer ›Ny publikation fra Center for Offentlig-Privat Innovation giver et sjældent indblik i, hvordan 18 offentlige bygherrer arbejder målrettet for at udfase dieselmaskiner og fremme den grønne omstilling i bygge- og anlægssektoren
  • Den høje pris giver mening

    Den høje pris giver mening

    entreprenoer ›Det er ikke nødvendigvis en billig omgang at få specialfremstillet nye maskiner, men for Dansk Overfladebelægning har det været alle pengene værd
  • Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    Fælles værdier og tæt dialog fik handlen til at glide

    entreprenoer ›Da Frøslev Træ skulle skifte fra hybrid- til eldrevne trucks, kom en aftale om fire Linde el-trucks i hus efter god indbyrdes sparring med leverandør N.C. Nielsen
  • Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    Med 10 timer om dagen i en dozer er komfort og støjniveau altafgørende

    entreprenoer ›Komatsu-dozeren D71PXi-24 støjer mindre og er helt lukket for støv. Det giver større arbejdsglæde for Bo Pindborg, der har kørt dozer i årevis
  • Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    Brancheorganisation: Hold øje med kontrolmærkeordningen

    entreprenoer ›Materielsektionen slår et slag for, at entreprenørbranchen bør være opmærksom på at vælge maskiner og lifte med et kontrolmærke, som har gennemgået grundige årlige eftersyn hos et blåstemplet værksted
  • Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    Der er brug for et register over maskinel, der fejler

    entreprenoer ›Når uheldet er ude i bygge- og anlægsbranchen, kan det gå rigtig galt. Derfor er det afgørende, at information om livsfarlige fabrikationsfejl på lifte og entreprenørmaskiner bliver delt til alle hurtigst mulig, mener brancheforeningen Materielsektionen
  • Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    Fra diesel til el er ikke sværere, end man gør det til

    entreprenoer ›Efter 30 år med forurenende diesellifte i sortimentet går den familieejede liftudlejer Horsens Lift all-in på grøn omstilling. På tre år er virksomheden med 400 køretøjer tæt på at have omlagt hele liftparken til el
  • Som at stå på et dansegulv

    Som at stå på et dansegulv

    entreprenoer ›En 28 meter tysk PB Platforms-saxlift hjælper til, når Gartnerbyen, der er en ny bydel i Odense, skal etableres