Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

I husbyggeri til halsen- Det er dybt deprimerende, at se det, der skulle have været vores drømmehus i den grad blive mishandlet, og vi er rigtig bekymrede for, at vi kommer til at stå tilbage med et sminket lig, siger Jimmi

I husbyggeri til halsen

I 2016 var der det største antal klagesager over håndværkere i otte år. Jimmi og Pernille er en af de familier, der har betalt en høj pris for dårligt håndværk i et byggeri, hvor alt har sejlet - og nu er byggefirmaet gået konkurs

 

Sidste år kom der i alt 730 klagesager til Byggeriets Ankenævn. Det er bortset fra et enkelt år(2008) det højeste antal sager siden 2002. Og det tal dækker endda kun over de byggefirmaer, der frivilligt har tilsluttet sig Dansk Byggeris Garantiordning Byg Garanti, hvad med resten af branchen? Historien om Jimmi og Pernille er et skrækeksempel på en familie, der har al mulig grund til at klage - Læs deres historie her


Intet var overladt til tilfældighederne, da Jimmi og Pernille skulle have bygget deres drømmehus på grunden i en lille midtsjællandsk by. Alle de store husfirmaer blev opsøgt. De så på udstillingshuse over hele Sjælland, besøgte elementfabrik i Jylland, fik tegnet, indrettet, valgt materialer til og fra, regnet ud og regnet om i en uendelighed. Indtil de endte med deres helt eget unikke hus. 184 m2 med store lyse rum, samtalekøkken og stue med højt til loftet. Intet skulle mangle, og hos Nyt Hjem kunne de få alt og lidt til, præcis som de ønskede sig til en pris på lige over to millioner kroner.

- Vi havde en superkemi med sælgeren. Han var utroligt engageret, dygtig og behagelig, så det gav os en rigtig godt mavefornemmelse. Vi faldt også for, at huset var lavet på fabrik og pakket godt og grundigt ind, indtil det kom, hvor det så blev samlet og lukket på en dag, så vi var sikre på, at der ikke kom fugt ind. Desuden lovede de en byggetid på kun 16 uger. Det var langt hurtigere end de 11 måneder, den nærmeste konkurrent skulle bruge, fortæller Jimmi.

Tilbød åbent hus i begejstring
Når det med byggetiden var så vigtig, skyldes det, at Jimmi og Pernille allerede havde solgt deres gamle rækkehus, og når det nu kun drejede sig om maksimalt seks måneder, så kunne det klares i en lejet skurvogn på grunden. Selv om pladsen på 25-26 m2 ville være trang med to børn på 8 og 12 år, hvor de alle fire skulle sove i et lillebitte rum med køjesenge.

- Det var ikke billigt. Vognen kostede cirka 10.000 kroner om måneden med varme, men vi tog Ja-hatten på, for det var kun midlertidigt. Og vi var faktisk så begejstrede over udsigten til huset fra Nyt Hjem, at vi tilbød direktøren Kristoffer at lave ti private fremvisninger af huset for mulige kunder, når det stod færdigt, og det blev skrevet ind i kontrakten, så vi var rigtig meget for Nyt Hjem.

Nyt Hjem giver sig god tid
Nu er både begejstringen og tanken om at hjælpe Nyt Hjem med at skaffe flere kunder med åbent hus temmelig død. Faktisk er der slet ikke noget hus at holde åbent med. 67 uger efter byggestart er huset stadig langt fra færdigt, og Jimmi er blevet nægtet adgang til huset. Og efter 15 opslidende måneder i en skurvogn, måtte familien til sidst give op. De sidder nu frustrerede og venter i en lejet lejlighed, med bjerge af dokumenter, fotos og e-mails, der vidner om et byggefirma, der under forløbet har været næsten umulig at få i tale, selv når det sker gennem advokat.

Jimmi og Pernille fortæller, at det gik galt stort set, da kontrakten var underskrevet, og de skulle have byggetilladelsen. Den kommer ikke, for det viser sig, at kommunen trods rykker mangler papirer fra Nyt Hjem. Først 15. januar 2016 er den på plads. Herfra har Nyt Hjem 16 uger, men de har ikke travlt. Arbejdet på fundamentet starter først i begyndelsen af marts. Her bliver isoleringen lagt forkert, så der er store uisolerede sprækker Efter lidt polemik bliver det lavet om. Efter fire udsættelser kommer de så for at sætte huset op 25. april. Tre uger før huset skal stå indflytningsklart. De starter klokken otte om morgenen og stopper først klokken 23, hvor de har lånt lygter af Jimmi, for det havde de ikke selv med.

- Jeg fortæller dem, at der kommer kraftig regn dagen efter og spørger flere gange, om de får lukket ordentligt af. Men det har de fuldstændig styr på. Det samme svar får jeg dagen efter, da jeg ringer fra København og fortæller, at regnen er på vej. De har styr på det.

 Da dampspærren bliver skåret op, vælter vandet ned, og isoleringen er sjaskende våd.(privatfoto)

Skjuler skimmelskade
Men da Jimmi kommer hjem efter arbejde og går ind i huset, er der vand i halvdelen af huset, for de havde bare lagt tagkassetterne løst oven på. Da dampspærren bliver skåret op, vælter vandet ned, og isoleringen er sjaskende våd. I ugerne efter opdager Jimmi fugt i næsten samtlige vindues- og dørkarme, fordi vandet er trukket ind gennem beslag, der ikke er fuget ordentligt. Der opstår diskussion om en skadet loftsplade, Jimmi vil have skiftet. Til sidst går håndværkerne modvilligt med til det, men de fortæller ikke, at det viser sig, at pladen er fuld af skimmel. Det opdager Jimmi ved et tilfælde, da han finder den i containeren. Han får pladen testet på SSG’s laboratorium i Herlev. Er MycoMetertallet over 450, er det et udtryk for massiv vækst af skimmelsvamp. Pladen har et MycoMetertal, der ligger mere end 36 gange over. Det er på 16.377.

- Når de skjuler, at der er problemer med skimmel og tværtimod bare vil forsætte, så bliver vi naturligvis utrygge for, om der er fugt og skimmel andre steder, som vil blive lukket inde, så vi kræver huset undersøgt.

Frygten viser sig at være berettiget. Ved en byggeteknisk gennemgang af den uvildige byggerådgiver Anders Hagemann i juni, viser det sig, at der trænger vand ind i vægelementer, i pladesamlinger omkring døre og vinduer, bundrem og lodstolper er opfugtet, og nedbør trænger ned gennem loftisolering. Det bliver ikke løst, for i efteråret viser en gennemgang, at der er nye problemer med fugt og forekomster af skimmel, fordi vindspærren har stået uafdækket for længe, og så sent som januar her i år, opdager byggerådgiveren vandlommer mellem over og underpap på taget.

- Det er bare opad bakke hele tiden. Hver gang, vi tror det ikke kan blive værre, sker der noget endnu dummere. Vi skal hele tiden holde øje og kæmpe for at få fejlene rettet op. Det hele har sejlet, fortæller Jimmi.

Fejl på fejl
Men vandet er ikke det eneste. Der er fejl på fejl. Da facadepladerne bliver skiftet, finder man et knækket bor, hvor der skulle have siddet en bærende bolt, gulvvarmen bliver lagt forkert, tagpap blæser op, vægge er skæve, og Fermacell pladerne sættes så sjusket op, at der er steder med 15 mm luft i samlingerne. Det er dobbelt så meget, som producentens tolerancetærskel, hvis det skal kunne fuges.

- Det er bare opad bakke hele tiden. Hver gang, vi tror det ikke kan blive værre, sker der noget endnu dummere. Vi skal hele tiden holde øje og kæmpe for at få fejlene rettet op. Det hele sejler. Nyt hjem skifter byggeledere hele tiden, der løber fra gamle løfter, og jeg tør slet ikke tænke på, hvad der var sket, hvis vi ikke havde boet der, så havde de bare afleveret et hus til os, hvor fugt og skimmel var lukket inde, siger Jimmi og bliver suppleret af Pernille:

- På et tidspunkt har vi allermest lyst til bare at sætte os ned og tude. Vi er simpelthen så utrygge overfor alt, det her firma rører ved. Samtidig behandler de os hele tiden, som om det er vores egen skyld. Tidsplaner bliver hele tiden ændret. Det er så frustrerende, og vi kan ikke længere se nogen ende på det.

Der er mange måder at sætte gipsplader op på. Her er en af dem (privatfoto)

Håndværkerne var alle andre steder
De lægger ikke skjul på, at det har været opslidende og hårdt for familien. Jimmi har nu i snart halvandet år brugt al sin fritid på at læse leverandøranvisninger, ringe til producenter, forsikringsselskaber, skrive mails, tjekke op på huset, dække af, når presenninger var blæst op, rykke, tage foto som dokumentation.

- Jeg kunne printe mails ud i dagevis, så meget ligger der, men jeg har ikke turdet stole på noget, så alt skulle undersøges. Jeg har været så meget på, at jeg ligeså godt kunne have bygget huset selv.

Det lyder som om tilliden til håndværkere har fået et knæk?
- Vi har oplevet mange, der faktisk har været rigtig gode også af Nyt hjems egne folk, men de har været stærkt udfordret, fordi de skulle lappe på andres fejl, og så har de måske ikke altid fået lov til de bedste håndværksmæssige løsninger af Nyt Hjems byggeledere. For det koster jo penge hver gang, siger Jimmi og forsætter:

- En stor del kunne også have været undgået, hvis ikke håndværkerne var blevet kostet rundt på så mange andre projekter. Det gik jo op for os, at Nyt Hjem havde problemer på mange andre projekter, så der har været perioder, hvor vi ikke har set en håndværker, eller de kun kom en halv dag, og vi har oplevet håndværkere, der var så udmattede, at de sad og sov udenfor i bilen.

De må gerne hente huset
Undervejs i forløbet har forsikringsselskabet Caplloyd også blandet sig og stillet krav, hvis de skulle dække med en byggeskadeforsikring i ti år. Men da problemerne hober sig op, går de skridtet videre og kræver, at byggerådgiver Anders Hagemann hyres som totalrådgiver på færdiggørelsen. Men Nyt Hjem undlader at svare, så den 27. februar trækker Caplloyd stikket. Siden har Nyt Hjem enten ikke villet eller kunnet oplyse hvilket selskab, der så skal stå for den lovpligtige byggeskadeforsikring.

Efter det her forløb og nu med et hus, der muligvis ikke kan forsikres, vil i så stadig kalde det for jeres drømmehus?
- Det var et drømmehus, hvor alt var så forberedt og gennemtænkt ned til mindste detalje. Derfor er det dybt deprimerende, at se ens hus i den grad blive mishandlet. Vi er rigtig bekymret for, at vi kommer til at stå tilbage med et sminket lig. Og vi hverken tør eller vil overtage huset, hvis vi ikke kan få en byggeskadeforsikring. Vi har faktisk talt om, at Nyt Hjem er mere end velkommen til at komme og hente huset, så bygger vi et nyt med et ordentligt firma.

Det sidste bliver imidlertid nok svært. Efter interviewet hos Jimmi og Pernille kunne Statstidende den 7. april offentliggøre, at Nyt Hjem var gået konkurs. Så nu står familien med et hus, uden håndværkere - hvor skaderne bare vokser, mens tiden går.

Tekst og foto: Johannes H. Nørgård

Sådan står huset i dag efter konkursen med afdækningen blæst op.(privatfoto)


Forsikringsselskabet:

Nyt hjem får den 27. februar 2017 meddelelse fra Forsikringsselskabet Caplloyd. Her beklager de, at byggefirmaet ikke har fulgt op på kravene, der skulle opfyldes for at forsikre Jimmi og Pernilles hus. Udover, at de ikke vil forsikre huset, trækker de også alle øvrige tilbud på byggeskadeforsikringer i Nyt Hjems byggerier og siger citat: ’Vi betragter byggerierne for uegnede til forsikring grundet de mange og gentagne problemer og sjuskefejl, som dokumenteret finder sted på jeres byggepladser, og disse forhold medfører uforholdsmæssigt store risici for alvorlige fejl og mangler i den 10-årige byggeskade forsikringsperiode, som ikke lader sig forsvarligt forsikre’.

Advokaten:

Ud over at Nyt Hjems konkurs betyder, at alt står stille omkring byggeriet af huset, så skal parrets advokat Peter Skrøder Jakobsen også rette krav mod boet, og med alle de ekstraudgifter, der allerede har været, er meldingen klar.
- Enten skal Jimmi og Pernille have lov til at beholde huset, som det står, ellers må boet få det fjernet fra grunden. For med alle de fejl og mangler, der har været under hele forløbet samt det forhold, at det ikke har været muligt at forsikre huset med en byggeskadeforsikring, er det ikke bedre værd. De løber nemlig en reel risiko for, at færdiggørelsen af huset vil koste mere end den oprindelige entreprisesum. Samtidig påføres de en masse ekstra besvær, fordi de nu skal ud og slås for at få nogen til at gøre byggeriet færdigt.


Nyt Hjem vil ikke tale om byggeriet

En lang række mails dokumenterer at en af dem, der har fulgt forløbet i Jimmi og Pernilles byggesag på tætteste hold, er medejer og direktør i det daværende Nyt Hjem, Kristoffer Wøldike Schmith. Magasinet BygTek ville blandt andet derfor gerne have spurgt ham om, hvorfor der er gået 67 uger, når de lover et indflytningsklart hus efter 16 uger? Hvad forklaringen er på, at de bruger hele fem forskellige byggeledere på et enfamiliehus? Og hvordan parret nu er forsikringsstillet?

Men da han efter aftale får fremsendt spørgsmålene på mail, returnerer han dette svar:

’Som følge af at Nyt Hjem er gået konkurs, og jeg ikke længere er en del af virksomheden, har jeg ikke mulighed for at kommentere på forretningsmæssige forhold, der vedrører Nyt Hjem. Jeg vil dog gerne understrege, at jeg beklager og er ked af, at der er kunder, der som følge af konkursen i Nyt Hjem står tilbage med ufærdige huse’.

Magasinet BygTek har også fremsendt de samme spørgsmål til hovedaktionær Carsten Kastrup, der også har været en del af ledelsen i Nyt Hjem. Han er ikke vendt tilbage.

Læs om andres oplevelser med byggeri udført af Nyt Hjem på Truspilot: https://dk.trustpilot.com/review/www.nythjem.com

Læs mere om Byggeri

19/5 2017
AfskærmningAlu stigerArbejdsmiljø-koordineringBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring pladerBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygherrerådgivningBygningsafsætningBygningsrenoveringCarportanlægCykeloverdækningFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerGrøn energiHurtig porteIndustriporteJordvarmeKabelkanalerKalkudfældnings fjernerKranerLamellerLandinspektørLejderLimtræLofterMalingMaskinstyringMultistigerOmbygningPanelerPerforerede panelerPortautomatikPorteRådgivningRenovering - ombygningRullestilladsSandwichpanelerSaxliftSkruefundamenterSkure og modulerSokkelrenderSpieringskranSportsløsningerStålåseStålprofilerStigerStilladserStukSyre erstatningSøjlerTapetTeleskopstigerTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonTræbroerUni rensVarmepumperVægbeklædningVæggeVægsaveVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder