Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

22 millioner spildtimer på hovedstadens vejnet

22 millioner spildtimer på hovedstadens vejnet

”Fremtidens infrastruktur i Danmark – mest mobilitet for pengene”. Det er temaet når 3F, Dansk Transport & Logistik og Dansk Erhverv inviterer til infrastrukturkonference i den gamle Børsbygning.

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Ønskelisten fra dansk erhvervsliv til bedre infrastruktur er lang

- Flere offentlige transportmuligheder til erhvervsområder

- Et bedre vejnet

- Flere parkeringspladser

- Bedre vedligeholdelse af offentlige veje.

Men hvordan får vi mest mobilitet for pengene? Det sætter Dansk Erhverv, 3F og Dansk Transport og Logistik fokus på ved dagens konference.

Øger produktiviteten
Der henvises til, at ”infrastruktur er et af de vigtigste redskaber for at sikre vækst i samfundet”, og at danskerne er afhængige af effektivt at kunne fragte sig til og fra arbejde.

- Det øger produktiviteten, når arbejdstagerne har kort transporttid til og fra arbejde, og familielivet kan hænge sammen. Infrastrukturen er samtidig det, der forbinder vores land med omverdenen, og sikrer vores position i en stadig mere globaliseret verden, understreger de tre organisationer der står bag konferencen.

Nu er det vejenes tur
Med ved konferencen er også branchedirektør Henrik Friis fra Dansk Infrastruktur, og han hilser initiativet velkomment:

- Trængslen stiger og stiger, så mere infrastruktur bliver kun mere aktuelt. Der er behov for investeringer i vejene, og alene i hovedstadsområdet er vi oppe i størrelsesordenen 22 millioner spildtimer i trafikken om året. Det vidner om, at der ikke er investeret nok i vejene. Trængslen eksploderer, siger Henrik Friis til BygTek.

Han mener ikke dermed, at der ikke også skal investeres i den kollektive transport, men henviser til, at det ”grønne trafikforlig” i 2009 indeholdt en beslutning om, at to tredjedele af alle investeringer i infrastrukturen skulle gå til jernbanen, men i samme periode er jernbanens andel af transporten faldet.

Forfejlet signalprogram
Ifølge Henrik Friis var jernbanens andel i 2009 cirka ni procent og i dag cirka syv procent:

- Det har været en fejlslagen strategi, hvor man i høj grad har investeret forkert. Der har været penge nok til jernbanen, men de er brugt på et forfejlet signalprogram, ligesom man har ikke har formået at holde togmateriellet ved lige. Togene kører langsommere end nogensinde og har dårlig rettidighed. Og så mangler der anlægspenge til jernbanen. Nu må det være vejenes tur, siger Henrik Friis videre.

Han peger på, at mange virksomheder opgiver at rekruttere medarbejdere, fordi trængslen betyder, at de ikke kan komme frem til deres arbejdsplads.

Lyt til hele interviewet med Henrik Friis på nedenstående link

http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3510&T=22 millioner spildtimer på

Læs mere om Byggeri

20/2 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder