Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Alle kender Christoffer- Den største udfordring for mange vil være at skulle kigge og snakke ind i en linse og bagefter se det på nettet. Men det giver sindssygt meget reklame på meget lidt energi, fortæller Christoffer

Alle kender Christoffer

Med små videoer fra dagligdagen på kontoret i Snevagten A/S og fem millioner visninger alene det første år er Christoffer Gade blevet et kendt ansigt – og hans firma tjener penge som aldrig før

Del artiklen på

Vi er med på kontoret, når Christoffer taler i telefon med en utilfreds kunde, i nattemørket når han tilser snerydningen og sidder med i bilen, når han er på vej ud og give tilbud, og tilbage på kontoret når den nye medarbejder skal sættes ind i arbejdsgange og oplever glædesrusen, da han pludselig får en mail om, at han har vundet snerydningen på alle hovedstadsregionens syv hospitaler.

I en tid, hvor nettet er ramt af en flodbølge af opslag, hvor det gælder om at larme højest for at få lidt opmærksomhed, lyder scener fra en hverdag i et snerydningsfirma ikke synderligt ophidsende, men følgerne elsker Christoffer.

Siden han startede sin videoblog ’Sneuniverset’ i maj 2017, er det blevet til 152 små videoer, der allerede det første år havde fem millioner visninger. Og tager man bare et enkelt af ugens tre afsnit, får det typisk 800 visninger på Facebook, 5000 unikke visninger på Linkedin, men der er også nogle, der ryger helt op i 20.000 visninger. Og det er en synlighed, der kan mærkes.

- Jeg har haft salgsmøder, hvor folk siger, at de føler, at de kender mig. De har faktisk allerede besluttet, at de vil handle med mig, så salget er nærmest lukket inden, jeg overhovedet går i gang. Jeg skal bare finde den rigtige pris, siger Christoffer.

Der er ikke så meget hokus pokus. Christoffer arbejder og Jens Nilausen filmer. Tre timer to gange om ugen følger Jens dagens program, som han bagefter klipper sammen og lægger op på Sneuniverset.dk

Bedste år nogensinde
Christoffer undskylder med et smil trætheden. For datteren har været syg og holdt ham vågen det meste af natten, og så har han været på arbejde siden klokken fem om morgen, for i nat faldt den første sne. Det er der penge i, men det er også en eksamen, hvor Snevagten skal bevise, at de kan leve op til alle de kontrakter, de har tegnet på snerydning. Men det er gået mere end godt både i nat og generelt.

Snevagten har haft en nærmest eksplosiv vækst og kom ud af 2018 med den bedste top- og bundlinje nogensinde, så de i dag har ansvaret for snerydning og saltning på 1057 pladser/områder fordelt ud på 430 kunder. Deriblandt mange af de største byggepladser i København. Faktisk er væksten sket så hurtigt, at Christoffer er begyndt at holde igen med at tage nye kunder ind, så det ikke går ud over kvaliteten.

- Der er sket lidt siden 2008, hvor vi havde 13 pladser, som jeg tog mig af som 22-årig, mens min far stadig var med inde over, siger han med et grin og fortæller, at selv om alle snakker så meget om netværk, så skyldes væksten i Snevagten først og fremmest markedsføring.

- Det er i top tre over det, jeg bruger tid på. Vejen til kunderne, hvor jeg skal ud og lave den der parringsdans kom og leg med mig. Det er den største udfordring, men også den sjoveste. For jeg kan sidde på kontoret og skrive nok så mange tilbud, men kan jeg ikke få nogle kunder til at ringe til mig, så er det hele lige meget. Telefonen skal ringe. Den er nødt til at ringe, så hvordan får jeg den til det?

Det handler om at blive set
Det fik Christoffer især tid til at tænke over for fire år siden, da vinteren slog fejl, og han måtte sidde med hatten og et stort underskud i hånden nede i banken. Der blev skåret helt ind til benet og startet op på ny fra bunden, hvor han indførte abonnementer, så forretningen ikke blev ligeså snefølsom – og så begyndte han at tænke i markedsføring. Gik på nettet og så, hvad de store succesfulde virksomheder gjorde ude i verden. De lagde videoopslag ud på de sociale medier som Linkedin og Facebook.

- Det er jo ikke raketvidenskab. Det handler om at gøre sig synlig overfor den målgruppe, du vil have fat i. I mit tilfælde er det dem, der ejer en bygning, et boligselskab, driver et stort byggefirma eller har ansvaret for en stor byggeplads. De skal jo helst sidde og kigge ud af vinduet på sådan en dag som i dag og tænke, hvorfor har vi ikke fået ryddet sne? Vi skulle da have ham Christoffer fra Sneuniverset, der snakker så meget. Han er sikkert god til det. Det er meningen med det hele. Intet andet.

- Jeg har aldrig brugt Sneuniverset til at sælge snerydning. Det ved alle sgudda godt, så du skal give noget andet, ellers hopper folk af med det samme, siger Christoffer.

Direkte salg dur ikke
Men det er ikke ligegyldigt, hvordan man griber det an. Allerede før Sneuniverset forsøgte Christoffer sig med en præsentationsvideo af Snevagten, som, han med et grin fortæller, kostede ham 25.000 kroner, for at han kunne sidde i 60 sekunder og blære sig. Men det kastede intet af sig.

- Du skal give folk noget. Derfor har jeg aldrig brugt Sneuniverset til at sælge snerydning. Folk ved sgu’ godt, de kan købe snerydning hos mig, det siger sig selv. Så hvis du bruger video til at lave direkte salg, så hopper folk af med det samme. Der er alt for meget af den slags, og det er der ikke nogen, der gider bruge tid på.

Ægte og ærligt
I stedet har videoerne hver deres egne temaer som f.eks. ’Hvordan får du store kunder i butikken? ’, ’Firmaet kan sgu’ ikke køre uden et par skønne kolleger’, ’Hvad er netværk for mig?’, og ’Jeg tjener penge på at tabe min største kunde’.
Men aldrig efter manuskript. For det er dokumentar og ja, der kan opstå en talefejl, eller Christoffer kan have en plet på skjorten, hvilket de færreste lægger mærke til, og skulle de, er det kun med til at understrege ægtheden.

- Forfængeligheden skal man lægge fra sig og heller ikke tænke, der kunne du godt have lydt klogere. Hovedreglen er, at det ikke skal tage min tid. Jeg koordinerer ikke noget med Jens (Nilausen). Han kommer ind ad døren, starter med at filme og følger dagens program, og så går han igen. Hjemme klipper han det sammen. Det er meget enkelt. Tre timer med at filme og tre timer til at klippe. Det gør Jens to gange om ugen.

Om at være sig selv
Christoffer får det til at lyde som om, det er det letteste i denne verden at stå foran et videokamera, men selv om han tydeligvis elsker at være på, er nærværende og har et særdeles levende kropssprog, så er han godt klar over, at det kræver både mod og øvelse.

- Alle kan komme i gang med det her, men den største udfordring for mange vil være at skulle kigge ind i og snakke til en linse. Og bagefter rimeligt hurtigt beslutte sig for, at det skal lægges ud på nettet, så alle kan se det.
Han har også skullet lære sig ikke at være så selvkritisk og har også været nervøs.

- Den største lampe, der har blinket, er, hvordan jeg fremstår som person. Vi har en Jantelov i Danmark, så jeg har tænkt meget over, om jeg blærer mig for meget eller fremstår på en arrogant måde. For det vil jeg helst ikke – for det er ikke sådan, jeg er som menneske, siger han og uddyber:

- Det er en udfordring. Du kan ikke sidde totalt kedelig foran en blå skærm, så det er en balance om at være interessant uden at blive for interessant.

Medarbejderne har vænnet sig til at Jens filmer løs på kontoret – Det er bare en del af hverdagen, upoleret, ærligt og ægte - og følgerne på de sociale medier elsker det.

Tabte kunder kom tilbage
Christoffer har med sine mange visninger tydeligvis fundet en balance, og det har givet synlighed og vækst i hans firma. Han har endda fået to kunder tilbage, som han mistede for år tilbage, fordi de havde set Sneuniverset.

- Det her stopper ikke bare med tre videoer – og så ud og sælge noget snerydning. Det er en langsigtet strategi, men til gengæld en investering, hvor jeg får sindssygt meget reklame på meget lidt energi. Det skal også tages med, at snerydning er et meget snævert marked. Det er ikke mange kunder, der er til mig i hver by, så havde jeg lavet noget til en bredere målgruppe, så havde jeg også kunnet sælge meget mere på de her videoer.

Mange gevinster
Men der er også andre gevinster end lige salg:

- Det gør det lettere at få medarbejdere, hvis du kan vise, at du har et skidegodt firma, og så påvirker det de interessenter, jeg har omkring mig f.eks. banken, revisorer og leverandører. For når du kan fortælle en god historie, og de tror på den, giver det dig utroligt meget goodwill. Endelig indrømmer han med et grin, at der også ligger en hel del selvudvikling i at se sig selv på video.

- Når Jens filmer min måde at være på overfor medarbejdere, hvor jeg er for hurtigt over dem, eller filmer et netværksmøde, hvor jeg tager ordet for meget, så tænker jeg da over det, når man som jeg gerne vil prøve at blive lidt dygtigere hver dag.

Men hvad er dit bedste råd til dem, der vil prøve kræfter med video?

- Prøv det. Tag sådan en som Jens med ud og filme en halv dag og se, hvad han kan få ud af det, der skal ikke mere til.

Tekst og foto: Johannes H. Nørgård

Sådan kommer du i gang:


Her er nogle af Christoffers andre gode råd, hvis du vil gøre dig og virksomheden synlig på videoer:

1) Du skal allerførst gøre dig klart og være skarp på, hvorfor du og din virksomhed har behov for at være på video.

2) Du kan godt tage en smartphone og selv filme en enkelt gang, men jeg har endnu ikke set nogen telefonvideoer, der holder 100 gange. Folk gider det ikke. En som Jens er til at betale og bare bedre til at holde det kamera – og få så den mikrofon på!

3) De første videoer sendte jeg rundt til ti bekendte og spurgte, hvad de synes. Så lagde vi dem op og puttede 5000 kr. i nogle annoncer, så vi kunne få nogle følgere.

4) Du skal ikke lave video, hvor du er nede og micro styre hver eneste detalje minut for minut, så løber du hurtigt tør for penge – og det sjove er, der er ikke nogen, der ser den detalje.

5) Du skal være vedholdende, man kan ikke nøjes med tre videoer om året og tro, at så ligger markedet fladt for dine fødder.

6) Lad dig ikke styre blindt af antal visninger, så risikerer dine videoer at blive forudsigelige, ensformige og unaturlige. Accepter i stedet at nogle er mere populære end andre, sådan er det

7) Endelig tag det roligt, du behøver ikke være nervøs. Din første video får ikke 10.000 visninger på dag ét. Den er der faktisk ingen, der ser, men det kommer – og så er du i gang.

Og vil du kigge Christoffer over skulderen, så finder du ham 24/7 på Sneuniverset.dk blog her









Læs mere om Byggeri

14/2 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandpartierBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder