Danmark halter langt efter Norge på infrastrukturen
Dansk Byggeri og DI holdt tirsdag en konference på Christiansborg om planerne for infrastrukturen frem mod 2030.
Del artiklen påAf Dan Bjerring
Christiansborg
Både regeringen og Socialdemokratiet har præsenteret store planer for fremtidens infrastruktur, og blandt oplægsholderne var såvel statsminister Lars Løkke Rasmussen, transportordførerne fra Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og Venstre og Dansk Metals formand Claus Jensen.
Branchedirektør Henrik Friis fra Dansk Infrastruktur understreger over for BygTek blandt andet, at alt for mange borgere og virksomheder spilder tid i kø på vejene, og trængslen er endda stigende år efter år.
Uret tikker
Derfor er investeringer i infrastruktur en væsentlig faktor, hvis Danmark fortsat skal have økonomisk vækst og dermed have råd til velfærd – også i fremtiden.
Henrik Friis slår fast, at 'uret tikker', og at politikere fra begge sider af Folketinget bliver nødt til at fremrykke de kommende infrastrukturinvesteringer, der ellers først skal sættes i gang i 2023.
I Norge er der helt andre perspektiver i infrastrukturpolitikken, og statssekretæren fra det norske transportministerium – 'Samferdselsdepartementet' fortalte om de norske transportplaner med over 1.000 milliarder kroner de kommende ti år til en bedre infrastruktur.
Norge har rullende femårs planer
- Nordmændene bruger ti gange så meget på infrastruktur, som der er lagt op til i Danmark med regeringens og DF’s infrastrukturplan. Det bruger de næsten i Norge på et år. Desuden er de bedre til at planlægge struktureret med rullende fem års planer. De har haft infrastrukturplaner i 20 år – vi er først lige begyndt. Vi kan derfor lære meget af Norge, både hvad angår planlægning og udrulning, forklarer Henrik Friis.
Spildes 24 milliarder kroner i kø
Statsministeren fortalte på konferencen – ikke overraskende – at regeringen prioriterer infrastrukturen højt, men Henrik Friis savner, at investeringer falder tidligere end aftalt i regeringens plan:
- Man kan først være færdige med jernbaner og motorveje i slutningen af 2020-erne. Vejdirektoratet har netop præsenteret den første landsdækkende trængselsanalyse, der viser, at trængsel hvert år koster 24 milliarder kroner. Der spildes 77 millioner kroner i trafikken om året svarende til 60.000 arbejdspladser, fortæller Dansk Infrastrukturs branchedirektør.
Vigtige for væksten
Kritikkerne af nye motorvejsbyggerier har peget på, at med flere motorveje, kommer der flere biler, og så er man lige vidt. Trafikken sander til:
- Det er fuldstændig rigtigt, men det er et spørgsmål, om vi vil have vækst. I Norge er infrastruktur det vigtigste valgtema – ikke udlændinge, velfærd eller sundhed. Infrastruktur er en vigtig ramme for væksten, og gør vi ikke noget, mister vi arbejdspladser, fordi virksomhederne ikke kan få fat i den nødvendige arbejdskraft. Det gør os alle sammen fattigere. Samtidig er det sværere at få varerne frem, og tilbage. Vi kan hverken undvære motorveje eller jernbane. Vi har en jernbane, der ikke performer, og vi har et vejnet, som er fuldstændig sandet til, siger Henrik Friis videre.
Mangler koordinering mellem transportformer
Han efterlyser samtidig en bedre koordinering af de forskellige transportformer:
- Vi er ikke gode nok til at planlægge koordineringen mellem busser og tog eller at kunne bruge privat bilen til stationerne og derfra tage toget, slutter Henrik Friis, som først og fremmest efterlyser handling fra politikerne og ikke så mange ord.
Hør hele interviewet med Henrik fris på nedenstående link:
http://radioupdate.dk/Updatenyheder.asp?page=3568&T=Danmark halter langt efter Norge på infrastrukturen