Der er stadig stort uforløst potentiale i digitalisering af branchen
I en ny rapport stiller Værdibyg skarpt på digitalisering og processer i byggeriet. Rapporten 'Perspektiver på den digitale byggeproces' identificerer og behandler de væsentligste barrierer for at få større udbytte af digitale teknologier
Rapporten 'Perspektiver på den digitale byggeproces' bygger på tre års undersøgelser, interviews og workshops med branchens praktikere og giver en analyse af udfordringerne ved digitaliseringen af byggeriet.
Rapporten består af to hoveddele: En del, der beskriver status og barrierer for byggeriets digitale udvikling, og en, del der beskriver fire indsatsområder, der kan hjælpe til at indfri mere af potentialet ved digitalisering i byggeriet:
- Start med projektmålene
- Sæt fokus på data
- Se bedre processer og samarbejde som fundament for vellykket digitalisering
- Lav en tydelig business case for ny teknologi
I rapporten fokuseres der på, hvordan processer og digital teknologi kan integreres bedre i byggeriet, og der peges på, at digitaliseringen ofte er afkoblet fra de processer, som den har til formål at støtte.
- Digitaliseringen af byggebranchen har gjort store fremskridt de seneste år. Men selvom der er gjort ihærdige indsatser af ildsjæle i alle led af branchens værdikæde, er der er stadig en udbredt fornemmelse af, at der er et uforløst potentiale.
- De forskellige fagområder er blevet rigtig gode til at bruge digitale værktøjer til at styrke deres eget arbejde, men der er stadig store udfordringer forbundet med at skabe digital sammenhæng på tværs af et projekt, udtaler seniorprojektleder i Værdibyg, Stephan Sander, som har udarbejdet rapporten.
En af udfordringerne er ifølge Allan Schiøtz, produktchef for IKT hos Molio, at det digitale økosystem til et bygge- eller anlægsprojekt er komplekst. Det består af mange apps og digitale værktøjer og kan virke uoverskueligt – specielt hvis man kigger på tværs af fagene.
- I Molio oplever vi, at branchen efterspørger værktøjer, som skaber sammenhæng på tværs af projektet, og nemmere tilgængelighed og forståelse af de data, som projektet indeholder.
- Værktøjer som, populært sagt, kan få parterne til at mødes digitalt, og nemmere få det digitale samarbejde til at fungere optimalt som f.eks. vores IKT-værktøjer, siger Allan Schiøtz.
Men det er ikke kun værktøjer, der skal til for at skabe bedre digital sammenhæng på tværs af projekterne Der er også brug for at justere rammerne for IKT-arbejdet, så de i højere grad understøtter samarbejdet om IKT.
- De mange gode erfaringer, der findes, skal danne grundlag for nye processer, nye aftaler, nye ydelsesbeskrivelser - og måske endog justering af IKT-bekendtgørelsen, siger Michael Friis Ørsted, chef for Bæredygtighed og Ejendomsdata, Københavns Ejendomme og Indkøb.
Stephan Sander forklarer, at der i rapporten peges på en række indsatser, der skal til for at skabe bedre sammenhæng på tværs af projektparterne. Blandt andet handler det om at arbejde mere målrettet med data.
- Næste niveau af digitalisering handler om, hvordan teknologi og data kan skabe værdi på tværs af parterne i et projekt – for projektet som helhed.
- Og byggeriets aktører skal fokusere mere på databehov og på processerne og samarbejdet rundt om teknologien for at realisere de fulde potentialer af digitalisering i byggebranchen, siger han.
Rapporten kan findes her.
-dc