Fog Kvistgård Håndværkermesse
Fog Kvistgård Håndværkermesse
Fog Kvistgård Håndværkermesse

Aktuelle nyheder om byggebranchen - Byggeri

Entreprenør underviser selv sine ansatteDenne morgen står medejer Anders Eger for undervisningen, som er delt op i fem teams: Et for lærlinge, et for svende og tre for samarbejdspartnere.

Entreprenør underviser selv sine ansatte

For at sikre fortsat succes har Egerbyg startet sit eget akademi, hvor medarbejderne forbedrer deres faglighed og får indblik i firmaets drift

Del artiklen på

I 2007 bestemte Anders Eger og Jørgen Damkiær sig for at grundlægge Egerbyg i københavnsområdet, hvor de siden hen har stået for byggeri og renovation af utallige borgeres hjem. Begge var de helt grønne som virksomhedsejere: Anders Eger var voksenlærling, mens Jørgen Damkiær var svend, men tiderne var gode, og som så mange andre håndværkere trak drømmen om at være herre i eget hus.

- Mange gør det med bind for øjnene, og det gjorde vi også. Vi havde ikke den fjerneste ide om, hvordan man driver en virksomhed, om kostpriser, forhandlinger med leverandører, kundekontakt, kundepleje og alt muligt andet, der hører med, fortæller Jørgen Damkiær.

Men mens mange nystartede håndværksfirmaer har måttet dreje nøglen om eller skære ind til benet med mindre fortjeneste til følge, trodsede Jørgen Damkiær og kompagnonen Anders Eger den hårde start som selvstændige og endda også Finanskrisen og kom ud op den anden side med vækst. Årsagen til succesen er ganske klar: Medarbejderne.

- Vi driver en virksomhed, vi selv vil være ansat i, for den største udgift er medarbejderne. Deres indsats giver de største tab, men også den største indtjening, og jeg kan ikke se andre steder med bedre chance for størst muligt afkast i sine investeringer end hos medarbejderne. Det er dem, der løser opgaverne, lyder det fra virksomhedsejerne, for hvem medarbejdertrivsel derfor er nøgleordet:

- Hvis du laver noget, der interesserer dig, lægger du ekstra energi og et større engagement i det. Så simpelt er det. Og hvis du ved, at du står op om morgenen til et job med engagerede kolleger og mulighed for at påvirke din fremtid mange år frem, præsterer du bedre, og det er med til at styrke en hvilken som helst virksomhed, forklarer Jørgen Damkiær, som har en vis dokumenteret ballast bag sine ord:  

I 2015 blev Egerbyg kåret til Årets Håndværker, i 2016 blev virksomheden nomineret til CSR People Prize for at udvise socialt ansvar over for medarbejdere og i lokalsamfundet, i 2017 modtog den Hvidovre Kommunes pris Nytårsraketten for social ansvarlighed, og derudover er Egerbyg blevet hædret med Gazelle-prisen, som af Dagbladet Børsen går til virksomheder, der som minimum fordobler deres omsætning i løbet af fire regnskabsår. Desuden var firmaet i 2018 finalist ved både Årets Tømrervirksomhed og Årets Arbejdsmiljø.

Alt i og udenom hverdagen
I forlængelse af Egerbygs fokus på medarbejdertrivsel og kvalitetshåndværk har virksomheden i en løbende udvikling siden 2015 arbejdet på at forbedre hver enkelt medarbejders faglige kunnen, fra den yngste lærling til den ældste svend. Egerbyg Academy hedder det, og i dag er forløbene struktureret sådan, at Anders Eger og Jørgen Damkiær i en time hver onsdag og fredag - betalt af virksomheden - underviser alle medarbejdere, der er sammensat i teams ud fra den enkeltes arbejdsområde, faglige niveau og ønsker til egen udvikling.

Undervisningen tager udgangspunkt i hverdagen lige fra at feje på pladsen til fakturering og cases om opfølgning på kunder. Derudover lærer deltagerne også om fagspecifikke opgaver som vinduesmontering, gulvlægning og metoder til at starte opmåling og materialebestilling mm. Herefter bygges der på med eksempelvis kommunikation med kunder, responstid, prissætning ift. konkurrencesituationen, risici ift. kunde, pris og udførelse mm. Undervisningen kommer hele vejen rundt, og foruden at blive bedre til deres job får medarbejderne samtidig et godt indblik i, hvad det kræver at drive en virksomhed:

- Havde jeg vidst, hvad det krævede at være selvstændig, var jeg ikke blevet det med det udgangspunkt, jeg havde dengang. Det er en kæmpe udfordring.

- Vores medarbejdere skal vide, hvad de kaster sig ud i, før de gør det, siger medejer Jørgen Damkiær fra Egerbyg, der har deres eget akademi, hvor alle medarbejdere og flere samarbejdspartnere udvikler deres kompetencer og bl.a. får et godt indblik i virksomhedsdrift.

Største spild er dårlige medarbejdere
Ved at undervise sine medarbejdere i bl.a. at drive virksomhed risikerer Egerbyg samtidig at uddanne kommende konkurrenter til fremtidige opgaver. Det er Jørgen Damkiær dog ikke det mindste nervøs for og ser det kun som værende positivt, hvis nogle af Egerbygs medarbejdere vælger at blive selvstændige og klarer sig godt:

- Det er selvfølgelig altid ærgerligt at miste en god medarbejder, men vi ønsker samtidig, at vores medarbejdere har det godt og trives, når de er her, og efter, at de har forladt os. Og hvis jeg skulle lande i konkurrence med dem og tabe, så ville jeg tabe med et smil på læben, for jeg ville vide, at de kan deres job, og at jeg ikke er blevet underbudt.

De fleste vil nok også tage lettere på en tabt opgave, når ordrebøgerne er fyldt, som tilfældet er i Egerbyg. Men det er ikke sagens kerne, mener Jørgen Damkiær, der aldrig vil se det som en spildt investering, hvis dygtige medarbejdere, Egerbyg har investeret i, tager videre til en konkurrent eller starter for sig selv:

- Spildet ligger i at have dårlige medarbejdere. Det er dyrt for virksomheden og dårligt for branchen. At folk bliver bedre til dét, de laver, vil til enhver tid give en bedre branche og en højere kvalitet, og det vil komme til gode for alle os, der i forvejen gør vores arbejde godt - også når de gode tider vender. Vi skal konkurrere på lige vilkår, og det gør vi ikke, hvis en konkurrent underbyder os på en opgave. Det har vi set alt for meget af for år tilbage, og det undergraver branchen. Jeg vil hellere konkurrere med nogen, der ved, hvad opgaven skal koste, og som leverer et godt resultat. Desuden er der store efterslæb i perioden frem til, at en virksomhed må dreje nøglen om, og det er ikke sundt for branchen, siger han og minder om, at hvis en medarbejder ønsker at blive selvstændig, så bliver han det før eller siden:

- Så hvorvidt konkurrencen er stor eller lille afgøres ikke af, om en medarbejder vælger at starte som selvstændig uden de rette forudsætninger, eller om han gør det og er klædt på til det. Vores undervisning får endda nogle til at holde sig fra at blive selvstændige, fordi de får øjnene op for, hvad det kræver, og indser, at det ikke er noget for dem. Så vi skaber ikke mere konkurrence, vi skaber en bedre konkurrence.

Målet for Egerbyg Academy det kommende år er en højere detaljeringsgrad og klarere skemalægning for trin et, to, tre osv. med start hvert halve år. Samtidig skal undervisningen gøres endnu mere struktureret og professionaliseret, så det ikke nødvendigvis er Anders Eger eller Jørgen Damkiær, men også eksterne, der står for uddannelsesprogrammet.

-kj

Læs mere om Byggeri

10/4 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamentFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteIndustristøvsugerInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerLejderListerLofterMalingMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserStukTapetTeleskopstigerThermo asfaltmåtterThermo betonmåtterTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræTræbetonUderums møblerVarmepumperVintermåtterVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.

Mest læste


Seneste nyheder