Aktuelle nyheder - Byggeri

Gammelt asfalt får nyt livUdlægning og komprimering ved Næstved. Nu følges resultatet tæt af en række samarbejdspartnere. Forventningerne til bitumenstabiliseret materiale som bærelag er store.

Gammelt asfalt får nyt liv

SR-Gruppen A/S gennemfører forsøg sammen med Vejdirektoratet, Teknologisk Institut og Næstved Kommune, hvor ny teknik kan give gammel asfalt ny værdi som bærelag

Del artiklen på

Samfund - Infrastruktur - Genbrug

Det ligger som bjerge rundt om hos genbrugsvirksomhederne. Hidtil bare til gene. Men nu tegner det til, at der er lys forude for puklen af gammel asfalt, som hidtil ikke i fuld skala er blevet genbrugt som asfalt.

Virksomheden SR-Gruppen A/S i Vejen, med speciale i nicheprodukter i forbindelse med vejbygning og vejvedligehold, gennemfører i øjeblikket et forsøg med at give den gamle asfalt nyt liv som bærelag ved anvendelse af teknologien ”Bitumen Stabiliseret Materiale”. I daglig tale forkortet til BSM.

- BSM indgår i vejens konstruktion som bærelag. Vi kan ikke anvende det som det øverste slidlag. Teknikken er, at vi binder den nedknuste asfalt sammen med en smule cement og bitumen. Herefter genudlægger vi materialet som nyt bærelag under vejen, forklarer områdechef Morten Larsen fra SR-Gruppen A/S.

I første omgang er BSM-teknikken anvendt på et prøveprojekt i Næstved Kommune. I projektet deltager, udover SR-Gruppen A/S, også Vejdirektoratet. Teknologisk Instituts asfaltlaboratorium og NCC’s vejlaboratorium udfører laboratorieforsøg for Vejdirektoratet.

15 cm lag på vej i Næstved
Næstved Kommune tog rollen som tredje hjul, da Vejdirektoratet og SR-Gruppen A/S henvendte sig. Kommunen havde en adgangsvej til nogle gårde og et biogasanlæg, som blev vurderet egnet til forsøg med BSM. Vejen, som alligevel skulle istandsættes, er ikke meget trafikeret, men belastningen kommer til gengæld næsten udelukkende fra tung trafik, bestående af tankvogne til biogasanlægget og meget tunge landbrugskøretøjer.

- Vi har udlagt en 15 centimeter tyk BSM-belægning på strækningen, som i forvejen var klargjort og udvidet i bredden. I forbindelse med udførelsen har Vejdirektoratet, Teknologisk Institut og NCC udført en masse test på såvel bunden som den færdige belægning. Resultaterne af disse tests bearbejdes nu af laboratorierne, fortæller Morten Larsen.

SR-Gruppen A/S kan mikse op til 220 tons BSM i timen direkte på arbejdsstedet med det mobile KMA-anlæg.

Kendt teknik i udlandet
SR-Gruppen A/S producerer BSM-materialet på et mobilt KMA-blandeanlæg, hvor der tilsættes skumbitumen til den knuste genbrugsasfalt. Opfræset asfalt eller asfaltbrokker knuses ned til 0/16 mm. Ved blandingen blæses bitumen op som flødeskum, skumbitumen, og hæfter til kornene i den gamle asfalt. Derved dannes der et net af vedhæftningspunkter på de enkelte asfaltkorn, som nærmest svejses sammen punktvis.

- BSM kan udføres med forskellige metoder. Fordelen ved blanding på mobilt KMA-anlæg er, at dette åbner mulighed for fuld kontrol over alle processer. Vi kan foretage test af bunden og eventuelt forstærke eller udvide den inden udlægning af BSM. Vi har fuldt kenskab til det nedknuste materiale som indgår. Vi kan styre og optimere blandingen inden det udlægges. BSM er et ædelt materiale og skal holde i mange år, tilføjer Morten Larsen.

- Teknikken er ny i Danmark, men den har faktisk været kendt i udlandet i mange år. Asfaltgenbrug med BSM har specielt været anvendt i en række lande udenfor Europa, herunder USA. I Danmark er afstanden mellem de vejstrækninger, der skal have ny asfalt, og asfaltværkerne lille. Derfor har det måske været for nemt ikke at tænke i genanvendelse på stedet. Nu er hensynet til klimaet, CO2-udledning og hele genbrugstanken med til at aktualisere bitumenstabiliseret materiale, vurderer områdechef Morten Larsen.

Sparer råstoffer og CO2
- BSM metoden har mange fordele i forhold til både miljø og klima. Ved 100 procent genanvendelse af gammel asfalt spares nye råstoffer fra stenbrud og grusgrave. Råstoffer, som er ved at være en mangelvare i Danmark. Metoden har desuden en væsentlig CO2-besparelse, da materialet ikke skal opvarmes eller transporteres over lange afstande. Blanding af BSM på et KMA-anlæg kan foregå på arbejdsstedet. Det endelige CO2-regnskab er endnu ikke opgjort, men resultatet vil foreligge i 2020, tilføjer Morten Larsen.

Masser af potentiale
Hos Vejdirektoratet følger ingeniør Henrik Majlund BSM-projektet tæt.

- Vi laver et omfattende analysearbejde, som blandt andet skal klarlægge, hvad den knuste asfalt fra forskellige leverandører består af, samt forskellige undersøgelser af råvarerne. Undervejs opstod muligheden for at prøve materialet på en teststrækning ved Næstved. Her skal vi nu se, hvad det er for et materiale, vi får fra blandeanlægget, og ikke mindst er resultatet naturligvis interessant. Vi samler stadig data, siger Henrik Majlund.

- Teknologien er anvendt i udlandet, hvor man er langt væk fra vejmaterialerne. Med BSM er der tale om rent genbrug. Kun cirka to procent er frisk materiale i form af bindemidlet bitumen. Så i realiteten kan man godt sige, at vi er på 100 procent genbrug til det bærende koblingslag mellem vejens grusmateriale og asfaltmaterialerne, siger Henrik Majlund.
Ingeniøren hos Vejdirektoratet vurderer, at teknikken kan anvendes til langt mere end adgangsveje ved Næstved.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at BSM har masser af potentiale til også at kunne anvendes på statsveje, siger Henrik Majlund.

-jhn

Læs mere om Byggeri

19/11 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerListerLofterMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræUderums møblerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.
  • BMI Danmark

    BMI Danmark

    (Icopal & Monier) - Se vores brohurer om tagløsninger
  • Greditec

    Greditec

    Murtec Bistal 30R Dista - Murværksarmering
  • Scandi Supply

    Scandi Supply

    Brandsikring A - Z
  • Zarges

    Zarges

    Stiger og stilladser i aluminium
  • NTI

    NTI

    Vi gør dig bedre!
  • Nyt om Bæredygtighed

    Nyt om Bæredygtighed

    Magasin om hvorfor du skal interessere dig for Bæredygtighed i byggebranchen
  • Ajos

    Ajos

    Kraner, hejs, skure, pavilloner, strøm, lys, varme og byggepladsindretning
  • fermacell

    fermacell

    Højkvalitets byggematerialer
  • Riwal

    Riwal

    Vi hjælper dig sikkert i højden!
  • Garant

    Garant

    Specialist i tekniske produkter
  • Københavns Listefabrik

    Københavns Listefabrik

    Se listekataloget - verdens største udvalg af trælister
  • Ecophon

    Ecophon

    Akustiske loftsystemer der sikrer god lyd og økonomiske løsninger
  • Zarges

    Zarges

    Godt arbejdsmiljø valg
  • Dansk Boligbyg

    Dansk Boligbyg

    Det giver pote at leve værdierne
  • Kilian Water

    Kilian Water

    Det beplantede filter – naturlig spildevandsrensning
  • Danvak

    Danvak

    Forum for professionelle inden for HVAC, energi og indeklima
  • Greditec

    Greditec

    Murflex - ventiler i rustfrit stål
  • OX-ON

    OX-ON

    Designed to protect
  • Lyngsøe

    Lyngsøe

    Alt i overdækning. Dansk design.