Hærvejsmotorvejen er kommet et skridt nærmere
Miljøkonsekvensrapporten for Ny Midtjysk Motorvej færdig og sendes i offentlig høring
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Miljøkonsekvensrapporten for Ny Midtjysk Motorvej - i daglig tale kaldet Hærvejsmotorvejen - mellem Klode Mølle og Løvel er færdig.
I rapporten er der undersøgt tre løsninger for strækningen
- En østlig linjeføring uden om Viborg
- En vestlig linjeføring
- En referenceløsning, hvor den eksisterende vej udvides, en såkaldt 0+løsning.
Miljøkonsekvensvurderingen sendes nu i offentlig høring frem til 15. november, hvorefter der skal træffes en politisk beslutning om, hvilken linjeføring, der skal arbejdes videre med i en kommende anlægslov. Anlægsarbejdet kan tidligst gå i gang i 2027.
Fakta
• Der er afsat 4,94 milliarder kroner (2024-priser) fra 2026 – 2032 til Ny Midtjysk Motorvej.
• Linjeføring øst om Viborg er 42,9 km og indeholder ca. 2,3 km landskabsbroer. Anlægsbudget er 6,13 milliarder kroner.
• Linjeføring vest om Viborg er 43,6 km og indeholder 0,75 km landskabsbroer. Anlægsbudget er 4,94 milliarder kroner.
• Udbygning af rute 13 (0+) indebærer udbygning over en strækning på 41,2 km, som udvides til 2+2 vej med midter-autoværn. Anlægsbudget er 3,51 milliarder kroner.
• Der er i Infrastrukturplanen reserveret cirka 4,9 milliarder kroner (2024-prisniveau) på finansloven til anlæg af en motorvej mellem Klode Mølle og Løvel og det forventes at anlægsprojektet vil forløbe fra 2026 til 2032.
• Første skridt har været at gennemføre en miljøkonsekvensvurdering (MKV) af mulige linjeføringer øst og vest om Viborg samt en såkaldt 0+ løsning, hvor den eksisterende rute 13 udbygges.