Kæmpevogntog skaber mindre slid på vejnettet
Lavere akseltryk og samlet færre lastbiler kan nedsætte det samlede vejslid på de berørte veje i forsøget med dobbelt-trailere
Af Dan Bjerring
Christiansborg
Folketingets Transportudvalget har bedt transportminister Thomas Danielsen (V) redegøre for, om der er statslige mer- eller mindre udgifter til vejslid forbundet med forsøgsordningen mellem Aarhus og Høje-Taastrup omkring dobbelt-trailere. Samtidig vil udvalget vide, hvad det vil koste, hvis for staten i vejslid, hvis forsøgsvejnettet udvides til større dele af det samlede vejnet.
Ifølge Thomas Danielsen vurderer Vejdirektoratet, at der for staten er mindre udgifter til vejslid forbundet med forsøgsordningen med dobbelttrailere mellem Aarhus og Høje-Taastrup.:
- Hvis forsøgsvejnettet udvides til hele det vejnet, som fremgår i Vejdirektoratets analyse ’Analyse af forsøgsordning med dobbelttrailere’, vurderes de statslige udgifter til vejslid at blive reduceret yderligere, oplyser ministeren i sit svar.
Primært statsveje
Det vil dog kræve en nærmere beregning for at estimere de konkrete beløb:
- Da forsøgsvejnettet i væsentligt omfang består af statsveje, er de kommunale mindre udgifter til vejslid begrænsede. Vejsliddet reduceres som følge af, at det gennemsnitlige akseltryk er lavere på et dobbelttrailervogntog i forhold til et modulvogntog og et almindeligt 7-akslet vogntog. Dertil reduceres vejsliddet som følge af færre lastbiler, lyder det fra transportministeren.