Aktuelle nyheder - Byggeri

Kritisk trængsel på Lillebæltsbro afhænger af Kattegatforbindelse

Kritisk trængsel på Lillebæltsbro afhænger af Kattegatforbindelse

Fast forbindelse mellem Als og Fyn og/eller en Kattegatforbindelse vil begge have mulighed for at aflaste Lillebæltsbroen for dele af den gennemkørende trafik

Del artiklen på

Politik - Samfund

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Eva Kjer Hansen (V), der er valgt i Sønderjylland, har bedt transportminister Benny Engelbrecht opdatere den strategiskundersøgelse af en motorvejsforbindelse over Lillebælt, blandt andet med henblik på en vurdering af hvornår en parallelforbindelse over Lillebælt vil være rentabel.

Hun peger på Vejdirektoratets seneste strategiske undersøgelse fra december 2013, som konkluderede, at der først vil være kritisk trængsel på motorvejsforbindelsen over Lillebælt hen mod 2040:

- På den baggrund blev det på daværende tidspunkt konkluderet, at en parallelforbindelse over Lillebælt med åbningsår 2030 ikke vil være samfundsøkonomisk rentabel. Siden er trafikken steget væsentlig mere end forudsat, og i Vejdirektoratets statusrapport ”Statsvejnettet 2019” fra august 2019 er det nu konstateret, at der vil være kritisk trængsel på motorvejsbroen over Lillebælt senest i 2030, påpeger Eva Kjer Hansen.

Trafik fra gammel Lillebæltsbro
Ministeren oplyser på baggrund af oplysninger fra Vejdirektoratet, at væksten på Lillebæltsbroen i perioden 2010-2018 har været på godt 30 procent, som svarer til en gennemsnitlig årlig vækst på fire procent eller omkring 2.500 køretøjer pr. døgn.

Men samtidig har den gamle Lillebæltsbro været under renovering og delvist lukket i et par år:
- Al trafik over Lillebælt har derfor skullet afvikles over den nye Lillebæltsbro. Derudover åbnede den udbyggede strækning mellem Middelfart og Nørre Aaby i 2014, hvilket har medført en stor stigning i trafikken i korridoren over Fyn. Trafikken forventes fortsat at vokse de kommende årtier, men ikke med samme hastighed som de seneste år. Vejdirektoratet forventer, at væksten i trafikken frem mod 2030 vil være under to procent om året, forklarer Benny Engelbrecht.

Mere retvisende beregning
I regi af Vejdirektoratets analyse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn er der ifølge ministeren foretaget en ’mere retvisende beregning af spidstimeandelen’ specifikt for Lillebæltsbroen.

På den baggrund vurderede Vejdirektoratet, at Lillebæltsbroen vil opleve kritisk trængsel i 2036:

- Den øst-/vestgående korridor over Storebæltsbroen, Fyn og dermed også Lillebæltsbroen er en af de største hovedfærdselsårer i Danmark. Ud over den lokale trafik i Trekantområdet, betjener den også international trafik samt trafikanter, der rejser mellem Sjælland og Jylland.

Størstedelen af trafikken er gennemkørende
Ifølge Vejdirektoratet viser tal fra Landstrafikmodellen, at procent af den forventede trafik på Lillebæltsbroen i 2030 vil have et ærinde på Fyn eller i Trekantområdet, påpeger transportministeren.

Den resterende del af trafikken, som udgør langt størstedelen, vil således være gennemkørende trafik. En fast forbindelse mellem Als og Fyn og en Kattegatforbindelse vil begge have mulighed for at aflaste Lillebæltsbroen for dele af den gennemkørende trafik.

Faste forbindelser udskyder tidspunktet
Han henviser til, at både en fast forbindelse mellem Als og Fyn samt især en Kattegatforbindelse forventes at udskyde tidspunktet for, hvornår der opstår kritisk trængsel på Lillebæltsbroen til efter 2040.

Ifølge Vejdirektoratets strategiske analyser vil en fast forbindelse mellem Als og Fyn betyde cirka 8.000 færre køretøjer pr. hverdagsdøgn på Lillebæltsbroen i 2030, mens en fast Kattegatforbindelse medfører en aflastning på knap 9.000 køretøjer pr. hverdagsdøgn i 2035.

Læs mere om Byggeri

22/11 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBIMBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCAD kurserCAD rådgivningCAD softwareCAD supportCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerListerLofterMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræUderums møblerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.
  • Lyngsøe

    Lyngsøe

    Alt i overdækning. Dansk design.
  • Greditec

    Greditec

    Murtec Bistal 30R Dista - Murværksarmering
  • Greditec

    Greditec

    Murflex - ventiler i rustfrit stål
  • OX-ON

    OX-ON

    Designed to protect
  • Ecophon

    Ecophon

    Akustiske loftsystemer der sikrer god lyd og økonomiske løsninger
  • Nyt om Bæredygtighed

    Nyt om Bæredygtighed

    Magasin om hvorfor du skal interessere dig for Bæredygtighed i byggebranchen
  • Ajos

    Ajos

    Kraner, hejs, skure, pavilloner, strøm, lys, varme og byggepladsindretning
  • Dansk Boligbyg

    Dansk Boligbyg

    Det giver pote at leve værdierne
  • Danvak

    Danvak

    Forum for professionelle inden for HVAC, energi og indeklima
  • fermacell

    fermacell

    Højkvalitets byggematerialer
  • Københavns Listefabrik

    Københavns Listefabrik

    Se listekataloget - verdens største udvalg af trælister
  • Zarges

    Zarges

    Godt arbejdsmiljø valg
  • Zarges

    Zarges

    Stiger og stilladser i aluminium
  • Scandi Supply

    Scandi Supply

    Brandsikring A - Z
  • Kilian Water

    Kilian Water

    Det beplantede filter – naturlig spildevandsrensning
  • Riwal

    Riwal

    Vi hjælper dig sikkert i højden!
  • Garant

    Garant

    Specialist i tekniske produkter
  • NTI

    NTI

    Vi gør dig bedre!
  • BMI Danmark

    BMI Danmark

    (Icopal & Monier) - Se vores brohurer om tagløsninger