left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Byggeri

Privat solenergi til el-bilen er rendyrket Ebberød Bank

Privat solenergi til el-bilen er rendyrket Ebberød Bank

Privates solcellestrøm er en god forretning for staten, der betaler 25 øre pr. kWh, men sælger strømmen tilbage til solcelleejeren for 2,30 kroner pr. kWh

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christiansborg

Folketingets Klima-, Energi- og Forsyningsudvalg har modtaget en henvendelse fra en borger, Jan Petersen, der gør opmærksom på, at det kan være MEGET dyrt og økonomisk skævvridende til statens fordel, hvis man investerer i et solcelleanlæg og dermed bliver mere klimavenlig..

- En meget stor del af folketinget går jo ind for at Danmark skal reducere CO2 udledningen med 70 procent inden 2030. Vi kan ikke være uenige om, at det er et meget ambitiøst mål, noterer Jan Petersen, der allerede i 2018 investerede i solceller til hans hus.

Timeafregningsmodel
Han peger videre på, at det for private kun er muligt at afregne produktion af strøm efter ’time afregning’, hvor forbrug og køb af strøm opgøres én gang i timen:

- Det solcelle-anlæg, jeg har investeret i, er derfor et hybrid anlæg med batteri-opsamling af strøm. På grund af landets skattepolitik har man med andre ord tvunget mig - og andre - til at investere i et miljøtungt litiumbatteri, da det ellers ikke kunne betale sig at investere i et solcelleanlæg. Jeg betaler 2,3 kroner pr. kWh, jeg køber, mens jeg kun får 0,25 kroner. pr. kWh, jeg sælger, fortsætter Jan Petersen.

Han konstaterer, at ’det er en god forretning for staten’, men også at der ikke er særlig mange grønne visioner i den politik:

- Men sådan er det vel når der går skattepolitik i miljøet, påpeger han.

Meget mere urimeligt
Det bliver dog værre endnu, for i 2020 købte Jan Petersen en el-bil:

- Nu bliver det MEGET mere urimeligt. For med solceller kan jeg ikke koble mig på indkøb af strøm til nettopris. Det vidste jeg faktisk ikke, da jeg købte bilen, og spørgsmålet er, om jeg ville have købt en elbil med denne viden. Umiddelbart virker det rimeligt, hvis jeg kunne bruge den strøm, jeg selv producerer, til min bil. Men det kan jeg jo ikke på grund af time afregningen. Jeg går på arbejde, og når jeg kommer hjem fra arbejde og skal oplade min bil, er solen gået ned, og den strøm, jeg har solgt i løbet af dagen til 25 øre pr. kWh, skal jeg nu købe til 2,30 kroner. pr. kWh, skriver Jan Petersen til udvalget.

Sparer miljøet
Han finder det ikke underligt urimeligt med den slags skævvridende vilkår, og han mener, at man ’skal lede længe efter den grønne vision’:

- Jeg synes, man skulle se på solcelleordningen med en mere grøn tilgang og indføre som minimum 24 timers afregning. Med 24 timers afregning vil man spare miljøet for miljøtunge batterier, og man vil kunne give en stor motivation til elbilejere i at investere i solceller, slutter Jan Petersen.

Læs mere om Byggeri

6/4 2021
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBeslagBrancheforeningBrandstigerByggerådgivningByggestyringBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentreprenørIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentreprenørTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.