left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Byggeri

Stark vil også have del i tunnelbyggeriet Stark får til huse mellem tunnelfabrikken lige nord for den nye arbejdshavn (nederst th.) og de boliger, hvor de tilrejsende håndværkere skal bo (yderst tv.). Åbningsdatoen forventes at blive i april

Stark vil også have del i tunnelbyggeriet

I denne måned åbner Stark en 320 m2 stor butik bygget op af pavilloner i Rødbyhavn. Større leverancer skal komme fra kædens distributionscenter i Nykøbing Falster og fra butikken i Maribo

Del artiklen på

Af Louise S. Strøbech

På Færgevej i Rødbyhavn står Stark klar i startblokken for at slå sig ned med Stark Shop Femern. Den nye forretning henvender sig, som navnet antyder, primært til medarbejderne på det enorme byggeprojekt, der fra 2029 vil forbinde Danmark med Tyskland via en 18 km lang sænketunnel.

- Det er en genial placering. Vi ligger mellem tunnelelementfabrikken og den camp, hvor håndværkerne bor. De kan ikke undgå at se os hver dag, siger byggecenterkædens regionsdirektør, Jan Bo Petersen til fagbladet Puff.

Den nye forretning bliver bygget op af ti pavilloner på i alt 320 m2, der vil blive hejst ind af pavillonleverandøren Mobilhouse, når byggetilladelsen er på plads. De to første medarbejdere, daglig leder Lars Kulle og sælger Sine Ovesen, er godt i gang på telefonerne. I alt har Stark lejet ca. 1000 m2 jord, så der også bliver plads til parkering samt forhåbentlig 400 m2 overdækket hal med skydeporte. Hvis kommunen giver lov.

- Det er ikke en trælast i traditionel forstand, men mere en salgsenhed, hvor vi kan reagere hurtigt på de behov, der opstår dernede. Der vil altid være sådan noget som beklædning, hånd- og elværktøj, sikkerhedsudstyr og også kaffe og toiletpapir, og så skal vi være handlingsklar, så vi hurtigt kan levere, hvad end de har brug for. Der går bl.a. nogle portugisere på Storstrømsbroen lige nu, som vi regner med, rykker ned til os på et tidspunkt, og der er også nogle italienske sjak, der rejser fra det ene projekt til det andet. De plejer at gå og fryse, så vi skal i hvert tilfælde have et stort udvalg inden for beklædningsdelen og så de mange småting, som udenlandske håndværkere lige kan komme til at stå og mangle. Ellers skaffer vi det, siger Jan Bo Petersen.

De større leverancer vil komme fra Starks distributionscenter i Nykøbing Falster, og så har den nærmeste forretning i Maribo, der ligger 20 km fra byggepladsen, leaset en pickup, så de mindre leverancer kan leveres derfra.

- Det gør os hurtige og giver os et større handlingsapparat. Det skal vi have, for det er jo ikke en traditionel kunde, siger Jan Bo Petersen, der er spændt på, hvor svært det bliver at forudse behovet, når arbejdet for alvor går i gang.

Artiklen fortsætter under billedet...
Det er denne tunnelfabrik, som bliver hele omdrejningspunktet for tunnelbyggeriet. Her skal de i alt 89 elementer produceres, som kommer til at udgøre den 18 km lange tunnel mellem Danmark og Tyskland. Fra arbejdshavnen, der ligger i forlængelse af fabrikken, fragtes elementerne vha. pontoner ud på Femern Bælt, hvor de sænkes ned på havbunden. Illustration: Femern A/S

Knytter bånd
Stark har allerede gode kontakter hos de danske entreprenører på projektet og har løbende dialog med dem for at få kendskab til, hvad de har behov for hvornår. Derudover er kædens kundedirektør i fuldt sving med at knytte bånd til de udenlandske entreprenører, og så har Stark oprettet en engelsksproget hjemmeside, der er knyttet specifikt til Femern-projektet.

- Der kan de udenlandske entreprenører lære os bedre at kende, siger Jan Bo Petersen.
Han har selvfølgelig sat sig ind i tidsplanen, som pt. strækker sig frem til 2029, hvor tunnelen efter planen skal åbne og forventer, der vil være tidspunkter, hvor der bliver mere travlt i Stark Shop Femern end andre.

- Det er nok mest på vores hjemmebane, når de bygger ramper og administrationsbygninger osv., og det er klart, der vil foregå meget støbearbejde på fabrikken, hvor alt materiale er forudbestilt og bliver leveret direkte. Men når modulerne skal sænkes ned, forventer vi, de får brug for bl.a. værnemidler, tøj og håndværktøj, og det er vi helt klar til.

Konkollegaerne er også på plads
Stark er naturligvis ikke de eneste, der ønsker at være en del af det gigantiske anlægsprojekt, der folder sig ud i Rødbyhavn i disse år. Blandt andre åbnede Würth i september 2019 en butik i Rødby og supplerede allerede i starten af 2020 med endnu en butik i Nykøbing Falster.

- Som leverandør af byggeartikler er det klart, at vi finder de store byggeprojekter interessante. Derfor har vi også fulgt planerne for byggeriet af Femern Bælt-tunnelen tæt de seneste 4-5 år, og nu vurderer vi, at tiden til en Würth-butik i Rødby er rigtig, selv om projektet endnu er i opstartsfasen, sagde Würths kædechef Rune Liljeroth i forbindelse med åbningen i Rødby.

I butikken i Rødby kan kunderne finde et bredt udsnit af Würths omfattende produktprogram, heriblandt et bredt udvalg af værktøj, befæstelse, arbejdstøj samt kemi- og sikkerhedsprodukter. Programmet vil løbende blive tilpasset i takt med tunnel-byggeriets fremdrift og med afsæt i de opgaver, som de lokale håndværkere løser i hverdagen, oplyser Würth. Også udlejningsvirksomheden GSV har adresse i Rødby.

Artiklen fortsætter under billedet...
Tim Herskind Rasmussen fra XL-Byg Lollands Trælast vurderer, at der er kommet 10-15 % flere ordrer på engelsk gennem de seneste par år. Når tunnellen står færdig i 2029 håber han, at de lokale fortsat vil støtte op om den mere end 100 år gamle, lokale trælast.

Lokale og veletablerede
Ellers tager også XL-Byg Lollands Trælast i Rødby godt fra. Trælasten har haft til huse i Rødby i mere end 100 år, og kunne allerede for 8-10 år siden mærke stilhed før stormen, da arkæologerne begyndte at arbejde.

Indehaver og direktør Tim Herskind Rasmussen håber og forventer, at tunnelen til Tyskland vil ændre Lollands og Rødbys status fra at være en by i Danmarks udkant til at blive et logistisk centrum, da der er mindre end 200 km til hhv. Berlin, København og Malmø.

Han forstår da også godt, at Stark har fundet vej til Rødbyhavn:

- Jeg ser Stark mere som konkollegaer end direkte konkurrenter og håber, vi kan arbejde sammen om at servicere byggeriet bedst muligt. Vores fordel er nok, at vi er lokale, vi er veletablerede, og vi har været her hele tiden. Når der kommer til at være 2000-3000 folk på projektet på én gang, kommer der run på, og så håber vi stadig, de ringer til os. De har i hvert tilfælde et nummer, de kan ringe på i alle døgnets 24 timer, siger Tim Herskind Rasmussen.

louise@odsgard.dk

Kilde: Puff.

Læs mere om Byggeri

12/4 2021
AfskærmningAlu stigerBeslagBrancheforeningBrandstigerByggerådgivningByggestyringBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentreprenørIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMontageskinnerMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentreprenørTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.