left banner
top banner
right banner

Aktuelle nyheder - Byggeri

Sætter gang i første brofag til ny StorstrømsbroStøbningen af det første brofag er blevet forberedt omhyggeligt gennem et par måneder og er nu sat i gang.

Sætter gang i første brofag til ny Storstrømsbro

Tirsdag blev bundpladen til brodrageren i det første brofag til den ny Storstrømsbro støbt. Det skete på Falstersiden, hvor de to første brofag bygges og støbes på stedet

Del artiklen på

Støbningen begyndte kl. 07:00 og sluttede kl. 00:30 – i alt 17,5 timer og krævede omkring 540 kubikmeter beton, hvilket svarer til ca. 90 betonlastbiler.

Projektchef Niels Gottlieb fra Vejdirektoratet fulgte med i processen og kan nu konstatere, at projektet er nået i mål med endnu en milepæl.

- Støbningen er blevet forberedt omhyggeligt gennem et par måneder, så det er med stor tilfredshed, at vi har fået taget det første skridt mod at få de to første brofag støbt færdig, siger han.

Efter bundpladerne i begge brofag er støbt, går entreprenørens mandskab i gang med forberedelserne til at støbe siderne i brodrageren. Et arbejde som vil stå på henover de næste par måneder.

Læs mere under billedet...

Anvender tre betonpumper
Entreprenøren producerede betonen på sit eget betonblandeværk, der ligger på byggepladsen på Masnedø. Herfra blev den transporteret med lastbil til Falster. Støbningens omfang krævede tre såkaldte betonpumper samt yderligere en i reserve.

Betonpumperne er lastbiler med pumper og rørsystem monteret, så betonen kan pumpes fra den lastbil, som kommer med betonen og op til udstødningsstedet i brodrageren. Betonpumperne har en rækkevidde på op til 63 meter.

Bruger selvkomprimerende beton
Den beton, der blev anvendt til brodragerens bundplade, er en selvkomprimerende beton med en styrke på 60 MPa. Fordelen ved denne type beton er, at når betonen flyder ud over det areal, der skal udstøbes, skal den ikke efterfølgende vibreres for at få betonen til at flyde og fordele sig omkring armeringsjernet.

Efter støbningen skal betonen hærde, og efter 28 døgn har den sin fulde styrke.

Herefter kan næste støbning i processen forberedes. Det bliver støbning af brodragerens sider for til sidst at støbe brodækket. Det er på brodækket, at den fremtidige trafik på broen vil køre.

-los


Læs mere om Byggeri

28/4 2021
AfskærmningAlu stigerBeslagBrancheforeningBrandstigerByggerådgivningByggestyringBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentreprenørIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMontageskinnerMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentreprenørTotalrenoveringTrappestigerVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.