left banner

Aktuelle nyheder - Byggeri

Trekantområdet korrekser transportministerenIllustrationen viser ,at der uanset en Kattegatforbindelse eller både en Kattegat- og en Als-Fyn forbindelse, så vil der under alle omstændigheder være kritisk trængsel på Lillebælt.

Trekantområdet korrekser transportministeren

Det er ifølge Trekantområdet Danmark en myte at en Kattegatforbindelse eller Als-Fyn forbindelse kan aflaste Lillebæltsbroen

Del artiklen på

Af Dan Bjerring
Christianborg

I et svar til Eva Kjer Hansen (V) pegede transportminister Benny Engelbrecht for nylig i BygTek, at en fast forbindelse mellem Als og Fyn og/eller en Kattegatforbindelse begge har mulighed for at aflaste Lillebæltsbroen for dele af den gennemkørende trafik.

Underforstået, at der nok ikke bliver brug for en tredje Lillebæltsforbindelse, hvis en af de nævnte forbindelser – eller måske begge to – anlægges.

Går let over vigtig pointe
Men det er Niels Græsbøll Olesen, der er chefkonsulent i Trekantområdet Danamrk, ikke enig i.
Trekantområdet Danmark er et samarbejde mellem syv kommuner i Trekantområdet, og her er opfattelsen, at transportministeren i sit svar til Eva Kjer Hansen ’går let hen over den meget vigtige pointe’, at hverken en Kattegat eller en Fyn-Als forbindelse på længere sigt løser trængselsproblematikken på Lillebælt’.

Han peger på, at uanset om niveauet for kritisk trængsel på Lillebælt nås i cirka 2025, i 2030 eller i 2036, vil en Kattegatforbindelse eller Als-Fyn forbindelse ifølge ministersvaret kun aflaste Lillebælt i henholdsvis 3-4 år med den historiske trafikudvikling eller 7-8 år med den forventede trafikvækst i fremtiden.

Behov under alle omstændigheder
- Både en Kattegat- og en Als-Fyn-forbindelse er uden tvivl projekter med store perspektiver. Desværre har der bredt sig den myte, at de også løser trængselsproblemer på Lillebælt. Det gør de ikke, hvad ministerens tal også klart viser, men som ministersvaret desværre går let hen over, siger Niels Græsbøll Olesen til BygTek.

Af et notat, der er udarbejdet af Vejdirektoratet, fremgår det blandt andet, at
set i forhold til den langsigtede udviklingstendens for trafikken over Lillebælt viser de foreløbige tal, at aflastningsbidraget fra henholdsvis en Kattegatforbindelse og/eller en Fyn-Als forbindelse ikke ændrer på, at der under alle omstændigheder er behov for at udvide kapaciteten på Lillebælt.



Læs mere om Byggeri

29/11 2019
AfskærmningAlu stigerAmeringsnetBrancheforeningBrandsikring konstruktionBrandsikring lineær fugerBrandsikring lukningBrandsikring træBrandskalsikringBrandspjældBrandstigerBygningsrenoveringByrumsinventarCarportanlægCykeloverdækningDiamantskæring/ -boringEtagebyggeriFundamenterGarageanlægGarageporteGipspladerHovedentrepriseIndustriel malingIndustriporteInstitutionsbyggeriJordvarmeKabelkanalerKonstruktions markeringsmalingLinie markeringsmalingListerLofterMaterielopbevaringMultistigerOmbygningPavillonerPortautomatikPorteRabatkoderRullestilladsSandwichpanelerSnavsspray Eco venlig systemSportsløsningerStålprofilerStigerStilladserTekniske maleprodukterTeleskopstigerTotalentrepriseTotalrenoveringTrappestigerTræVarmepumperVæggeVægstigerWienerstigerTilføj dit firma her.
Send en mail.